بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

◄ انتقاد کارگران شرکتی فرودگاه مهرآباد/ شرکت‌ های پیمانکاری بلای جان کارگران

کارگران شرکتی فرودگاه مهرآباد، خواستار اعاده حق و حقوق خود هستند و می‌گویند: شرکت‌ های پیمانکاری می‌آیند مدتی کار می‌کنند پول کلان به جیب می‌زنند و بعد از مجموعه‌ فرودگاه می‌روند.

انتقاد کارگران شرکتی فرودگاه مهرآباد/ شرکت‌ های پیمانکاری بلای جان کارگران
تین نیوز |

کارگران شرکتی فرودگاه مهرآباد، خواستار اعاده حق و حقوق خود هستند و می گویند: شرکت های پیمانکاری می آیند مدتی کار می کنند پول کلان به جیب می زنند و بعد از مجموعه ی فرودگاه می روند.

به گزارش تین نیوز، کارگران خدماتی فرودگاه مهرآباد  از شرایط شغلی خود انتقاد کردند. این کارگران که تعدادشان بیش از ۳۰۰ نفر است و در بخش های مختلف مانند حمل بار، نظافت و تاسیسات کار می کنند، مناسبات شغلی خود را ناعادلانه توصیف می کنند.

 یکی از این کارگران در گفتگو با خبرگزاری کار ایران ضمن انتقاد از عملکرد شرکت های پیمانکاری می گوید: فرودگاه به ازای هر کارگر بین ۲۲ تا ۲۴ میلیون تومان پول می ریزد اما از این مبلغ، حقوق من کارگر که سه فرزند دارم و سه تا حق اولاد می گیرم، فقط ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

این کارگر با بیان اینکه هیچ کس پاسخگوی این شرایط نیست؛ افزود: شرکت پیمانکاری این ماه فقط ۱۲ میلیون به حساب من ریخته و هرچه پیگیری کردم، به نتیجه نرسیدم. مشخص نیست چرا حقوق من با سه فرزند فقط ۱۲ میلیون تومان است، با این مبلغ ناچیز چطور باید زندگی کنم؟!

کارگران شرکتی فرودگاه مهرآباد، خواستار اعاده حق و حقوق خود هستند و می گویند: شرکت های پیمانکاری می آیند مدتی کار می کنند پول کلان به جیب می زنند و بعد از مجموعه ی فرودگاه می روند؛ برای نمونه یکی از شرکت های قبلی، تسویه حساب کرد و رفت بدون اینکه عیدی و سنوات کارگران را بپردازد. از این نمونه ها بسیار داریم؛ می آیند چند وقتی می مانند وقتی جیب هایشان پر از پول شد، می گذارند و می روند، کارگران دست شان در حنا می ماند!

یکی دیگر از این کارگران با تاکید بر اینکه «کار کارگران خدماتی و شرکتی فرودگاه مهرآباد دائمی ست و باید با خود فرودگاه قرارداد مستقیم داشته باشند» حضور پیمانکاران در مجموعه را یک رانت برای افراد خاص توصیف کرد و گفت: ما از این شرایط انتقاد داریم؛ به فرودگاه مراجعه می کنیم می گویند شما شرکتی هستید و به ما مربوط نیست، سراغ پیمانکار می رویم قسم و آیه می آورند که ندارند، می گویند از فرودگاه طلب داریم؛ پس چرا هیچ کس جوابگوی مشکلات ما نیست.

