◄ گذری بر احداث خط آهن قزوین رشت
وبلاگ عباس آخوندی-پنجشنبه ۹۶/۲/۱۴ از پروژه در حال احداث خط آهن قزوین رشت به اتفاق تعدادی از نمایندگان محترم و استانداران محترم دو استان بازدید کردم. واقعا جای شادی و افتخار دارد که 167 کیلومتر ریل تمام توسط شرکتهای ایرانی در حال ساخت است. از دشت قزوین که عبور میکنیم میرسیم به البرز و عبور از آن. لذا به ناگاه باید از تونل به روی پل و از پل به درون تونل برویم. در این مسیر از 58 رشته تونل به طول 25 کیلومتر و از 50 پل به طول 8.7 کیلومتر عبور میکنیم. فارغ از پیچیدگیهای مهندسی اجرای این پروژه، مسیر زیبای آن نیز بسیار دیدنی است. عبور از میان دریاچه سد منجیل و از میان چشماندازهای زیبای کوهستان واقعا دیدنی و چشمنواز است.
در این دوره که مسئولیت وزارتخانه را دارم در تمام بازدیدها توجه مسئولان وزارتخانه و شرکتهای مشاور و پیمانکاری را به معماری و زیبایی بناهایی که خلق میشوند تاکید دارم. خوشبختانه به تدریج این موضوع به بدنه مهندسی منتقل شدهاست. معماری پلهای طویل احداث شده که طول یکی از آنها به 1427 متر می رسد و یا پل شاهرود که بیش از 700 متر است واقعا جای امیدواری داشتند. نمیگویم فوقالعاده بودند. لیکن، همین که مهندسان پل و تونل و ریل و جاده به مفهوم معماری توجه کردهبودند، جای امیدواری فراوان دارد. مطمئن هستم که در آینده موضوع معماری راه و مسیر در دستور کار مهندسان قرار خواهد گرفت. معماری زیبای مسیر، سرزندگی و ایمنی مسیر را افزایش خواهد داد. توجه به زیبایی یعنی توجه به روح ایرانشهری که مغفول است.
مسیر قزوین تا کوهین را با قطار عبور کردم. لکوموتیوران از اجرای ریل اظهار رضایت میکرد. زیرسازی ریلها بیش از 94% پیشرفت داشت و از 167 کیلومتر ریل، حدود 110 کیلومتر ریلگذاری شدهبود. ریلگذاری با سرعت در حال انجام بود. رکورد روزانه بیش از 1500 متر را هم داشتند. امیدوارم دو ماهه ریلگذاری به اتمام برسد. البته پس از آن حدود 45 روز برای آماده سازی مسیر برای برقراری سفرهای برنامهای وقت لازم است.
ایستگاه طرف رشت را در محل رحیمآباد پیشبینی کردهبودند. من همواره نسبت به انتخاب محل ایستگاهها اعتراض داشتم. چون من اعتقاد دارم که ایستگاه باید در نزدیکتریم نقطهی ممکن به سکونتگاه های مردم در شهرها باشد تا موجب آسایش مردم شود. بههرروی، با همفکری با مقامات محلی، نقطهای در میدان گیل رشت انتخاب کردیم تا خط ریل را بدانجا ادامه دهیم. البته فعلا مجبوریم در همین ایستگاه کار را شروع کنیم تا بعدها این توسعه صورت گیرد. در باره اجرای ایستگاه منجیل نییز تصمیم گرفتیم.
در ادامه این راه آهن به بندر انزلی و آستارا امتداد پیدا خواهد کرد. در باره محل ایستگاه راهآهن در بندر انزلی، نظر من ایستگاه مشترک بندر و راه آهن است. چون این مسیر از شهر عبور میکند موانع زیادی دارد و دوستان در پی منصرف کردن من هستند. لیکن، من هنوز منصرف نشدهام و اصرار دارم. باید نقشه های مهندسی مسیر را شخصا بررسی کنم که خواهم کرد.
مسیر رشت آستار چون از اراضی کشاورزی عبور میکند تملک آنها گران است. لیکن به هر روی باید انجام دهیم چون بدون آن امکان تکمیل کریدور جنوب-شمال وجود ندارد. با چند شرکت خارجی و داخلی برای تامین مالی صحبت کردهایم. در یک مورد به توافق نزدیک شدهایم. امیدوارم با حفظ منافع ملی هر چه سریعتر بتوانم توافق را قطعی و کار را شروع کنیم.
هر چند، اتصال آستارا-آستارا که سالها بود معطل مانده بود انجام شد. اگر دوست داشتید، این عکسها را ببینید تا شما هم از آنها لذت ببرید.