انتظارات کلیدی برای صنعت هوایی در2025
چالش های قدیمی و جدید هرگز دست از سرگردانی صنعت خطوط هوایی بر نمی دارند.
چالش های قدیمی و جدید هرگز دست از سرگردانی صنعت خطوط هوایی بر نمی دارند.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن شرکتهای هواپیمایی ،با ورود به سال 2025 صنعت حمل و نقل هوایی جهانی مشکلاتی را از سال قبل با خود حمل می کند - بحران مزمن زنجیره تامین، هزینه های بالای نیروی کار، تغییرات سیاسی که ممکن است اقتصاد و تقاضا برای سفر هوایی را تغییر دهد یا ندهد و چالش اهداف پایداری در هوانوردی که همه از عهده آن برمی آیند.
کرونا هر چند وحشتناک بود، اما نشان داد که مردم و مشاغل چقدر به سفر هوایی نیاز دارند. مسافران می خواهند خطوط هوایی از این دشواری ها، سازماندهی شده، کارآمدتر و منضبط تر بیرون بیایند. اقتصادهای نوظهور نشان می دهند که پتانسیل زیادی برای توسعه و رشد بازارهای جدید سفرهای هوایی، به ویژه در هند و آمریکای جنوبی وجود دارد.
انتظار می رود شرکت های هواپیمایی جهان سود خالصی بالغ بر 31.5 میلیارد دلاری برای سال 2024 و 36.6 میلیارد دلار برای سال 2025 به ثبت برسانند که نشان دهنده یک چرخش قابل توجه از سال های همه گیری زیان ده است.
یاتا در جدیدترین چشم انداز مالی خود که در دسامبر منتشر شد، خلاصه ای از پیش بینی های مالی، ترافیک و روند صنعت هواپیمایی جهانی برای پایان سال ۲۰۲۴ و تا سال ۲۰۲۵ را ارائه کرد.
داده های کلیدی فراتر از سود خالص برای هر سال شامل کل درآمد خطوط هوایی برای سال 2025 است که انتظار می رود به 1.007 تریلیون دلار برسد. این رقم 4.4 درصد بالاتر از درآمدهای پیش بینی شده در سال 2024 خواهد بود و اولین باری است که صنعت هواپیمایی به عنوان یک مجموعه، از مرز 1 تریلیون دلار عبور می کند.
با این حال، یاتا گفت، حاشیه سود خالص شکننده خواهد بود: 3.3 درصد در سال 2024 و 3.6 درصد در سال 2025 که نشان دهنده تنها 7 دلار برای هر مسافر است. انتظار می رود بازده سرمایه سرمایه گذاری شده در خطوط هوایی در سال 2024 به6.6 درصد و در سال 2025 به 6.8 درصد برسد.
پیش بینی می شود تعداد مسافران در سال 2025 به 5.2 میلیارد برسد که افزایش 6.7 درصدی نسبت به سال 2024 است و اولین باری است که از مرز 5 میلیارد عبور می کند. اگرچه این خبر خوبی است، اما همچنان بسیار کمتر از آن چیزی است که پیش بینی می شد ترافیک هوایی قبل از همه گیری باشد.
در همین حال، انتظار می رود حجم بار هوایی به 72.5 میلیون تن برسد که 5.8 درصد افزایش نسبت به سال 2024 را نشان می دهد. پیش بینی می شود درآمد بار به 157 میلیارد دلار یعنی 15.6 درصد از کل درآمدها در سال 2025 برسد.
انتظار می رود هزینه های خطوط هوایی در سال 2025 با 4 درصد رشد به 940 میلیارد دلار برسد، که بخش عمده ای از آن شامل «فشار شدید حقوق ها» و هزینه های یکباره مربوط به چندین اعتصاب کارکنان در سال 2024 است. افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری به دلیل زمین گیر شدن هواپیما و پیر شدن ناوگان مربوط به مسائل زنجیره تامین صنعت در حال انجام که تحویل قطعات یدکی و جدید را به شدت محدود کرده است.
در حالی که انتظارات برای حفظ قیمت های نفت در سال 2025 است ولی این به شرایطی بستگی دارد که خارج از کنترل خطوط هوایی یا صنعت هوانوردی است. برای مثال تشدید جنگ های فعلی یا شروع درگیری های جدید می تواند باعث افزایش قیمت نفت و کاهش اعتماد مصرف کنندگان به سفرهای هوایی شود. با این وجود، با افزایش هزینه های نیروی کار و تعمیر و نگهداری هواپیما، شرکت های هواپیمایی برای دستیابی به سودآوری بیش از هر زمان دیگر به هزینه های نفت کمتر وابسته خواهند بود.
تفاوت های منطقه ای
همانطور که معمول است، تفاوت های گسترده ای در سودآوری خطوط هوایی منطقه به منطقه وجود خواهد داشت، اگرچه انتظار می رود همه مناطق جغرافیایی بهبود عملکرد مالی را در سال 2025 در مقایسه با 2024 نشان دهند.
انتظار می رود خطوط هوایی آمریکای شمالی بیشترین سود مطلق را در سال 2024 (11.8 میلیارد دلار) و در سال 2025 (13.8 میلیارد دلار) به دست آورند.
خطوط هوایی اروپایی با 10 میلیارد دلار در سال 2024 و 11.9 میلیارد دلار در سال 2025 بیشترین سود را خواهند داشت.
پس از آن کاهش قابل توجهی در سود خالص در سایر مناطق وجود دارد و خطوط هوایی خاورمیانه در رتبه سوم قرار دارند (5.3 میلیارد دلار در سال 2024 و 5.9 میلیارد دلار در سال 2025). خطوط هوایی آسیا-اقیانوسیه چهارمین (3.2 میلیارد دلار در سال 2024؛ 3.6 میلیارد دلار در سال 2025). خطوط هوایی آمریکای لاتین پنجم (1 میلیارد دلار؛ 1.3 میلیارد دلار)؛ و خطوط هوایی آفریقایی ششم (0.1 میلیارد دلار؛ 0.2 میلیارد دلار).
با این حال، زمانی که سود خالص به ازای هر مسافر در نظر گرفته شود، رتبه بندی تا حدودی معکوس می شود. خطوط هوایی خاورمیانه با 23.9 دلار به ازای هر مسافر در سال 2025 که پیش بینی می شود شرکت های هواپیمایی آمریکای شمالی فقط 11.8 دلار به ازای هر مسافر درآمد داشته باشند، در این رتبه بندی قرار دارند.