شرکت های هواپیمایی چهار هزار میلیارد ریال به فرودگاهها بدهکار هستند
تین نیوز | سرپرست شرکت فرودگاههای ایران گفت : شرکت های هواپیمایی چهار هزار میلیارد ریال به فرودگاههای کشور بدهکار هستند.
'محمدعلی ایلخانی' افزود: طلب فرودگاهها از شرکتهای هواپیمایی در دو بخش شامل شرکتهای ایرانی و خارجی است.
وی گفت: شرکتهای هواپیمایی خارجی در دو بخش خدمات می گیرند، شرکتهایی که در طول شبانه روز از فراز ایران عبور می کنند و شرکتهایی که به فرودگاههای کشور پرواز دارند بسیار خوش حساب هستند.
سرپرست شرکت فرودگاههای ایران افزود: مشکل با این شرکتهای خارجی ناشی از مساله زمان و در واقع انتقال ارز به داخل کشور می باشد لذا در موضوع بدهی عمده مشکلات ما با شرکتهای هواپیمایی داخلی است.
وی ادامه داد: 38 شرکت هواپیمایی خارجی برنامه پروازی به فرودگاههای ایران دارند و 70 کشور جهان نیز از فضای پروازی کشور ما در طول شبانه روز استفاده می کنند اما با هیچیک از این شرکتها در زمینه وصول درآمدها مشکلی نداریم.
ایلخانی گفت: 18 شرکت هواپیمایی داخلی از فرودگاههای کشور در قالب خدمات و نیز اجاره اماکن فرودگاهی استفاده می کنند که همواره سالانه حدود چهار هزار میلیارد ریال به شرکت فرودگاهها بدهکار هستند.
وی افزود: این شرکتها همیشه عذر و بهانه نقدینگی را دارند و این مشکل ما با سامانه های نظارتی کشور است.
سرپرست شرکت فرودگاههای ایران گفت: در واقع به دلیل آنکه همواره خود را در مقابل مردم و ارائه خدمات به آنان متعهد می دانیم در بسیاری مواقع از حق خود می گذریم و در مقابل این شرکتها کوتاه می آییم تا اختلالی در پروازها رخ ندهد.
وی افزود: طلب چهار هزار میلیارد ریالی تقریبا همیشه وجود دارد اما برای شرکتهای مختلف هواپیمایی میزان بدهی آنها متفاوت است، برخی خوش حسابتر و برخی بدحساب هستند اما چون عمده پروازهای آنها به مناطق محروم کشور است خیلی برای وصول طلب شرکت فرودگاهها، به آنها فشار نمی آوریم.
ایلخانی ادامه داد: به منظور ترغیب این شرکتها برای وصول طلب روشهای تشویقی مختلفی نیز برنامه ریزی شده چنانکه شرکتهای هواپیمایی که 30 درصد افزایش پرواز داشته باشند از تخفیف خوبی برخوردار می شوند.
وی گفت: در بخش عوارض فرودگاهی مناطق محروم و کم برخوردار نیز 60 درصد تخفیف خدمات فرودگاهی برای شرکتهای هواپیمایی در نظر گرفته شده است.
سرپرست شرکت فرودگاههای ایران افزود: همچنین نرخ برابری دلار برای این شرکتها به میزان 12 هزار و 260 ریال در مسیرهای داخلی محاسبه می شود در حالی که در کشور چنین نرخی برای دلار اصلا وجود ندارد.
وی گفت: هر اقدامی به منظور ترغیب شرکتهای هواپیمایی نسبت به پرداخت بدهی هایشان انجام شده اما آنها بدحساب هستند و توجه ندارند که اگر این بدهی را نپردازند شرکت فرودگاههای کشور نمی تواند زیرساختهای لازم را برای خدمات دهی فراهم نماید.
54 فرودگاه در سه گروه 'بین المللی، مرز هوایی و داخلی' زیر نظر شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور در سطح ایران فعال هستند. از این میان 9 فرودگاه امام خمینی(ره)، مهرآباد، مشهد، شیراز، اصفهان، بندرعباس، کیش، زاهدان و تبریز بین المللی، 25 فرودگاه مرز هوایی و 20 فرودگاه داخلی محسوب می شوند.
