هیچ سرمایه گذاری برای پروژه فرودگاه حضرت امام پیدا نشد
تین نیوز | تا کنون هیچ سرمایه گذار داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری بر روی این پروژه با ما وارد مذاکره نشده است و ابرازتمایل کردن برای مشارکت و سرمایه گذاری تا امضای قرار فاصله زیادی دارد.
رییس شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه پروژه فرودگاه حضرت امام با بودجه خود شرکت فرودگاههای کشور تکمیل و ساخته میشود، گفت: هیچ سرمایه گذاری برای ساخت و تکمیل فرودگاه حضرت امام و ترمینال ۲ این فرودگاه پیدا نشد.
محمد علی ایلخانی با اشاره به صحبتهای اخیر مسئولان مبنی بر ابزار تمایل سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در فرودگاه حضرت امام، ادامه داد: تا کنون هیچ سرمایه گذار داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری بر روی این پروژه با ما وارد مذاکره نشده است و ابراز تمایل کردن برای مشارکت و سرمایه گذاری تا امضای قرار فاصله زیادی دارد.
وی افزود: شرکت فرودگاههای کشور خودش سرمایه گذاری برای ساخت ترمینال ۲ فرودگاه حضرت امام را شروع کرده است و طبق برآوردی که انجام دادهایم ساخت این پروژه چیزی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه میخواهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت پروژه ترمینال ۲ فرودگاه حضرت امام گفت: براساس طرح جامع فرودگاه حضرت امام ساخت ترمینال ۲ با وسعت ۴۲ هزار متر مربع در اولویت قرار دارد که تا کنون این پروژه تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و متاسفانه در طول ۳ سال گذشته ساخت و ساز این بخش از فرودگاه متوقف مانده بود.
ایلخانی با بیان اینکه مراحل اجرای ترمینال ۲ از سر گرفته شده است، اظهار کرد: از این پس هیچ پروژهای در شرکت فرودگاهها به دلیل عدم اعتبارات و کمبود منابع مالی ریالی متوقف نمیماند.
وی ادامه داد: تمام تعهدات شرکت فرودگاهها و پروژههای باقی مانده از دولت قبل با تکیه بر درامدهای خود شرکت فرودگاهها ساخته خواهد شد و از همین ماههای پایانی سال جاری برخی از پروژهها از جمله ترمینال ۲ فرودگاه امام عملیاتی میشوند.
رییس شرکت فرودگاههای کشور با اشاره افزایش توانمندی این شرکت با توجه افزایش درامدهای خود در سال جاری ادامه داد: طبق روال قبل، تمام درآمدهای شرکت فرودگاهها به خزانه واریز میشود و شرکت فرودگاهها هم بر اساس بودجهای که مصوب شده از خزانه بودجه دریافت میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره بودجه پیش بینی شده شرکت فرودگاهها برای سال آینده تصریح کرد: بودجه سال ۹۴ شرکت فرودگاههای کشور هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است و امیدواریم تعهدات خود و تعهدات دولت قبل را براساس پیش بینیای که از درآمدها داشتهایم، انجام دهیم.
جناب آقای ایلخانی فرمود: متاسفانه در طول ۳ سال گذشته ساخت و ساز این بخش از فرودگاه متوقف مانده بود؟؟؟!!! ضمن عرض سلام و ادب خدمت آقای ایلخانی و هموطنان عزیزم بایدعرض کنم این ترمینالی که بعنوان ترمینال ۲ ذکر شده همان ترمینال زیارتی است که ۲۱ در صد در زمان بنده پیشرفت فیزیکی دا شته است و تنها ۳ میلیون مسافر در سال طرفیت جابجائی دارد. با توجه به اینکه سه سال قیل ساخت این پروژه متوقف شذه بود در زمان مجری گری اینجانب علیرغم مشکلات مالی ظرف کمتر از دوسال اسکلت بتنی این ترمینال به پایان رسید. و شاهد این موضوع جناب آقای وزیر محترم هستند که در آنزمان از این پروژه بازدید داشتند بدلیل عدم وجود اعتبار کافی و اولویت دار بودن دیگر پروژهها در فرودگاه امام ادامه این پروژه نه تنها به صرف و صلاح نبود بلکه این پروژه به اتمام نمی رسید بو سایر پروژهها نیز متوقف می گردید لدا با هدف اتمام اسکلت و ادامه کار با سرمایه گذاری هدف گذاری شده و عملیاتی گردید با توجه به اینکه سرمایه گذاری در ساخت و تکمیل این ترمینال توسط سرمایه گذار توجیه دار بود لذا با مذاکراتی که با آقای اوحدی معاون محترم حج و زیارت در ان زمان صورت گرفته بود قرار بر ساخت و بهره برداری این ترمینال به شکل BOT شدیم و در زمان بنده حقیر این مذاکرات ادامه داشت. ساخت ترمینال دو که در طرح جامع فرودگاه تصویب شده حداقل ۳ میلیارد دلار اعتبار می خواهد ظرفیت این ترمینال ۲۰ میلیون مسافر در سال خواهد بود. و پیشنهاد من برای ادامه ساخت ترمینال دو واقعی نه ترمینال زیارتی ساخت این ترمینال در دو فاز برای هر فاز با ظرفیت ۱۰ میلیون مسافر در سال است. با توجه به نبود سرمایه گذار بهتر است حداقل فاز اول ترمینال دو را از محل اعتبارات ملی(در هر صورت بدلیل نیاز مملکت دولت و مجلس باید کمک کنند) هر په زودتر ساخته شود.
البته در صورت نبود سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در ترمینال زیارتی ادامه و ساخت این ترمینال توسط شرکت فرودگاهها بسیار تصمیم بجا و عالی است تا نه تنها ترمینال زیارتی از این بلاتکلیفی در آید بلکه نقش بسیار ارزنده ای در جابجائی و رفع تنگناهای شرکت فرودگاه ایفا خواهد نمود
با سلام و خسته نباشید به مسئولان محترم پایانه شماره ۲ فرودگاه امام در طرح جامع حدود ۳۰۰ هزار متر مربع میباشد. این همان پایانه زیارتی است که البته خوب است عنوان آن تغییر یابد تا بتوان در آن علاوه بر مسافر زیارتی مسافر عادی هم تردد داشته باشد ولی برای آن دو سرمایه گذار بخش خصوصی وجود دارد که مدارک آنها در مجری طرح فرودگاه امام وجود دارد و متاسفانه اخیرا به یکی از آنها اعلام کرده اند درخواست شما رد شده و الان اعلام میشود که میخواهند از اعتبارات شرکت فرودگاه ها انجام شود. بهتر است مسئولان اعلام کنند در این وضعیت پروژه ها چندین سال باید طول بکشد. آیا مدت چند سال گذشته که این پروژه حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشته و چرا تصمیمات کشوری همانند ایران با این همه استعداد و نیروی انسانی و متخصص و امکانات باید این چنین اداره شود و کسی پاسخگوی تغییر تصمیمات نباشد و مردم وفادار به انقلاب و این کشور باید به سختی از این پایانه فعلی استفاده نمایند. با یک تفکر اساسی و با استفاده از تجربیات سایر کشورها و اطلاعات منتشره از سوی سازمان ایکائو مابقی پروژه ها را به صورت ساخت و بهره برداری و انتقال از طریق سرمایه بخش خصوصی انجام دهیم.