بیشتر بخوانید:

ترکیه، قطر و امارات پروازهای خود را به ایران لغو کردند/پروازهای خارجی ۲ استان برقرار است/ علت لغو پروازها چیست؟

خواسته ی اصلی این کارگران، تبدیل وضعیت و انعقاد قرارداد مستقیم است؛ آن ها می گویند: ما خواستار حذف رانت و واسطه ها هستیم؛ خود فرودگاه به صورت مستقیم و بی واسطه با ما قرارداد ببندند و مستقیم به ما حقوق بدهد؛ چرا طرح ساماندهی استخدام بعد از سه سال و اندی هنوز در مجمع تشخیص مصلحت معطل مانده است و به جایی نمی رسد؛ واقعاً چرا شرکت ها به خاطر زحمت شبانه روزی ما میلیاردر شوند وقتی خودمان زیر خط فقر هستیم و کمتر از ۱۵ میلیون تومان حقوق می گیریم؟

یک کارگر شرکتی می گوید: به ازای هر کارگر، حدود ۳۰ میلیون تومان هر ماه از خزانه ممکلت خارج می شود ولی به دست من کارگر نصف این رقم هم نمی رسد؛ متاسفانه بالایی ها با هم زد و بند می کنند و می خورند و من و امثال من روز به روز فقیرتر می شویم؛ به راستی کی قرار است این شرایط تغییر کند؟ این پیمانکاران چه فایده ای دارند که تا این اندازه بر باقی ماندن شان اصرار هست؟

کارگران شرکتی فرودگاه مهرآباد تهران از شرایط خسته اند، نشانه های بهبود در چشم انداز نمی بینند؛ آن ها می گویند: روز به روز فقیرتر و مستاصل تر شدیم؛ چند سال پیش با حقوق مان بیست روز از ماه را سر می کردیم حالا اما این دستمزدها یک هفته ده روز هم کفایت نمی کند. مسافرکشی می کنیم، اسنپ کار می کنیم، به هر دری می زنیم تا بتوانیم کرایه خانه بدهیم و فرزندان مان را بزرگ کنیم؛ هر ماه سفره هایمان قیچی می شود و سبد خریدمان آب می رود؛ پس چرا صدایمان به جایی نمی رسد؟!

در شرایطی این اعتراضات و گلایه کارگران از شرکت های پیمانکاری در جریان است که طرح ساماندهی کارکنان مدت هاست از طرف مجلس به تصویب رسیده و منتظر رای نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

در این میان برخی معتقدند که این طرح بار مالی دارد اما نظر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خلاف این نظر است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در آخرین اظهارات خود پیرامون طرح ساماندهی کارکنان دولت اعلام کرده: اینکه گفته می شود اجرای طرح ساماندهی کارکنان دولت بار مالی دارد، حرف ناصوابی است؛ این شرکت های واسطه ای کل مبلغ حق الزحمه افراد را از دولت دریافت می کنند و با کسورات به کارکنان پرداخت می کنند که باید این ظلم برچیده شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اجرایی شدن طرح ساماندهی کارکنان دولت را گامی در راستای برقراری عدالت دانست و گفت که با اجرا شدن این طرح وضعیت یک میلیون نفر تعیین تکلیف می شود.

الهام آزاد با اشاره به اطلاعیه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص طرح ساماندهی کارکنان دستگاه های دولتی اظهار کرد: کارکنان شرکتی سال هاست که پیگیر حقوق به حق خود هستند که در همین راستا حذف شرکت های واسطه گامی بلند در جهت اجرای عدالت خواهد بود .

وی افزود: با توجه به این موضوع، مجلس یازدهم طرح ساماندهی کارکنان دولت را تصویب کرد و بر مصوبه خود نیز پایبند ماند منتها این طرح در مجمع تشخیص با موانعی روبرو شد حال اینکه با اجرایی و قانونی شدن طرح ساماندهی کارکنان دولت، یک میلیون نفر تعیین تکلیف شده و عملا عدالت برای این افراد محقق می شود.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: اینکه گفته می شود اجرای طرح ساماندهی کارکنان دولت بار مالی دارد، حرف ناصوابی است؛ این شرکت های واسطه ای کل مبلغ حق الزحمه افراد را از دولت دریافت می کنند و با کسورات به کارکنان پرداخت می کنند که باید این ظلم برچیده شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    بهترین راه حذف پیمانکار و اعمال قرارداد مستقیم و استفاده از پتانسیل نیروهای شرکتی برای مدیریت بخش هایی که پیمانکاری بوده اند میباشد.