بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ پاسخ شرکت فرودگاه‌ها درباره مصاحبه اخیر تین‌نیوز با دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی

◄ پاسخ شرکت فرودگاه‌ها درباره مصاحبه اخیر تین‌نیوز با دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی
|

تین‌نیوز| شرکت فرودگاه‌ها از  اعلام آمادگی شرکت هواپیمایی آسمان برای مذاکره با این شرکت برای وصول بدهی‌هایش خبرداد.

به گزارش تین‌نیوز، روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص موارد مندرج در مصاحبه مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با پایگاه خبری تین‌نیوز و اظهارات وی در مورد حکم به محکومیت شرکت آسمان توسط شعبه 184 دادگاه عمومی حقوقی شهید مطهری، موارد ذیل را به‌منظور تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند.
 
ضمنا از همه اهل فن درخواست می‌شود چون اقدام قضایی براساس تأکید مقامات محترم عالی نظارتی و در جهت اجرای قانون انجام شده است؛ هرگونه اظهار نظر خود را صرفا از بعد حقوقی مطرح نمایند و از هرگونه حاشیه‌سازی بپرهیزند.

1ـ شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با توجه به مسئولیت قانونی محوله مبنی بر اجرای قوانین مربوطه از جمله قانون اصلاح ماده 87 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب 90/11/18 که شرکتهای هواپیمایی را مکلف به واریز مبالغ موضوع قانون یاد شده به حساب این شرکت نزد خزانه‌داری کل کشور بلافاصله پس از هر پرواز نموده، در چارچوب اختیارات مربوطه از حداکثر ظرفیت قانون موصوف استفاده نموده و ضمن انجام مکاتبات و ارسال اخطاریه به کلیه شرکت‌های هواپیمایی بدهکار از جمله شرکت هواپیمایی آسمان و نهایتاً در فاز دیگری با استناد به حکم قسمت اخیر تبصره ۲ قانون مذکور که مقرر نموده: مطالبات شرکت فرودگاه‌ها از نوع و در حکم مطالبات مستند به اسناد لازم‌الاجرا است، اقدامات قضایی و غیرقضایی لازم برای وصول مطالبات بیت‌المال را به عمل آورده است که همه شرکت‌های هواپیمایی ضمن مراجعه به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نسبت به تأدیه و تعیین تکلیف بدهی متعلقه اقدام نموده‌اند و در این بین فقط شرکت هواپیمایی آسمان از مراجعه و ایفای تکالیف قانونی محوله استنکاف نموده است. همچنین شرکت هواپیمایی یاد شده از امضای قراردادهای مربوط به استفاده از خدمات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در فرودگاه‌های مختلف خودداری می‌نماید در حالی که مانند سایر شرکت‌های هواپیمایی از همه خدمات ارائه شده از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بهره‌مند می‌شود.

2ـ کلیه شرکت‌های هواپیمایی و دبیر محترم انجمن ذیربط به خوبی مطلع‌اند که  شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در چارچوب سیاست‌های دولت جمهوری‌اسلامی جهت پاسداشت حقوق مسافران و حمایت از تقویت شرکت‌های داخلی، نزدیک به دو سال گذشته و خصوصاً دوران پس از آزادسازی قیمت بلیت، بالاترین سطح تعامل را با خطوط هوایی ایرانی داشته است تا جایی که بنا به پیگیری‌های مستمر نهادهای عالی نظارتی کشور مبنی بر لزوم انجام اقدامات قانونی برای وصول مطالبات از شرکت‌های هواپیمایی بدهکار، مدیران عالی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، اخیراً به اتهام عدم ادای تکلیف قانونی یاد شده در استیفای حقوق دولت از برخی شرکت‌ها از جمله شرکت هواپیمایی آسمان٬ به مراجع قانونی ذیصلاح معرفی شده‌اند اما شرکت با اعتقاد به ضرورت رفتار حرفه‌ای و مسئولانه، حتی حاضر نشده تا این رویداد را نیز رسانه‌ای کند.

3ـ در مورد مصوبه قانونی اشاره شده ، دبیر محترم انجمن شرکت‌های هواپیمایی به خوبی واقفند به دلیل اینکه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران بدهی به دولت محترم ندارد و به عکس بابت ارائه خدمات تکلیفی به تمامی خطوط هوایی، از دولت طلبکار نیز می‌باشد؛ از شمول قوانین تهاتر از جمله قانون اشاره شده خارج است و بر فرض تمهید مبانی قانونی برای تسویه حساب شرکت‌های هواپیمایی بدهکار، مقام محترم قضایی به دلیل اینکه »جرم تصرف غیرقانونی» موضوع قانون اصلاح ماده 87 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب 1390در گذشته محقق گردیده لذا ارتکاب جرم را محرز دانسته و مرتکبین جرم مذکور را قابل تعقیب قضایی تشخیص داده است.

