◄ رسیدگی به وضعیت پروازها در شرایط اضطرار است
این روزها به کرات تاخیر و لغو پروازها به گوش می رسد؛ موضوعی که شرکت های هواپیمایی به آن اذعان دارند و علت عمده این تاخیرها و لغوهای مکرر را فرسودگی ناوگان و عدم تامین به موقع قطعات عنوان می کنند.
این روزها به کرات تاخیر و لغو پروازها به گوش می رسد؛ موضوعی که شرکت های هواپیمایی به آن اذعان دارند و علت عمده این تاخیرها و لغوهای مکرر را فرسودگی ناوگان و عدم تامین به موقع قطعات عنوان می کنند.
به گزارش تین نیوز، شرکت هواپیمایی کیش ایر در اطلاعیه اخیر خود عدم تامین به موقع قطعات و ارزیابی فنی هواپیماهای را دلیل اصلی لغو پروازهای اخیر خود برشمرد و چنین وضعیتی را میراث مدیریت ناصحیح و بیتدبیریهای صورت گرفته دولت قبلی در عدم تهیه به موقع قطعات و ناوگان دانست.
هواپیمایی کیش در این اطلاعیه افزود: لذا این پروازها در حالی انجام میشوند که انجام این تعداد پرواز در چنین فصلی از سال توجیه اقتصادی لازم را نداشته و بنابر تدابیر انجام شده با اجرای محدود سایر مسیرهای پروازی داخلی و خارجی زمینه جبران زیان، متعادل سازی تراز و امکان تداوم خدمت شرکت از جمله در مسیرهای از مبدا یا به مقصد جزیره زیبای کیش فراهم می شود.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی در این باره می گوید:ریشه مشکلات صنعت هوایی زمینگیر بودن نیمی از ناوگان هوایی است، چون از مجموع ۳۳۳ هواپیمای مسافری موجود، بیش از ۵۰ درصد آنها زمینگیر شده اند.
سید عبدالرضا موسوی افزود: نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت بلیت، دلار ۲۵ هزار تومانی بوده که این مبلغ اکنون بسیار بالاتر از مبلغ زمان محاسبه است.
وی ادامه داد: شصت درصد هزینههای شرکتهای هواپیمایی ارزی است که شامل خرید هواپیما و قطعه، روغن، گریس، موکت کف، تایر، روکش صندلی، بیمه مسافران داخلی و خارجی، آموزش ادواری خلبانان، حق عضویت سازمانهای بین المللی، هزینههای نشست و برخاست هواپیما در فرودگاههای خارجی و مواردی از این دست است.
موسوی افزود: هزینه نشست و برخاست هر هواپیما در سال گذشته افزایش زیادی یافت و هم اکنون بیش از ۱۱ درصد هزینههای بلیت به تعرفههای فرودگاهی اختصاص مییابد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس افزود: هم اکنون هزینههای فرودگاهی در فرودگاه اهواز چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که هزینههای فرودگاه مشهد شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در فرودگاه مهرآباد هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد شدید از وضعیت پروازها و دیگر ناوگان حمل و نقل مسافری به ویژه در مسیرهای خوزستان گفته است: قیمت بلیت پروازها در مسیر اهواز به تهران به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم رسیده است اما هیچکسی پاسخگو نیست و وضعیت بسیار نابسامان است.
سید کریم حسینی با انتقاد شدید از وضعیت پروازها و دیگر ناوگان حمل و نقل مسافری به ویژه در مسیرهای خوزستان اظهار کرد: وضعیت پروازها به ویژه در مسیر اهواز بسیار بد شده و علاوه بر بالابودن قیمتها اصلا بلیتی برای خرید نیست.
وی افزود: گناه خوزستانیها چیست که مسافران و یا زائرانی از کشور عراق در فرودگاههای اهواز حضور پیدا میکنند و شرکتهای هواپیمایی به بهانه حضور این افراد قیمت پروازها را چند برابر میکنند.
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: همه مردم اهواز در تهیه بلیت به شدت مشکل دارند و اصلا بلیتی برای خرید پیدا نمیشود. قیمت بلیت پروازها در مسیر اهواز به تهران به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم رسیده است اما هیچکسی پاسخگو نیست و وضعیت بسیار نابسامان است.
حسینی عنوان کرد: روزانه حدود ۲۰ پرواز در مسیر اهواز به تهران در سامانههای فروش بلیت عرضه میشد که اکنون به ۲ تا ۳ پرواز کاهش یافته است که این مساله، وضعیت را برای تهیه بلیت بسیار سخت میکند.
وی با بیان اینکه باید وضعیت پروازها و فروش بلیت ساماندهی شود، افزود: وزیر راه باید نسبت به این وضعیت نابسامان پروازها به ویژه در مسیرهای پروازی اهواز پاسخگو باشد و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد نمایندگان خوزستان قطعا تا مرحله استیضاح وزیر راه پیش خواهند رفت زیرا شرایط بسیار بد است.
وی گفت: شرایط تهیه بلیت اتوبوس نیز دشوار شده و حتی گزارشهایی از ترمینالهای اتوبوسی دریافت کردهام که مردم برای تهیه بلیت شب را در ترمینال بیتوته میکنند تا بتوانند بلیت تهیه کنند و به مقصد مورد نظر بروند. این شرایط اصلا قابل پذیرش و در شان مردم نیست و شخص وزیر راه و شهرسازی حتما باید برای این مساله چاره اندیشی کند.