بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ تعیین کننده صلاحیت پرواز یک هواپیما ساعات پرواز است نه سن تقویمی و یا ملیت بهره بردار

تین نیوز | اواسط اردیبهشت ماه بود که خبر اجاره چند هواپیمای کارکرده افغانی توسط یکی از شرکت‌های داخلی رسانه ای شد و تین نیوز نیز به نقل از پارسینه این خبر را منتشر کرد  که در بخشی از آن آمده بود: " ...تحریم های حاکم بر صنعت هوایی ایران در سالهای اخیر با عث شده است شرکتهای هواپیمایی داخلی روی به سمت خرید هواپیما های کارکرده بیاورند. در شرایط تحریم خرید هواپیما با عمر زیر 20 سال از کشورهای برزیل ، اکراین، لهستان، آلمان، ژاپن امری طبیعی و تنها راه تامین و ترمیم ناوگان هوایی داخلی است.اما اخیرا شرکت هواپیمایی تابان اقدام به اجاره دو فروند هواپیمای ایرباس a310 با عمر 25 سال از شرکت هواپیمایی افغانستان نموده است. این هواپیما، به سفارش ترکیش ایرلاینز و با شماره سریال 496 ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ 1989/2/20 انجام داد و 20 سال برای آن شرکت پرواز می کرد. در تاریخ 2009/6/27، توسط شرکت هواپیمایی آریانا افغانستان با کد ثبت YA-CAQ خریداری شد و پس از پنج سال پرواز برای آن شرکت، از 2014/5/27 به هواپیمایی تابان اجاره داده شده است ..."
پس از انتشار این خبر تعدادی از کاربران تین نیوز نیز نظر خود را در مورد چگونگی خرید یا اجاره هواپیما توسط شرکت های هواپیمایی داخلی بیان کردند که این نظرات در ادامه آمده است:

1-  آنچه تعیین کننده صلاحیت پرواز یک هواپیما یا airworthiness است، نه سن تقویمی و یا ملیت بهره بردار اون، بلکه ساعات پرواز هواپیما، تعداد سیکل‌های آن، انجام شدن چکهای دوره ای آن و تعویض قطعات مستهلک آن بر اساس برنامه اعلام شده توسط سازنده است. اگر این اقدامات انجام شده باشد و تعداد نشست و برخاستها و ساعات پروازی هواپیما از حد اعلام شده توسط سازنده فراتر نرفته باشد، و نیز اینکه در آزمونهای غیر مخرب و ... نقصی در سازه هواپیما مشاهده نشده باشد، آن هواپیما دارای صلاحیت پرواز خواهد بود.

حال این که این هواپیما در زمان بهره بردای توسط ارلاین افغانی، آیا به درستی تعمیر و نگهداری شده است موضوعی است که به نظر نمی رسد دغدغه نویسنده بوده باشد. بلکه گویا نویسنده نوشته بالا، با استفاده از واژه "افغانی" می خواسته اینطور وانمود کند که این هواپیما در افغانستان ساخته شده است.

2- کشور افغانستان حدود 8-9 سال پیش از ایران کنوانسیون شیکاگو را امضاء کرده و به عضویت سازمان بین المللی هوانوردی یا همان ایکائو در آمده است. امیدوارم دوستان افغانی با غلبه بر مشکلات هر چه زودتر به ثبات و آرامش دست یابند و راه پیشرفت را هر چه سریعتر طی کنند.

3- اقداماتی این چنینی ربطی به تحریم ندارد، ارزان ترین هواپیما وارد ناوگان هوایی می شود چون جان و خون مردم مهم نیست. نظارت هم نیست. ایرلاین ها دنبال سود خود با کمترین سرمایه  هستند.

4- هواپیما از هر جا که بیاید مسئولیت اصلی با State of operator است. اگر هواپیما از امریکا هم بیاید آن هم Brand new بعد از سه ماه به علت سو مدیریت ناشی از وام داربودن به برخی جریانات حاکم بر ساختار Authority کشور از حیث Continue Airworthiness با درشکه فرق چندانی ندارد. اشکال از هواپیما نیست اشکال رانت حاکم است.

5- کلیه شرکت های خصوصی موجود اساس کار خود را سودآوری بیشتر به قیمت قربانی کردن جان مسافر برای کسب این درامد می دانند. به عنوان مثال توقف 62 درصدی ناوگان آسمان و 54 درصدی ناوگان هما یعنی عدم ریسک در این دو شرکت دولتی و بازی با جان مردم . اما در برخی شرکت های خصوصی 100 درصد ناوگان عملیاتی است.

6-  هواپیمای 26 ساله با سوابق مبهم و نظارت کم رنگ موجود یعنی رد پای Loos of airworthiness که با این مساله چرخه تشکیل زنجیره سانحه آغاز و سانحه نزدیک است.
این اخطار در بهار سال گذشته توسط گروهی از کارشناسان در خصوص دو شرکت سپاهان و زاگرس داده شده بود که سپاهان با یک سانحه به تعطیلی کشیده و زاگرس با موارد بی شمار اتفاقات طی پنج ماه اخیر به شرح ذیل هنوز به خود نیامده:
93/10/29 هواپیمای MD با علامت ثبت EP-ZAG در تبریز
93/11/12هواپیمای MD با علامت ثبت EP-ZAG در مشهد
93/12/5 هواپیمای MD با علامت ثبت EP-ZAD در یزد
و...
بالاخره هواپیمای A 320 معروف که با دهن کجی یا بهتر بگویم چراغ سبزی که شاید به قیمت تعویض وزیر و یا قربانی شدن چند مدیر دیگر در سازمان به اتمام رسیده یا بمانند ایرباس EP-ZAI اسباب سقوطی دیگر شود.
طبق آمار موجود هفت اتفاق در 5 ماه ... منتظر یک سانحه با بیش از چند قربانی باشید.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی

    لطفاً وقتی در باره یک موضوع کاملاً تخصصی اطلاع درستی ندارید اظهار نظر نفرمایید