تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی کشوری کلید خورد
با وجود اهمیت نقش سازمان هواپیمایی در حمل ونقل کشور، آنچه اکنون در این صنعت مشاهده می شود، نشان از بیقانونی، بیبرنامگی، سوء مدیریت، رها بودن و افسارگسیختگی مدیریتی و نظارتی سازمان است که این شرایط موجب شده صنعت مذکور وضعیت وخیمی را از نظر کمی و کیفی تجربه کند.
عضو هیئت رئیسه مجلس از کلید خوردن تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی کشوری در راستای بازنگری در ساختار معیوب صنعت هوایی خبر داد و گفت: با وجود اهمیت نقش سازمان هواپیمایی در حمل ونقل کشور، آنچه اکنون در این صنعت مشاهده می شود، نشان از بیقانونی، بیبرنامگی، سوء مدیریت، رها بودن و افسارگسیختگی مدیریتی و نظارتی سازمان است که این شرایط موجب شده صنعت مذکور وضعیت وخیمی را از نظر کمی و کیفی تجربه کند.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود اهمیت نقش سازمان هواپیمایی در حمل و نقل کشور، آنچه اکنون در این صنعت مشاهده میشود، نشان از بیقانونی، بیبرنامگی، سوء مدیریت، رها بودن و افسارگسیختگی مدیریتی و نظارتی سازمان است که این شرایط موجب شده صنعت مذکور وضعیت وخیمی را از نظر کمی و کیفی تجربه کند.
وی با اشاره به تدوین طرح تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی کشوری ، درباره اهمیت این موضوع، توضیح داد: حمل و نقل هوایی در توسعه پایدار، اشتغال زایی، رضایت شهروندی در عرصه ملی تأثیرگذار است همچنین در گسترش روابط بینالمللی، تبادلات اقتصادی، فرهنگی و حتی تکنولوژیکی به علاوه نمایش قدرت زیرساخت ملی و تسریع امور حیاتی نقش حساسی بر عهده دارد، لذا شناخت مشکلات این بخش حساس، در ساماندهی فعالیتهای مربوط به جابه جایی مسافران، توسعه شبکه پروازی ، کاهش سوانح هوایی و ارتقاء سطح رضایتمندی عمومی و ... تأثیر گذار است.
نادری اضافه کرد: لزوم خارج شدن از انفعال و اعمال وظیفه نظارتی و مدیریتی در تصمیم برای هوانوردی عمومی کشور، بازنگری ساختار معیوب صنعت، ساماندهی شرکت های فعال در صنعت، رفع تعارضات درون دستگاهی و بهم ریختگی بدنه این صنعت، عملیاتی کردن راهکارهای ارتباط مستمر با دنیای هوانوردی و کشورهای همجوار، بهره گیری بهینه از توان بار هوایی و لجستیک، توازن در ساخت و سازهای فرودگاهی و زیرساختها، خرید و تأمین ناوگان مناسب، تأمین امنیت پروازی و رضایت هممیهنان، همگی از جمله ضرورت هایی است که موجب شد، طرح تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی کشوری را تدوین کنم.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز دوره آن نیست که پس از چند دهه مدیریت، عده ای دور هم بنشینند و بدون برنامه و نظارت مجوز ایجاد ایرلاین بدهند یا ندهند؛ اکنون ایرلاین هایی در کشور داریم که با یک فروند تا سه فروند هواپیما فعالیت می کنند و خود معضل جدی در صنعت هوانوردی هستند و هم در نگاه علم مدیریت و هم از نگاه تجربه، چنین شرکت هایی جز هزینه زایی و تحمیل و تأمین آن از جیب مشتری، چیز دیگری به همراه ندارد، اگر سازمان هواپیمائی کشوری و شورای عالی مربوطه درست عمل می کرد امروز شاهد بیماری و مرگ قریب الوقوع این صنعت کلیدی و حساس نبودیم.
وی در تشریح محورهای اصلی تحقیق و تفحص، گفت: مباحث و واقعیات متعددی در خصوص ریاست سازمان هواپیمایی کشوری و تیم مدیریتی ایشان از جمله حیف و میل بیتالمال، وضعیت نابسامان منابع انسانی، مالی و سرمایهای و تاراج سرمایه ملی و لطمه زدن به سرمایه اجتماعی و ایجاد جو ناامیدی در میان ذینفعان مطرح است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در کنار عدم پاسخگویی و شفافیت عملکرد، وضعیت نابسامان ناوگان هوایی و کیفیت ضعیف خدمات ارائه شده به مردم در همه ابعاد، موضوعاتی است که میبایست به مثابه یک مهم به آنها پرداخت. از این رو لازم است از زمان آغاز فعالیت مدیریت فعلی تحقیق و تفحص انجام شود.
خدا خیرشون بده ولی اگه کار جامع نباشه دردی رو دوا نمیکنه. ای کاش تحقیق و تفحص از صنعت رو در دستور کار قرار میدادند. دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند و رویکرد کنونی نمایندگان دولت برای اعمال حاکمیت در این بخش مصداق این مثال است چراکه در عین فاصله گرفتن سازمان هواپیمایی کشوری از وظایف رگولاتوری و نظارتی خود، شرکت فرودگاهها که میبایست در راستای قانون سیاستهای اصل 44 نسبت به انجام امور تصدیگری و واگذاری آنان اقدام می نمود پا در کفش سازمان کرده و به موازات آن در امور حاکمیتی به ایفای نقش میپردازد.
اصلاح ساختار با رویکرد تفکیک وظایف حاکمیتی و نظارتی از امور تصدیگری و قابل واگذاری راهگشا میتواند باشد.