◄ وجود ۱۶ رادار در کشور برای کنترل راههای هوایی
تین نیوز | عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه های کشور گفت: 16 دستگاه رادار اطلاعات هواپیما را روی صفحه نمایشگر مرکز کنترل نشان می دهند و کنترل راه های هوایی ایران را بر عهده دارند.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، احمد مومنی رخ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ۳۰ سال گذشته، شرکت فرودگاههای کشور تحت عنوان شرکت مادرتخصصی فرودگاههای کشور در بخش خدمات هوایی، مسافربری فعالیت میکند، گفت: وظیفه شرکتهای هواپیمایی جابجایی مسافر و بار در سراسر کشور است.
وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی پروازهای شرکت های هواپیمایی به شرکت فرودگاه ها داده و وارد سیستم اطلاعات پروازی ما می شود گفت: در هر کشوری یک مرکز کنترل پروازی وجود دارد که مسوولیت آن مدیریت، نظارت و کنترل کلیه پروازهای داخلی و بین المللی است.
عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها افزود: این مرکز با استفاده از تجهیزات ارتباطی و مرتبط با فرودگاه های کشور ارتباط کلامی با تمام خلبان ها برقرار می کند.
وی با اشاره به اینکه به واسطه وجود 16 ایستگاه رادار اطلاعات هواپیما روی صفحه رادار مرکز کنترل نمایان می شود، افزود: تمام پروازهای فرودگاه با مرکز کنترل هماهنگ و تحت مدیریت ترافیک هوایی این مرکز قرار دارند.
مومنی رخ ادامه داد: در 54 فرودگاه کشور، 10 فرودگاه شرکت نفت، 3 فرودگاه مناطق آزاد و فرودگاههای نظامی، پرواز انجام میشود اما تمامی پروازها از این فرودگاهها، با مرکز کنترل فضای کشور در ارتباط است.
وی افزود: فرودگاه های خلیج فارس و کیش طی قراردادی که با شرکت فرودگاه های کشور دارند، کلیه خدمات هوانوردی را از همکاران ما دریافت می کنند.
عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها به تجهیزات خدمات کمک ناوبری اشاره کرد و افزود: دستگاههای کمک ناوبری شرکت فرودگاههای کشور 24 ساعته فعال است، و دستگاههای ILS هر 6 ماه یک بار بازرسی می شود.
مومنی رخ یادآور شد: دستگاه ILS دستگاهی است که از 20 مایلی، خط مرکز در باند را مشخص و شیب فرودگاه را از نقطه ای که هواپیما می نشیند نشان می دهد.
این مقام مسوول به تاخیر پروازها اشاره کرد و افزود: مسوولیت اغلب تاخیرها بر عهده ایرلاین هاست و شرکت فرودگاهها نقش کمی را در این تاخیرها دارد، به عنوان مثال در صورتی که بر اثر بارش برف باند فرودگاه پاکسازی نباشد یا مشکلاتی از این دست وجود داشته باشد، مسئولیت آن بر عهده مدیر فرودگاه است.
چرا هما با اینکه از نظر تجهیزات و نیروی انسانی از سایر ایرلاینها سرتر است از نظر تاخیر باید بالاترین رتبه را داشته باشد. تین نیوز اگر تشخیص دادی که نظر کارشناسی است با غیرتا سانسور نکن
- جناب مومنی رخ ضمن احترامی که برای جنابعالی قائل هستیم به استحضار می رساند اولا قدمت تاسیس شرکت فرودگاه ها به ۲۵ سال رسیده است و زمان شکل گیری جدی آن زیر بیست سال است(من باب اصلاح) ۲ - البته کشور ها با توجه به وسعت و فضای تحت کنترل طراحی مرکز کنترل می نمایند و بعضا مر کز کنترل Back Up دارند تا در زمان بحران ترافیک ها مختل نشوند که البته ما بدلیل سوء مدیریت در همین ۲۵ سال و یا به قول جنابعالی ۳۰ سال از آن محروم هستیم خدا رحمت کند مرحوم شاهچراغی را زیرا ایشان در زمان ریاست سازمان هواپیمائی کشور دنبال ایجاد ACC Back Up تو شیراز بودند و اقداماتی هم کردند ولی با فوت ایشان مغفول ماند و البته بعد ها پیش بینی یک مرکز مختصر تو فرودگاه امام شد که بدلیل مشکلات فیبر نوری و عدم توانائی ارسال همزمان داده های پروازی از مرکز مخابرات میدان امام به تهرانسر و فرودگاه امام بیشتر جنبه نمایشی پیدا کرد. البته جنابعالی هم در زمان تصدی در بخش پروژه رادار های سینا نیز از فکر مرکز جایگزین غافل شدید ۳ - و البته بهتر از از نقایص پوشش فرکانسی در سکتور ۶ مرکز کنترل و لزوم ایجاد سکتور ۸ و مشکلات فرکانسی این مرکز نیز بفر مائید زیرا بعضا کنترلر ها برای شنیدن صدای خلبان باید خودشان بروند توی Head _ Set? ۴ - البته بد نیست بفرمائید قرارداد عملیاتی شما با منطقه آزاد کیش تمدید نشده و علیرغم گذشت زمان آن ماه به ماه تمدید می شود و در خصوص فرودگاه خلیج فارس هم با انتصاب مدیر جدید آن فرودگاه ان قلت هائی آورده شده و امیدوارم دو قرارداد تمدید گردد چون اینها از مشتریان خوب خدمات شما هستند ۵ - جناب مومنی رخ درست است که دستگاه های ILS هر شش ماه یکبار بایستی بازرسی و Flight Check شوند ولی جنابعالی کاشکی در خصوص وضعیت این دستگاه ها می فرمودید که اگر در طول این سال ها تدبیر می کردید امروز محتاج کشور هائی مثل پاکستان و مغولستان نباشیم ۶ - جناب مومنی رخ نفرمودید این مدیر فرودگاه چگونه نقش نظارتی را ایفا می نماید در فرودگاه ها حدود ۲۵ ارگان بصورت مستقیم و غیر مستقیم فعالیت دارند و وظیفه مدیر فرودگاه ایجاد هماهنگی ونظم این روند در قالب قوانین و بر اساس رسال شرکت شما است پس چگونه برخی از همین مدیران به هر دلیلی می خواهند پرواز برقرار باشد و حاضر به گزارش کاهش ایمینی نیستند شاهد این مدعا تشکیل واحد ایمنی و انتصاب مدیران ایمنی در فرودگاه ها است ولی هنوز علیرغم توصیه های بین المللی هوانوردی نتوانسته اید موضوع Just Culture را در این مدیران تعمیم دهید بلکه مدیران فرودگاهی که شما آنها را مبرا از هر … می دانید خودشان سعی می کنند مشکلات را بپوشانند مثال آن در ریختن سقف ترمینا ل شیراز و عدم اطلاع رسانی مدیر فرودگاه و سانسور خبری بود
ملاحظه کاری تا کجا!!! به کی بر میخورد؟