بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ آزادسازی نرخ بلیت هواپیما دست بازار سیاه را قطع کرد

۱۱۳ فروند هواپیما زمین گیر هستند. پیش بینی افزایش ۴۰ فروند هواپیما

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما دست بازار سیاه را قطع کرد
تین نیوز

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما دست بخش عمده ای از دلالان و بازار سیاه را از این بازار قطع کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مقصود اسعدی سامانی در نشست خبری که امروز برگزار شد، در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: قانون برنامه پنجم توسعه ماده ۱۶۱ تکلیفی را برای دولت ایجاد کرده که نرخ بلیت هواپیما آزاد شود. در سال ۱۳۹۴ آزادسازی نرخ بلیت به تصویب رسید و قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شد.

سامانی افزود: با آزادسازی نرخ بلیط هواپیما سال ۹۴ معادل ۱۷ میلیون مسافر جابجا شد که تا سال ۱۳۹۷ تعداد جابه جایی ها به ۲۴ میلیون مسافر رسید. این اقدام نشان داد آزادسازی چه تاثیری در جابجایی ها و نرخ بلیت دارد و جابه جایی ها تا ۲۰ درصد رشد داشت.

وی اضافه کرد: سال ۱۳۹۷ به بعد به دلیل نوسانات ارزی و دستوری شدن قیمت ها جابجایی مسافران کاهشی شد و در حال حاضر میزان جابجایی  مسافران ۱۸ میلیون نفر است که در واقع این آثار اعمال نرخ دستوری است.

به گفته وی، تقاضا موجود در بازار برای پروازهای داخلی در حال حاضر ۳۶ میلیون مسافر است.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه تعداد زیادی هواپیما به دلیل اعمال نرخ دستوری زمین گیر هستند، گفت: ۱۱۳ فروند هواپیما زمین گیر هستند که اگر به شرکت های هواپیمایی نقدینگی اضافه شود این تعداد وارد چرخه پرواز می شوند و امکان افزایش جابجایی مسافران را فراهم می کنند. ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار نیاز است که این تعداد وارد شبکه شوند. اگر نرخ دستوری اعمال نمی شد تعداد این ۱۱۳ فروند کمتر بود و نیازی به ۵۰۰ میلیون دلار هم نبود.

سامانی در ادامه افزود: به دلیل تاکید دولت به قیمت دستوری، شرکت های هواپیمایی به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که دیوان نیز با رای صادره ستاد تنظیم بازار از دخالت در نرخ گذاری منع کرد.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: این انجمن و شرکت های هواپیمایی بدون هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری هیچ اقدامی انجام نمی دهند و نرخ های اعلام شده همگی به تصویب شورای عالی هواپیمایی رسیده است.

وی اضافه کرد: هرچند پس از آن وزارت راه و شهرسازی اعتراض و درخواست اعمال ماده ۹۱ کرد و استدلال های خود را در این زمینه مطرح کرد، اما هیات تخصصی دیوان عدالت اداری به این نتیجه رسید که رای قبلا صادر شده دیوان قانونی بوده و ادعای وزارت راه و شهرسازی موضوعیت ندارد، زیرا قضات دیوان معتقد بودند که قانون اجرا شده و دستورالعمل نرخ گذاری هم بازنگری شده است و بر این اساس دولت نمی تواند از ادامه اجرای قانون عدول کند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی خاطرنشان کرد: بر این اساس، از اواخر خرداد ماه امسال رای دیوان مبنی بر آزادسازی قیمت ها ابلاغ شد و از اوایل تیرماه شرکت های هواپیمایی قیمت های جدید را در دستور کار قرار دادند.

نرخ تمام شده پرواز؛ ۴۰ دلار به ازای هر صندلی

وی اظهار داشت: در این زمینه آنالیز قیمت ها و قیمت تمام شده به میزان ۵۱ دلار به ازای هر ساعت صندلی به شورای عالی هواپیمایی اعلام شد که در نهایت با نرخ ۴۰ دلار به ازای هر صندلی موافقت شد.

به گفته این مقام صنفی، نرخ جدید بلیت ها نیز بر اساس همان مبنای ۴۰ دلاری تعیین و اعلام شده است.

