حذف عوارض دستو پا گیر دولتی به جای عوارض گمرکی
تین نیوز | هنوز واردات قطعات هواپیما اجرایی نشده که حرف و حدیث حذف تعرفههای گمرکی از سوی مسئولان صنعت حمل و نقلی عنوان میشود. این در حالی است که یک کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل هوایی میگوید: «تعرفه واردات قطعات هواپیما درصد قابل توجهی از هزینه ایرلاینها را به خود اختصاص نمیدهد این در حالی است که هیچ ضمانتی مبنی بر حذف این تعرفهها و نوسازی ناوگان هوایی وجود ندارد.»
هنوز واردات قطعات هواپیما به ایران قطعی نشده چانهزنیها برای حذف تعرفههای گمرکی بر سر زبانها افتاده است. ظاهرا صنعت هواپیمایی ایران بیش از آنکه به دنبال رفع و رجوع مشکلاتش باشد درگیر حواشیها و نظریههای حاصل از آن شده، اما در نهایت این نظریهپردازیها راه به جایی نبرده و باز هم مثل همیشه همه چیز به حالت عادی خود بازمیگردد.
رسانهها به نقل از مسئولان میگویند در بحث گمرک، واردات قطعات هواپیما یکی از موضوعات مهم و حیاتی است که متاسفانه شرایط مناسبی ندارد و ورود قطعات هواپیما و هزینههای گمرکی آن بسیار بالاست.
تحلیلگران صنعت حمل و نقل هوایی میگویند اگر انتظار داریم مردم در فرودگاه از تسهیلات بیشتری برخوردار باشند باید تعرفههای گمرکی قطعات هواپیما و مالیات اعمال شده بر آنها حذف شود.
«آرمان بیات»، از تحلیگران صنعت حمل و نقل هوایی ایران دراین رابطه به CHN، گفت: «برای ورود هواپیما 24 درصد و برای قطعات هواپیما 4 درصد تعرفه گمرکی مصوب شده، اما اینکه تصور کنیم با این درصد تعرفه مشکلات ایرلاینها رفع میشود صحیح نیست. چرا که این مبلغ در صورت حذف امکان حیف و میل شدن دارد.»
به گفته او، واردات قطعات هواپیما درصد قابل توجهی از هزینه ایرلاینها را به خود اختصاص نمیدهد.
وی با بیان اینکه با حذف این تعرفهها مخالفتی ندارد ادامه داد: «اگر حذف تعرفهها به بهای نوسازی ناوگان هواپیمایی انجام شود ایده بسیار مناسبی خواهد بود در غیر این صورت هیچ تضمینی مبنی بر بهتر شدن وضعیت ایرلاینها وجود ندارد.»
بیات در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات ایرلاینها باید سیاست سازمان هواپیمایی اصلاح شود اذعان داشت: «اگر هیات دولت و مجلس شورای اسلامی موافق این طرح باشند به طور حتم تغییراتی در تعرفه واردات قطعات هواپیما و یا حتی هواپیما به وجود خواهد آمد.»
او با اشاره به اینکه مهمتر از حذف تعرفههای گمرکی، به بهانه بهبود وضع ایرلاینها، حذف عوارض دست و پاگیر به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای موانع توسعه ناوگان هوایی است خاطرنشان کرد: «در حدود 5 درصد از فروش بلیت هواپیما برای هر صندلی متعلق به شهرداری است.»
این کارشناسان صنعت هوانوردی در حالی از برخی عوارض به عنوان عوارض دست و پا یاد میکرد که او و بسیاری کارشناسان این صنعت از علت این تخصیص اطلاع کافی نداشتند»
طبق این گزارش، در بخش هزینهای لایحه بودجه سال 1390 کل کشور نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را به تصویب رساندند که به دنبال آن یک درصد از قیمت فروش بلیت هواپیما به امنیت پرواز اختصاص مییابد.
بیات در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه باید عوارضهای موجو در صنعت هوایی بازنگری شود اذعان داشت: «باید عوارض دولتی که به علت تسهیلات و ارائه خدمات از ناوگان هوایی اخذ میکند حذف یا کاهش یابد تا از این طریق تا حدودی بتوانیم در طول زمان شاهد توسعه در این صنعت باشیم.»
به گزارش CHN، واردات نه تنها قطعات هواپیما بلکه برای هر وسیلهای دیگری از سوی گمرک دارای تعرفه بوده و پول حاضر از آن به حساب خزانه واریز میشود تا از این طریق صرف امور عمرانی و توسعه زیرساختها شود.