آیا ریل ملی از چشم وزارت راه افتاده است؟
وبلاگ تیننیوز، سید میثم لاجوردی|اخیراً مدیرعامل راهآهن با مقایسه قیمت خرید ریل خارجی با ریل تولیدشده در داخل، پروژه تولید ریل ملی را با چالشی جدید مواجه ساخت. این در حالی است که وزارت راه باید با وضع سیاستهای حمایتی، به بهرهبرداری هرچه سریعتر از پروژه ریل ملی کمک کند.
معاون فنی وزیربنایی راه آهن ماه گذشته، گفته بود: «طبق قرارداد شرکت راهآهن با کارخانه ذوبآهن اصفهان، در صورت تولید ریل، در اولین گام ۴۰ هزار تن از این محصول توسط شرکت راهآهن خریداری خواهد شد که با توجه به پیگیری ذوبآهن امیدواریم تا پایان سال مقدار مورد نظر خریداری شود».
اما اخیراً مدیرعامل راهآهن از مشکلی جدید بر سر راه استفاده از این تولید ملی رونمایی کرده است که به نحوه تأمین مالی این ریلها برمیگردد. پورسیدآقایی با اشاره به قرارداد خرید ۱۵۰ هزار تن ریل از هند، عنوان کرد: «این قرارداد با یک وام ۱۲ساله بسته شده و از این رو، ما در زمان پیشخرید تنها ۵ درصد از مجموع قرارداد را پرداخت کردیم که این رقم حدود ۲۰میلیارد تومان بود. این در شرایطی است که برای خرید همین ریل از داخل باید بیش از ۴۰۰میلیارد تومان هزینه میشد. مذاکرات ابتدایی صورتگرفته میان مقامات ایرانی و چند شرکت تولیدکننده ریل خارجی نیز تفاوت را به شکلی
واضح نشان میدهد. چینیها اعلام کردهاند برای فروش هر تن ریل به ایران نرخی ۴۷۰ تا ۵۰۰ دلاری را در نظر خواهند گرفت».
وی ادامه داد: «در اروپا نیز دو تولیدکننده ریل نرخهایی را اعلام کردهاند که نرخ یکی از آنها حدود ۵۰۰ دلار در هر تن ریل و نرخ دیگر تولیدکننده که با کیفیتترین ریل اروپا را تولید میکند، حدود ۷۰۰ دلار تخمین زده میشود. این در حالی است که با وجود نهایی نشدن ساخت ریل در داخل و لزوم قیمتگذاری نهایی پس از سنجش کیفیت، گمانهزنیها حاکی از آن است که ریل داخلی احتمالاً رقمی بالاتر از ۶۰۰ دلار در هر تن خواهد داشت».
باتوجه به تفاهمنامه امضاشده در سال ۹۳، قرار بر این بود که خط تولید ریل از کشور آلمان و مطابق با استانداردهای بینالمللی وارد کشور شود. بنابراین انتظار میرود ریلی ملی از لحاظ کیفیت، قدرت رقابت با تولیدات اروپایی را داشته باشد و از این بابت، خرید ریل با قیمتی بالاتر از ۶۰۰ دلار در هر تن توجیهپذیر خواهد بود.
نکته حائز اهمیت در حمایت از تولید ملی آن است که دولت به عنوان خریدار محصول از بخش خصوصی نباید به تولیدکننده داخلی و خارجی به یک چشم نگاه کند و به عنوان یک بنگاه اقتصادی آنچه که فقط از لحاظ هزینهکرد برایش مقرون به صرفه است را خریداری کند.
قطعاً خرید ریل داخلی، حتی با قیمتی معادل قیمت ریل اروپایی، از منظر اقتصاد مقاومتی به نفع کشور خواهد بود؛ چراکه ضمن ایجاد اشتغال در کشور، زمینه فعال شدن صنایع مرتبط را فراهم میآورد.
پیشنهاد میشود وزارت راه با ایجاد تسهیلات مالی برای راهآهن و ذوبآهن، شرایط را برای تولید و استفاده محصولات داخلی فراهم آورد تا همانند سایر صنایع پس از گذراندن دوره گذار، این محصول راهبردی برای کشور، جایگاه خود را در بازارهای داخلی و منطقهای پیدا کند.