بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

دالان حمل و نقل ریلی آلمان- ایران - چین ایجاد می‌شود

با بخش های دولتی وبنگاه های بزرگ آلمان در مورد ایجاد کریدور ریلی از آلمان به سمت ایران و از اینجا به سوی چین گفت و گو های خود را آغاز کرده ایم.

دالان حمل و نقل ریلی آلمان- ایران - چین ایجاد می‌شود
تین نیوز |

با بخش های دولتی وبنگاه های بزرگ آلمان در مورد ایجاد کریدور ریلی از آلمان به سمت ایران و از اینجا به سوی چین گفت و گو های خود را آغاز کرده ایم.

توافق های قبلی با آلمانها در خصوص خرید خودروهای برقی، لکوموتیو دیزلی و سیستم های سیگنالی در حوزه ریلی بود و در سفر اخیر در مورد ایجاد کریدور ریلی بین آلمان و ایران به سمت چین صحبت های جدیدی داشتیم تا بتوانیم با همکاری دو کشور این کریدور را فعال کنیم. آخوندی افزود: همچنین زمینه جدید همکاری دیگر با آلمان این است که بتوانیم با کشورهایی که تجارت باثباتی داریم برای ایجاد مراکز لجستیکی و توزیع قطعات یدکی و خدمات آنها در ایران به توافق برسیم. با توجه به اینکه در صنعت هوایی، ریلی، دریایی و نفت و پتروشیمی حجم معاملاتی بالایی با چین و اروپا داریم بیشتر تمایل داریم این کشورها مراکز لجستیکی در ایران دایر کنند که خدمات آن شامل صنایع ایرانی و همچنین کشورهای آسیای میانه باشد.

 این در واقع همان برنامه عملیاتی برای افزایش ترانزیت در ایران است. وقتی در مورد ترانزیت صحبت می کنیم لازمه اش این است که کشورهایی که می خواهند در ایران ترانزیت کنند مراکز لجستیکی را در کشور ایجاد کنند. مانند شهر دبی که اکثر شرکت ها در آنجا مراکز لجستیکی دایر کرده اند و ازآنجا کالاهای خود را توزیع می کنند ما نیز به دنبال این هستیم تا مراکز لجستیکی را در ایران فعال کنیم تا هم ترانزیت را افزایش دهیم هم منافع ایران را تأمین کنیم. وی ایجاد مراکز لجستیکی را برای اطمینان از تعمیر قطعات یدکی صنایع مختلف در کشور ضروری دانست و گفت: برای ایجاد کریدور آلمان - ایران به زمان و برنامه ریزی زیادی نیاز داریم. حجم تجارت اروپا با چین بالا است و بیشتر این تجارت از طریق دریا است و مبادلاتی که از طریق ریل انجام می گیرد بیشتر از طریق مسیر شمال و کشور روسیه است. وزیر راه و شهرسازی گفت: نیاز به سرمایه گذاری در بخش ریلی، برنامه های توسعه شبکه ریلی در ایران، طرح های برقی کردن شبکه های ریلی در ایران که در دست اقدام برای تأمین لکوموتیو، تأمین سیستم سیگنالینگ برای ارتقای ایمنی و ظرفیت خطوط، مذاکرات طرح های قطار سریع السیر، مذاکرات در دست انجام و نهایی شدن در زمینه تأمین ناوگان قطار سریع السیر است. به گفته آخوندی برای انتقال کالا به جنوب از طریق ایران کریدور فعال نداریم که اگر بتوانیم کریدور آلمان -ایران  و چین را فعال کنیم علاوه بر رقابت با کریدور شمال حجمی از انتقال بار به ایران منتقل می شود که هم منافع آنان تأمین می شود هم ترانزیت ایران رونق می گیرد.

مذاکره خرید 45 هلیکوپتر از ایرباس

حمل بار از این کریدور می تواند صرفه جویی در زمان و هزینه حمل بار را در پی داشته باشد. برای این کار نیاز داریم تا به صورت مشترک مطالعه ای  انجام داده و یک قطار برنامه ای  راه اندازی کنیم. وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همچنین  با ایرباس برای خرید ۴۵ فروند هلی کوپتر برای برای عملیات امداد و نجات بویژه عملیات امداد و نجات دریایی  مذاکراتی داریم.

برای راه اندازی کریدور ریلی و مراکز لجستیکی با دولت آلمان و همچنین شرکت های بزرگ خصوصی مذاکرات خوبی انجام دادیم. مذاکرات برای قطار سریع السیر با زیمنس، اجرایی شدن بخشی از قرارداد خرید ۶ هزار واگن باری با روس ها، تطبیق کامل قطار حومه ای تهران با نظارت محیط زیست و تلاش ایران برای همکاری با آلمان در اجرای این طرح ریلی، بازبینی ساختار راه آهن با همکاری رولندبرگر، مذاکرات با دی بی (DB) برای بازبینی اپریشن راه آهن ایران، برگزاری مناقصه اپراتور فاز دو شهید رجایی با حضور یکی از شرکت های آلمانی، تعریف مسیر ریلی آلمان-ایران و چین برای جابه جایی بار و رقابت با حمل و نقل دریایی و ایجاد مرکز لجستیک اروپا و آلمان در ایران در مناطق ویژه اقتصادی در فرودگاه امام و بندر شهید رجایی از جمله این گفت و گو ها است. این مرکز می تواند به عنوان یک مرکز توزیع بار Inventory به بازار ایران و   کشورهای آسیای میانه سرویس دهد.

برگرفته از روزنامه ایران

عباس آخوندی
عباس آخوندی
همیار تین
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.