بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ ایمنی هوانوردی کشوری در سایه شفافیت اطلاعات و اجرای مقررات!

◄ ایمنی هوانوردی کشوری در سایه شفافیت اطلاعات و اجرای مقررات!

وبلاگ تین نیوز، علیرضا منظری | در روزهای اخیر خبر دو سانحه هوایی تمامی ملت ایران را آزرده خاطر کرد و این سوال را در ذهن ها متبادر نمود که چرا نمی توانند به علت اصلی سوانح هوایی پی برده و در صدد رفع تدریجی آن برآیند.
از برآیند اخبار منتشره معلوم شد که هنوز در ابتدایی ترین موضوع یعنی مالکیت و بهره برداری و استفاده کننده نهایی از وسیله پرنده هوایی یعنی بالگرد وامانده ایم. چرا نمی توانیم اطلاعات ساده و اولیه را در اختیار افکار عمومی قرار دهیم. آیا انتظار از بررسی دقیق و منطبق با مقررات و ارایه نتایج آن و توصیه برای پیشگیری از سوانح بعدی خواسته نا به جایی از سوی افکار عمومی است و آیا همچنان باید شاهد از دست دادن جان عزیزان متخصص در صنعت هوانوردی و همچنین مردم و استفاده کنندگان از خدمات حمل و نقل هوایی باشیم؟

طبق مقررات باید وسیله پرنده هوایی در مالکیت اشخاص حقیقی و یا حقوقی بوده و ضمن ثبت و نگهداری اطلاعات آن نسبت به ثبت وسیله به عنوان ثبت و تابعیت آن در مراجع رسمی اقدام شود. در چارچوب اصول بین المللی و حتی ملی وسایل پرنده با توجه به رویکرد استفاده از آن در دو سامانه می توانند به ثبت تابعیت برسند. چنانچه رویکرد استفاده نظامی از آن وجود داشته باشد می تواند در مراجع نظامی به ثبت رسیده و طبق استانداردهای آنها و در چارچوب وظایف تعریف شده برای آنها فعالیت داشته باشند.
در صورتی که رویکرد غیر نظامی و یا هوانوردی کشوری مورد نظر باشد باید مالک وسیله پرنده نسبت به ثبت تابعیت آن در سازمان هواپیمایی کشوری اقدام کرده و پس از تطبیق آن وسیله با مقررات و استانداردهای مربوطه گواهینامه قابلیت پرواز دریافت نماید و در واقع مجاز گردد تا به ارایه خدمات حمل و نقل هوایی در چارچوب یک موسسه و یا شرکت ایجاد شده و دارای پروانه بهره برداری از سازمان هواپیمایی کشوری اشتغال یابد. 

در نتیجه هلال احمر به عنوان یک نهاد استفاده کننده نهایی از خدمات بالگرد باید از یک موسسه و یا شرکت مجاز و دارای پروانه بهره برداری خریدار خدمات باشد و در صورتی که خود اقدام به خرید و مالکیت بالگرد نماید با توجه به این که رویکرد فعالیت آنها غیر نظامی است باید آن را در سازمان هواپیمایی کشوری به ثبت رسانده و در اختیار یک موسسه و یا شرکت بهره بردار مجاز و دارای پروانه بهره برداری قرار دهد.
چنانچه بر اساس اطلاعات منتشره معلوم شود مالک بالگرد هلال احمر می باشد باید مسئولان مربوطه پاسخ دهند که چرا این مالک وسیله پرنده را در سازمان هواپیمایی کشوری طبق قوانین به ثبت نرسانده و بهره بردار قانونی آن چه موسسه و یا شرکتی می باشد تا بتوان طبق مقررات بررسی سانحه را انجام داد و به منظور پیشگیری از سوانح بعدی توصیه های لازم انجام شود. 

اگر مالک بالگرد ستاد مدیریت بحران متعلق به وزارت کشور باشد آن نهاد هم مسئولیتی مشابه هلال احمر داشته است. ولی در صورتی که مالک بالگرد یک نهاد نظامی باشد بدیهی است که باید وسیله در مرجع مربوطه ثبت و آن نهاد صلاحیت بهره برداری از آن را داشته باشد و ضمنا مقررات مربوطه آنها را مجاز به ارایه خدمات حمل و نقل هوایی با رویکرد غیر نظامی نموده باشد تا هلال احمر و یا هر نهاد دیگری بتواند از آنها خدمات دریافت نماید. 

بنابراین اختلاف در ارایه اطلاعات مالکیت و بهره بردار حکایت از آن دارد که مسئولیت ها مشخص نیست. ضروری است سازمان هواپیمایی کشوری در جهت ایجاد ایمنی هوانوردی کشوری به طور شفاف موضوع را پیگیری نماید و زمینه را برای اجرای قانون و تعیین تکلیف مسئولیت ها مشخص کند تا نهادهای مالک و استفاده کننده بتوانند پاسخگو باشند. در این راستا ضرورت دارد تا هلال احمر که مالک بالگردهای دیگری نیز است با توجه به رویکرد فعالیت های غیرنظامی در چارچوب مقررات نسبت به ثبت بالگردهای ملکی خود اقدام نماید. 

البته این که در زمان بحران با تصمیم ستاد مدیریت بحران و در قالب مقررات خاص نهادهای نظامی به کمک خواهند آمد یک امر استثنایی بوده و در این مواقع مسئولیت مالکیت و بهره برداری کاملا به عهده نهاد مربوطه بوده و بدیهی است در هنگام سانحه هوایی نیز مراجع مربوطه نظامی صلاحیت بررسی سانحه را به عهده خواهند داشت.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جوینده ی نیابنده

    سلام این اما و اگر ها برای جاهائی تعریف می شود که سیستم هوانوردی قانونمندی وجود دارد جناب منظری این پرنده که ظاهرا سه سرنشین داشته دچار مشکل تعیین تکلیف مالک است هر کسی از ظن خود شد یار من!!!!! مگر سازمانی که متولی بررسی مالکیت پرنده ها باشد در کشور وجود دارد؟؟؟؟ جناب منظری احتمالا جزئیات سانحه ایران ۱۴۰ را بخاطر د ارید تو اون سانحه نیز تعیین تکلیف مالکیت نظامی و کشوری هواپیما و ایرلاین که نشد هیچ سرانجام گزارش سانحه نیز در هاله ای از ابهام قرار گرفت چرا ما و شما زور می زنیم بفهمانیم که قانون چه می گوید این صاحبان …و … و … خود را بخواب زده اند مگر می توان این افراد را بیدار کرد جناب منظری جالب است بدانید واحد های مراقبت پرواز کشور که مسئول هدایت و کنترل پرواز ها هستند هنوز دسترسی به بانک اطلاعات ثبت هواپیما ها به لحاظ تعریف مالک آنها نبوده و در زمان سوانح خرد و کلان تازه دنبال پرتقال فروش می گردند و این در حالی است که این مسئولیت معاونت استاندارد پرواز همان سازمانی است که متولی صنعت هوانوردی است!!! و ما هر چه گشتیم نیافتیم!!!!