◄ برنامه های کلان فرزانه صادق مالواجرد برای بخش هوانوردی
فرزانه صادق مالواجرد در کارگروه انتخاب وزیر راه و شهرسازی برنامه های خود را ارایه داده است که بخش هوانوردی آن قابل توجه است.
فرزانه صادق مالواجرد گزینه پیشنهادی مسعود پزشکیان رئیس جمهور به مجلس برای وزارت راه و شهرسازی، است.
به گزارش تین نیوز، فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برنامه های خود را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت کسب رای اعتماد مجلس ارایه داده که بخش هوانوردی آن قابل توجه است.( فایل برنامه ارایه شده به مجلس )
فرزانه صادق مالواجرد در بخش ۷-۸ برنامه های خود به برنامه های کلان حمل و نقل هوایی پرداخته که به تفکیک زیر عنوان شده است:
در پاراگراف اول:
۱- افزایش ظرفیت فرودگاه های اقتصادی.
۲- استفاده از فرودگاه های به روش هاب اند اسپوک.
۳-عدم ایجاد فرودگاه غیراقتصادی جدید
۴-واگذاری برخی فرودگاه ها به بخش خصوصی.
۵-کاهش مناطق پرواز ممنوع.
۶-بازطراحی شبکه پروازی.
در پاراگراف دوم:
۷- تامین ناوگان مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی و تهاتر نفت.
۸-نصب سامانه های امنیتی و ناوبری به روز.
۹-ارائه تخفیفات گمرکی و عوارض وارداتی جهت قطعات.
در پارگراف سوم:
۱۰-ایجاد ساختار مناسب جهت مدیریت کلان و نظارت بر صنعت هوایی.
۱۱-اصلاح نظام نرخ گذاری
۱۲-ساماندهی شرکت های هواپیمایی
۱۳- ایجاد شرکت های توانمند تا در صورت رفع تحریم ها، ضمن تامین ناوگان در عرصه بین المللی نقش موثر داشته باشند.
قابل ذکر است روز گذشته حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری خانه ملت با ارزیابی مثبت از معرفی وزیر خانم برای تصدی وزارت راه و شهرسازی، گفته بود: نگاه نمایندگان مجلس نسبت به معرفی یک خانم به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مثبت است چراکه این وزارتخانه زیرساختی است و توانمندی بانوان را به رخ خواهد کشید.
حاجی بابایی با تاکید بر اینکه دولت در این زمینه انتخاب بسیار خوبی داشته است، یادآور شد: بنده با میزان توانمندی و سوابق فرزانه صادق آشنا بوده ضمن اینکه وی فرزند شهید است و سالها در پستهای مدیریتی کلان همچون معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیرکل شورای عالی مسکن و شهرسازی فعالیت داشته است.
همیشه نمایندگان مجلس اکثریت در هر دولتی از انتخاب گزینه های وزارت خانه ها حمایت میکنند و میگویند افراد توانمند در مدیریت کلان هستند و بعد از مدتی صدای همین نمایندگان از مدیریت کلان وزرای انتخابی خود بلند میشود پس وع به اعتراض در زمینه سو مدیریت آنها میکنند. کلا انتخاب وزرا جالب و نحوه حمایت از آنها جالبتر است.
برنامه های مطلوبی هستند و البته متدولوژی اجرا باید ارايه گردد. علاوه برآن ساختار نیروی انسانی موجود باید تا هفتاد درصد تغییر کند علی الخصوص سازمان هواپیمائی کشوری و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوائی ایران ، در بخشهای مدیریتی و کارشناسی. بهره گیری از متخصصین ایرانی بین المللی برای اجرای اهداف صد در صد ضروری است. بیش از ۴۸ فرودگاه باید به بخش خصوصی واگذار گردد و مابقی به یک سازمان فرودگاهی با مقررات pooling واگذار گردند. مقررات زدائی بنیادین انجام شده و ارتباط با نهادهای بین المللی هوانوردی نمایشی نباشد. مشاورین با دقت فوق العاده انتخاب و صرفا دانشگاهیان بیکار نظریه پرداز بی عمل و بازنشستگان سفارشی نباشند. هوانوردی باید سهمی معادل ۵% از GDP خالص کشور را تا ۱۴۰۸ کسب کند تا به زیست مطلوب برسد.
امیدواریم در دوران وزارت خانم صادق حمل و نقل هوایی و ریلی کشور توسعه یابد