وی تصریح کرد: اکنون مطابق قانون برنامه هفتم توسعه، اعمال قیمت گذاری دستوری از سوی دولت امکانپذیر نیست.

اسعدی سامانی افزود: اجرایی شدن رای دیوان در این زمینه، در ادامه منجر به افزایش عرضه صندلی، کوتاه شدن دست عوامل بازار سیاه بلیت ها و واریز مستقیم پول بلیت ها به جیب شرکت های هواپیمایی خواهد شد که خود سبب افزایش تعداد پروازها، افزایش بازگشت هواپیماهای زمین گیر به چرخه فعالیت و افزایش انگیزه بخش خصوصی برای افزایش ناوگان خواهد شد.

پیش بینی افزایش ۴۰ فروند هواپیما تا پایان سال

وی پیش بینی کرد: تا پایان سال و با اجرایی شدن آزادسازی قیمت ها، ۴۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی همچنین درخصوص مطرح شدن اعطای سوخت یارانه ای لیتری ۶۰۰ تومانی به شرکت ها، گفت: این یارانه، در حقیقت یارانه ای است که به مسافران تعلق می گیرد و چنانچه برداشته شود، به ازای هر ساعت صندلی ۲۴ هزار تومان هزینه سوخت بر روی بلیت ها اعمال خواهد شد.

اسعدی سامانی معتقد است: نرخ های جدید منجر به کاهش درآمد شرکت ها نخواهد شد، بلکه مسافران می توانند با قیمت های پایین تری بلیت ها را دریافت کنند. به طور مثال امروز و فردا قیمت هایی مسیر تهران مشهد در بازار ۵۰ درصد پاین تر از سقف نرخی است که برخی شرکت ها اعلام کردهاند؛ بنابراین بازار به تدریج به تعادل رسیده و سبب کاهشی شدن قیمت ها خواهد شد.

پیش بینی ۴۰۰ هزار صندلی پرواز برای ایام اربعین

این مقام صنفی همچنین به زائران اربعین حسینی تاکید کرد: بلیت را به صورت رفت و برگشت خریداری کنند، زیرا در غیر این صورت باید از عراق آن هم به صورت ارزی تهیه کنند.

وی پیش بینی کرد برای ایام اربعین نزدیک به ۴۰۰ هزار صندلی پروازی آماده شود.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جریان نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در شرایط فعلی که عرضه و تقاضای پروازها و ناوگان هوایی ناتراز است، آزادسازی قیمت بلیت هواپیما جز به معنای ظلم به مردم نیست.

وی افزود: حکمی که دیوان عدالت اداری در موضوع آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به آن استناد کرده است، یکی از احکام برنامه پنجم توسعه بود که با پایان یافتن این برنامه فاقد اعتبار است، مگر اینکه در احکام دائمی بیاید.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: با توجه به منقضی شدن برنامه پنجم توسعه و اینکه حکم یاد شده در احکام دائمی نیز نیامده است، در شرایط فعلی عدم تراز عرضه و تقاضای سفرهای هوایی، آزادسازی قیمت ها جز به معنای ظلم به مردم نیست.

بذرپاش یادآور شد: وقتی شرکت های هواپیمایی نرخ سوخت لیتری ۶۰۰ تومانی دریافت می کنند، همچنین وزارت راه و شهرسازی در موضوع تخصیص ارز این شرکت ها از بانک مرکزی، دریافت مجوز واردات هواپیما و واردات قطعات و اجزا و تجهیزات مورد نیازشان با حداقل زمان و دیگر مصوبات کم سابقه که برای کمک به صنعت هواپیمایی وضع شده در حال حمایت از این صنعت است، ما به عنوان دولت توقع کنترل بازار را از آنها داریم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با نرخ های پیشین بلیت نیز هیچ شرکت هواپیمایی در زیان نبوده و نیست و هیچ یک از آن شرکت ها از خدمات رسانی خارج نشده و قصد خروج هم ندارند، بلکه در تلاشند تعداد هواپیماهایشان را نیز افزایش بدهند.

وی تاکید کرد: موضوع بلیت پروازها در شورای سران سه قوه مطرح می شود تا مردم متضرر نشوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.