29 شرکت هواپیمایی داخلی در ایران به ثبت رسیده اند که از این میان هم اینک 16 شرکت هواپیمایی مسافری و باری و یک شرکت خدمات ویژه هوایی فعال هستند.
همچنین براساس اعلام سازمان هواپیمایی هم اینک 33 شرکت هواپیمایی خارجی در ایران فعالیت دارند که مجموع جا به جایی مسافران توسط این شرکتهای خارجی در کشور طی پارسال بالغ بر سه میلیون نفر بوده است.
طی پارسال 43 میلیون مسافر در فرودگاههای کشور شامل 9 میلیون و 100 هزار مسافر پروازهای بین المللی و 33 میلیون مسافر پروازهای داخلی جا به جا شده اند. در این میان بیشترین سهم جا به جایی مسافر تا 14 میلیون نفر مربوط به فرودگاه مهرآباد تهران بوده است.
همچنین پارسال 187 هزار و 605 پرواز عبوری از فضای ایران رفت و آمد داشته و 413 هزار و 219 پرواز در فرودگاههای کشور نشست و برخاست نموده اند. از این رقم 346 هزار فروند داخلی و 67 هزار فروند بین المللی بوده است.
آقای ایلخانی خیلی وقته " مدیرعامل " شرکت فرودگاهها هستند و نمیدونم عنوان " سرپرستی " رو از کجاتون در میارید؟ یا اینکه تحریریه تین نیوز دارید تخریب تبلیغاتی میکنید. تین نیوز: با تشکر از توجه شما. خبر مذکور عینا به نقل از خبرگزاری ایرنا نقل شده است.
جناب ایلخانی خواهش می کنم با مردم صادق باشید در همین نمایشگاه مطبوعات مسئول روابط عمومی تان رفته بود همین غرفه تین نیوز و گفته بود ما برای دریافت حق العبور پرواز های خارجی مشکلی نداریم، که همه می دانند بدلیل تحریم ها داریم البته همان گونه که در بخش های خرید هواپیما و سیستم های ناوبری امکان دور زدن تحریم ها وجود دارد تو حوزه دریافت عوارض عبوری هم راهکار هایئ به غیر از کسر خمس و ذکات توسط دلالان وجود دارد جناب ایلخانی به مامورین اعزامی تان به اجلاس ها توصیه بفرمائید بجای حضور در اجلاس به عنوان سفر خارجی کارگروهی تشکیل و سند های کاری جدی Working Papers تهیه نمایند و با اعزام افراد خبره و توانمند در ارائه مطالب به این اجلاس ها سعی کنید سازمان های درگیر همچون ICAO ACI IATA را درگیر نمائید تعداد سند های کاری ارائه شده در این اجلاس ها توسط نمایندگان خبره؟؟؟؟؟ اعزامی بررسی فرمائید موضوع را متوجه خواهید شد الان این ایرلان های خارجی بدلیل شرایط نا امن منطقه تقاضای پرواز از فراز کشور را دارند لذا خودشان را باید تحریک نمود که به این سازمان ها فشار آورده و پیچ تحریم را در خصوص پرداخت سهم الامور و شیوه پرداخت آن شل تر نمایند البته این مقوله ای است که با این … از جانب سیستم شما عملی نیست و یا Delay دارد. در خصوص شرکت های داخلی نیز به نظرم بایستی مقوله عوارض شرکت فرودگاه ها و هزینه ناوبری و مقوله اجاره ابنیه را از هم جدا نمائید چه دلیلی دارد وقتی ایرلاین در صدور بلیط داخلی و خارجی به ترتیب ۵ و ۲۵ هزار تومن عوارض شرکت فرودگاه ها را می گیرد این سهم را جز دارائی خود دانسته و با تاخیر های بلند مدت و با فشار و احضاریه دادگاه و… پرداخت نماید راهکاری برای این موضوع پیش بینی نمایئد(البته امیدوارم بازی DSC و سهم خواهی همسایه ها تکرار نشود) شما که شورای