4ـ دبیر محترم انجمن شرکت‌های هواپیمایی دقت نفرموده‌اند که براساس مفاد اساسنامه صندوق بازنشستگی کشوری مصوب 87/03/26 که در آن عنوان گردیده سازمان بازنشستگی به صندوق بازنشستگی تغییر نام یافته و صندوق مذکور نیز وابسته به سازمان تأمین‌اجتماعی می‌باشد که سازمان تأمین اجتماعی نیز به موجب قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی مصوب 73/04/19 مجلس شورای اسلامی یک نهاد عمومی غیردولتی می‌باشد، لذا از آنجایی که شرکت هواپیمایی آسمان وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری می‌باشد، بنابراین یک شرکت غیردولتی محسوب می‌گردد که این امر مورد تایید مراجع قضایی کشور نیز قرار گرفته است. از این نظر، مخاطب جناب آقای سامانی، مرجع محترم قضایی به عنوان مقام تشخیص دهنده هستند نه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و لذا ایشان می‌توانند اعتراض و هرگونه دیدگاه‌هایشان را از طریق مراجع قضایی دنبال نمایند.

5ـ براساس مفاد ماده «161» قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دولت مکلف بوده است تا پایان سال سوم برنامه نسبت به آزادسازی بلیت پروازهای داخلی اقدام کند که با حمایت دولت خدمتگزار و با هدف ایجاد زمینه لازم برای تقویت خدمات شرکت‌های هواپیمایی و ارائه بهترین خدمات حمل‌ونقل هوایی به مردم عزیز کشورمان، این قانون از تاریخ 94/09/9 به اجراء گذاشته شده است که انتظار می‌رفت با توجه به آزادسازی نرخ بلیت پروازها فصل جدیدی در شرکت‌های هواپیمایی گشوده شده و با توجه افزایش درآمدها و به بهبود وضعیت مالی ناشی از اجرای قانون یاد شده، شرکت‌های هواپیمایی نسبت به پرداخت بدهی‌های معوق خود به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اقدام نمایند که متاسفانه در مواردی اندک مشابه مورد اخیر اقدام موثری برای تأدیه بدهی ناشی از تکالیف قانونی مربوطه ننموده‌اند.
 
6-  بد نیست که دبیر محترم انجمن شرکت‌های هواپیمایی و دیگر مسئولان محترم این انجمن به عنوان نماینده خطوط هوایی، که سال‌ها است از انتظار شرکت‌های هواپیمایی برای دریافت کمک از دولت برای اداره این شرکت‌ها و بهبود خدمات به مسافران گفته و نوشته‌اند و در این مصاحبه نیز پس از گذشت 6 ماه از اجرای قانون آزادسازی حمل‌ونقل هوایی مجدداً «درخواست و توقع همکاری بیشتری» را از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به طور صریح مطرح فرموده‌اند؛ با رعایت اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی خود، کمی هم طرف مردم را گرفته و  برای تنویر افکار عمومی به روشنی پاسخ این سوال را بدهند که با توجه به آزادسازی حمل‌ونقل هوایی از ماه‌ها قبل و آزادی عمل خطوط هوایی برای تعیین قیمت بلیت متناسب با کیفیت خدمات ارائه شده و الزام به فعالیت فقط بر اساس قوانین بازار رقابتی، تا چه زمانی و مشخصاً تا چه تاریخی باید دستشان در جیب مردم بوده و با انتظار دریافت یارانه‌های آشکار و پنهان، به عادات و رفتارهای قبل از دوران آزادسازی حمل‌ونقل هوایی، ادامه دهند؟

در پایان مزید آگاهی افکار عمومی و در تشریح بیشتر بخشی از مفاد بند 1، لازم به ذکر است؛ بخش عمده‌ای از بدهی شرکت‌های هواپیمایی از جمله نزدیک به یک سوم بدهی شرکت آسمان مربوط به مبالغی است که طبق ماده 87 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب 1390/11/18 بابت توسعه فرودگاه‌ها با اولویت مناطق محروم در موقع صدور بلیت از مردم به امانت دریافت می‌شود و از این جهت و برابر قانون، هرگونه بهره‌برداری شرکت‌ها از این وجوه به نفع خود حتی برای افزایش سرمایه شرکت متبوع، جرم تلقی شده و مستوجب تعقیب قضایی است.

اعلام آمادگی شرکت هواپیمایی آسمان برای مذاکره با شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران
به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها، متعاقب اقدامات قضایی اخیر در خصوص وصول مطالبات از شرکت هواپیمایی آسمان و انعکاس آن در رسانه‌های گروهی، مدیران این شرکت ضمن تماس با شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران آمادگی خویش را برای مذاکره و توافق در خصوص تعیین تکلیف نحوه تادیه بدهی‌های متعلقه اعلام و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ضمن استقبال از این پ‍یشنهاد اعلام نمود که در چارچوب قانون آماده هرگونه تعامل با این شرکت و سایر بهره‌برداران فرودگاهی است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سوال اساسی پاسخ

    آقای سامانی، سوال مهم و خوبی است لطفا پاسخ بدهید: با توجه به آزادسازی حمل‌ونقل هوایی از ماه‌ها قبل و آزادی عمل خطوط هوایی برای تعیین قیمت بلیت متناسب با کیفیت خدمات ارائه شده و الزام به فعالیت فقط بر اساس قوانین بازار رقابتی، تا چه زمانی و مشخصاً تا چه تاریخی باید دستشان در جیب مردم بوده و با انتظار دریافت یارانه‌های آشکار و پنهان، به عادات و رفتارهای قبل از دوران آزادسازی حمل‌ونقل هوایی، ادامه دهند؟ به نظرم مطلب درستی است. هدف همین است که گم شده.