پای پرندههای اجارهای به آسمان ایران باز میشود؟
تین نیوز | محدودیت قابل توجه منابع اعتباری ایرلاینهای ایرانی در خرید ناوگان جدید باعث شده بسیاری از شرکتهای هواپیمایی به فکر راهکارهایی دیگر جدای از خرید هواپیماهای نو باشد. راهکارهایی که میتواند با چراغ سبز سازمان هواپیمایی ایران عصری جدید را در تامین ناوگان هوایی کشور به وجود آورد.
هرچند وزیر راه و شهرسازی رسما اعلام کرده ناوگان هوایی ایران در طول حدود 10 سال آینده نزدیک به 400 فروند هواپیمای مسافرتی جدید احتیاج خواهد داشت که البته تلاشها برای مذاکره و آغاز فرآیند خرید تعدادی از این هواپیماها نیز شروع شده اما در عرصه عمل شاید رسیدن به این تعداد هواپیمای جدید در طول سالهای آینده قدری مشکل به نظر برسد.
طبق برآوردهای اعلام شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تعدادی از شرکتهای هواپیمایی ایران در حال حاضر در عرصه پروازهای داخلی نه تنها درآمد چندانی نداشته که حتی نمیتواند برای یک سود حداقلی تضمین شده نیز برنامهریزی کنیم.
در حوزه پروازهای خارجی نیز هرچند وضعیت فروش بلیت و درآمدها بهتر از پروازهای درون کشور است اما به دلیل محدودیتهای موجود تاکنون کمتر به سودآوری رسیده است. در چنین شرایطی انتظار از ایرلاینها برای خرید تعداد زیادی از هواپیماهای جدید چندان معقول به نظر نمیرسد. هرچند اگر بتوان بار دیگر بر روی کمکهای دولتی در این حوزه حساب کرد قدری دشواریها در تامین ناوگان جدید کاهش پیدا کند، اما قطعا نه دولت توانایی کمک به توان این ایرلاینها را خواهد داشت و نه از نظر شرایط اقتصادی چندان به صلاح است که این کار صورت گیرد.
از اینرو برای خروج از شرایط فعلی طرحهای جدیدی از سوی برخی کارشناسان مطرح شده که میتواند در صورت موافقت سازمان هواپیمایی در ایران اجرایی شود. البته این طرحها در عرصه بینالمللی نه تنها جدید نیست که حتی در بسیاری از ایرلاینهای بینالمللی به صورت طرح اصلی پیگیری میشود.
استفاده از هواپیماهای مسافرتی استیجاری، لیزینگ و طرحهایی مانند اجاره به شرط تملیک از جمله برنامههایی است که در سطح جهانی مورد پیگیری قرار گرفته و در حال حاضر درصد قابل توجهی از ایرلاینهای اروپایی به وسیله آن حیات دارند.
در ایران اما با توجه به قوانین موجود برای خرید هواپیما از سوی ایرلاینهای فعال این موضوع قدری با چالش مواجه شده و تاکنون نتوانسته به عنوان یک اصل پذیرفته شده از سوی شرکتهای هواپیمایی داخلی مورد استفاده قرار گیرد.
با توجه به بازشدن دوباره فضای ایران و بحث ورود دوباره شرکتهای بزرگ هواپیماساز به این عرصه اینبار خبر از پیشنهادهای خارجی برای اجاره و لیزینگ هواپیما به شرکتهای ایرانی مطرح شده که البته با توجه به محدودیتهای منابع اعتباری از سوی این ایرلاینها با واکنش مثبت همراه شده است.
هرچند هرگونه واکنش قطعی به این پیشنهادها نیاز به چراغ سبز سازمان هواپیمایی خواهد داشت. اخیرا رویترز مدعی شده که شرکت بویینگ نیز آماده لیزینگ هواپیما به ایران است و این موضوع میتواند در چارچوب مذاکرات آینده دو طرف به عنوان یکی از اصول اصلی مذاکره تعریف شود.
باید دید با توجه به تمام این شرایطها آیا امکان پرواز پرندههای اجارهای در ایران وجود خواهد داشت یا اینکه همچنان ترجیح بر آن خواهد بود که تنها هواپیماهای خریداری شده در فهرست ناوگان ایران جای گیرند.