پژوهشی!!!!! دارید و البته بودجه پژوهشی!! پس پیدا کردن راهکار ساده است تو بخش اجاره ابنیه هم به نظر می بایستی پارامتر هائی همانند نوع ایرلاین بلحاظ پروازها، خوش حساب و یا بد حساب بودن، شیوه تکریم مسافر، تاخیرات و… رو همچنین طبقه بندی فرودگاه ها در نظر گرفته و مثلا اجاره دفتر ترافیک در مهرآباد با بندر عباس بایستی متفاوت باشد البته اگر هیئت تشخیص بازرگانی شما بجای اصطکاک، تسهیل کننده باشند و به فرودگاه به عنوان بنگاه اقتصادی نگاه کنند که در آن منافع طرفین لحاظ می شود و نه طلبکار و بدهکار کار انجام می شود تو بحثناوبری و حق پارکینگ هم به نظر با جلسات کارشناسی در سطوح بال فیمابین ایرلاین ها، سازمان هواپیمائی کشوری، شرکت فرودگاه ها و با هدایت وزارت راه یکبار برای همیشه موضوع را ببندید تا کنتور بدهکاری ایرلاین ها به چهار هزار میلیارد نرسد!!! جناب ایلخانی سالیان قبل کمیته ای در حوزه عملیات هوانوردی شرکت شما وجود داشت که با هماهنگی واحد مالی رو تعرفه های ناوبری بررسی می کرد و قرار بود نتیجه کار به وزارت راه منعکس گردد و کارها خوب پیش می رفت وجنابعالی مستحضرید که وزارت راه هم بدلیل کثرت امور نتیجه کارشناسی را(خدا وکیلی کارشناسی) را قبول و به دولت می فرستد ولی متاسفانه این کار توسط حوزه معاونت عملیات هوانوردی شما(نمی دانم به چه دلیل) دنبال نشد جناب ایلخانی در مقطعی مدیران فرودگاه ها مسئولین محلی و نمایندگان استانی را تحریک می کردند که فرودگاه هایشان به مرز هوائی تبدیل گردد این کار اینقدر سلیقه ای و سیاسی انجام شد که به قول شما۲۵مرز هوائی داریم ونهایتا این آش اینقدر شور شد که وزارت کشور دستورالعمل مرتبط با رز های هوائی را برای شما نوشت و ابلاغ کرد؟ اخیرا هم بیماری مزمن تبدیل شدن به فرودگاه بین المللی توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام و این ویروس بشدت گیرائی دارد با توجه به تبعات و هزینه های سنگین این موضوع برای شرکت شما فکر می کنم این مطلب را اگر به مدیران فرودگاهیتان تذکر دهید شاید افاقه کند! ودر آخر نه نظرم تدوین و ابلغ طرح های جامع برای تمامی فرودگاه هایتان راکار خوبی برای توسعه است که هنوز سیستم شما از آن غافل هستند شما وقتی از افزایش پرواز ها سخن بمیان می آورید آیا از حوزه ایمنی هم همانگونه مطلعید فکر می کنم بد نیست نظر سازمان هواپیمائی کشوری در خصوص مقوله ایمینی و مدیر ایمنی را بپرسید استاد گرامی جناب آقای ایلخانی حرف و درد دل زیاد است و گرفتاری شما زیادتر فقط این را می دانم مدیرانی موفق هستند که درب اطاقشان برای ورود ایده(بدون واسطه) باز بشاد خود جنابعالی در ماه های اخیر نتیجه اعتماد شش دانگ به برخی از زیر مجموعه تان را دیده اید. والسام و من الله التوفیق
آقا تورو به خدا این پولها را که اگر…اگر!!!! وصول کردید. اگر…اگر توانستید یک وام مسکن به کارمندان خود بدهید.
کارمند جان سلام جواب سئوال شما واضح است ولی متاسفانه جزو خطوط قرمز تین نیوز است و درج نمی کند وام را می دهند ولی نه به شما!!! پول را خرج می کنند نه برای شما!!!! والعاقبه للمتقین