آغاز مرحله مونتاژ دومین هواپیمای سیمرغ +تصاویر
معاون وزیر دفاع گفت: مرحله مونتاژ دومین هواپیمای سیمرغ آغاز شد و این به معنای راه اندازی خط تولید این هواپیماست.
معاون وزیر دفاع گفت: مرحله مونتاژ دومین هواپیمای سیمرغ آغاز شد و این به معنای راه اندازی خط تولید این هواپیماست.
به گزارش تین نیوز به نقل از کن نیوز، امیر سرتیپ خواجه فرد افزود: این هواپیمای ترابری سبک سال ۱۴۰۱ رونمایی و ۱۴۰۲ نخستین پروازش را انجام داد و حالا این روز ها گواهینامه های سازمان هواپیمایی کشوری آن در حال صدورست.
وی گفت: این پرنده، هواپیمایی با ویژگی های توان حمل شش تن بار یا پنجاه سرنشین نظامی برای عملیات امداد و نجات، پرتاب چتر باز یا جابجایی مجروح تا فاصله دو هزار و پانصد کیلومتر با سرعت ۴۵۰ کیلومتر در ساعت و مداومت پروازی سه و ساعت و نیمه است.
خواجه فرد افزود: برای ساخت این هواپیمای ۲۵ میلیون دلاری یک میلیون ساعت نفر در ده سال گذشته تلاش شده است.
اگر چالش های ساخت این هواپیما برطرف شود خصوصا در بحث موتور و اویونیک و به خط تولید تکمیل برسیم آنوقت کشور به همین مدل ، حداقل نیاز ۱۵۰ فروندی خواهد داشت این هواپیما با همین تناژ و کاربری و البته به شرط تقویت بیشتر موتور و ارتقای اویونیک می تواند :
نقش امدادی ویژه خصوصا در بحران ها داشته باشد
نقش تانکر آب را داشته باشد و به خدمت آتش نشانی دربیاد
نقش حمل بار و صادرات را گردن بگیرد و باز مناسب سازی ها بشه برای اینکه یخچال داشته باشد سبزی و میوه ما را به بازارهای پرفروشی مثل روسیه ببرد یا کاربری حمل گل داشته باشد و در خدمت امثال محلات باشد .
و در بخش نظامی هم ده ها کاربری در نیروهای نظامی خواهد داشت می تواند نقش هواپیمای ترابری نظامی باشد یا حمل چتربازها را به عهده بگیرد می تواند نسخه فرماندهی میدان باشد می تواند نسخه آواکس باشد و آسمان را در سلطه بگیرد می تواند نسخه مجهز به رادارهای الکترونیک باشد و فرودگاه ها ، سامانه های پدافندی و ... را در ۴۰۰ کیلومتری زیر پایش لحظه ایی بگیرد می تواند نسخه خاص شکار زیردریایی باشد و در خدمت نیروی دریایی باشد یعنی زیردریایی را شناسایی کند و بعد اژدر را رها سازی کند می تواند نسخه حتی گان شیپ و مسلح باشد به انواع موشک های هوا به هوا ، هوا به سطح ، موشک هایی گلاید کننده با برد ۲۰۰۰ کیلومتر ، چندین مسلسل سنگین اتومات گاتلینگ و ...
درواقع خط تولیدش به شکل کامل راه بیفته و چالش ها برطرف بشه نه تنها می تواند بخش زیادی از مشکلات اقتصادی و نظامی مملکت را حل کند که مستقیم و غیرمستقیم می تواند جمعیت میلیونی را شاغل کند خیلی از فرودگاه های مرده را هم زنده خواهد کرد اگر به نقطه مطلوب برسیم آنوقت ساخت نسخه های بزرگ تر دیگر آنقدر سخت نخواهد بود .