بازدید سایت : ۸۴۹۱۷

◄ بانداژ واگن؛ انحصار یا قیمت واقعی

یکی از قطعات بسیار مهم و تاثیرگذار در تعمیرات ناوگان ریلی به ویژه در بخش باری و مسافری بانداژ چرخ می باشد که همواره نحوه قیمت گذاری و افزایش آن مورد اعتراض شرکت های مالک واگن است.

تین نیوز |

یکی از قطعات بسیار مهم و تاثیرگذار در تعمیرات ناوگان ریلی به ویژه در بخش باری و مسافری بانداژ چرخ می باشد که همواره نحوه قیمت گذاری و افزایش آن مورد اعتراض شرکت های مالک واگن بوده و هست و متاسفانه از طرف فروشندگان و عرضه کنندگان به دلیل برخی مسایل قیمت هایی اعلام شده که به هیچ وجه مورد پذیرش شرکت های ناوگان ریلی نبوده و به ناچار به خرید تن می دهند.

در ادامه سعی شده است با بهره گیری از نظر کارشناسان در این حوزه موارد را ارزیابی کنیم.

بر اساس آخرین آمار قیمت بانداژ در اردیبهشت 1399حدود55میلیون ریال و در آذر ماه سال1400به حدود  157میلیون ریال رسیده و این در حالی است که قیمت هر حلقه بانداژ چینی و اروپایی آن هم با  گرید B5T که به مراتب از بانداژهای داخلیB2NوB3Nدارای کیفیت بالاتری هستند قیمت ارزی یک بانداژ در بین شرکت های مختلف خارجی از350یورو تا380و تا400یورو خواهد بود که اگر به طور متوسط385یورو در نظر بگیریم به عددی معادل 105 میلیون ریال به صورت تحویل شده برای مثال در شهر اراک خواهیم رسید که با قیمت داخلی هر حلقه بانداژ 157 میلیون ریال که تفاوت فاحشی دارد و از طرفی یک نکته خیلی مهم که بسیار مغفول مانده این نکته است که آیاتمام موارد فنی و استانداردها برای رعایت می شودو آیا واقعا بانداژ های تولیدی از نظر موارد فنی چقدر با گواهینامه های صادر شده مطابقت دارد؟

یک نکته بسیار جالب اینکه در حال حاضر دو تولید کننده بانداژ در کشور وجود دارد. (اگرچه تولید کننده هایی دیگر وارد این کارزار شده اند اما وجود سخت گیری ها و فریز کلیه اطلاعات فنی توسط مجموعه راه آهن عملا ورود آنها را با مشکل مواجه نموده است و این خود یکی از مشکلات بسیار مهم و عمده راه آهن می باشد که عملا به دلایل شرایط انحصار و عدم شفافیت می باشد. چه بسا اگر کار گروهی در راه آهن وجود داشت و عملا این اطلاعات را در اختیار هر سرمایه گذار و تولید کننده قرار می گذاشت این انحصار به وجود نمی آمد که در زمان افزایش قیمت هم زمان با یکدیگر و با یک اختلاف حدود 100 هزارتومانی قیمت های خود را اعلام می نمایند و در استعلام هایی که توسط شرکت ها گرفته می شود چناچه بررسی شود به یک هماهنگی نانوشته بین شرکت های تولید کننده خواهیم رسید که یک سری از شرکت های مالک واگن توسط یک سازنده تامین و نیاز
برخی از شرکت های مالک واگن توسط یک سازنده دیگر تامین می شود و عملا به نظر می رسد یک پاسکاری وجود و یک هماهنگی نانوشته در این زمینه وجود دارد.

البته در خصوص کیفیت بانداژهای داخلی و یک شرکت خاص می توان ساعت ها نکاتی فنی و کارشناسی مطرح کرد.
در اینجا با توجه به بررسی های دقیق به نتایج ذیل در مورد قیمت تمام شده هر حلقه بانداژ و هزینه های مربوط به آن پرداخته ایم که به شرح ذیل می باشد:


هر شمش برای بانداژ با قطر53سانت-برابر است با2100کیلو گرم

هر شمشCK55حدود2100کیلوگرم می باشد که شامل پرت ابتدایی و انتهایی قطعه است از این2100 کیلوگرم پنج برش هرکدام به وزن380کیلوگرم به دست می آید یعنی بعد از برشپنج قرص380 کیلوگرمی داریم و دو عدد ته شمش جمعا به وزن200کیلوگرم که در اصل این ضایعات برگشت می شود و سازنده به عنوان ضایعات به فروش می رساند:

قیمت هر کیلوگرم متریال به دلیل عدم عملیات حرارتی و عدم نورد و به صورت شمش200 هزار به عبارتی می توان قیمت هر شمش را به صورت زیر در نظر گرفت:
قیمت هر شمش همراه با پرت ریال 420000000=200000ریال×2100کیلوگرم شمش

قیمت واحد هر قرص بریده شده به ریال84000000=5عدد قرص بریده شده÷420000000
برگشت پرت از هر حلقه بانداژ کسر می شود 22000000=110000ریال×200کیلو پرت ابتدا و انتهای شمش
ریال 22000000÷ 5 ریال = 4400000
 

هزینه برگشت شده ازبابت فروش پرت برای هر حلقه بانداژ

هزینه هر بانداژ 79600000=4400000-84000000
با احتساب کسر2 عدد ضایعات ابتدایی و نهایی شافت برش شده

پس می رسیم به اعداد زیر:

اگر با توجه به هزینه های برون سپاری برای انجام هر پروسه قیمت های ذیل را در نظر بگیریم:
1.مواد اولیه هر حلقه بانداژ  7960000000  ریال
2.هزینه برشکاری شافت 4000000 ریال
3.هزینه تراشکاری 5000000 ریال
4.هزینه عملیات حرارتی  3000000 ریال
5-هزینه فورج و رول فرم 8000000 ریال
5.هزینه تست و کنترل کیفی 6500000 ریال
هزینه بسته بندی 400000 ریال
هزینه حمل مواد اولیه و ... 1200000 ریال

مجموع معادل 107700000

هر قرص بانداژ 380 کیلویی بوده که بعد از سوراخ کاری قرص و ماشین کاری نهایی وزن تمام شده به عدد 270 کیلوگرم می رسد.
یعنی به ازای هر بانداژ  110 کیلوگرم پرت تراشکاری .... ماشین کاری و ... که از قیمت هر بانداژ کسر می شود.
ریال12100000=ریال 110000×110کیلوگرم

در نهایت برای عدد بانداژ به قیمت زیر خواهد رسید:
95600000 ریال = 12100000ریال پرت-107700000ریال
این قیمتی که محاسبه شده است با در نظر گرفتن بالاترین هزینه ها در نظر گرفته شده و اینکه تماما توسط یک پیمانکار برونی انجام شود که البته در حالت قطعی قیمت های به دست آمده کم تر خواهد شد و از طرفی شرکت هایی که مواد اولیه خود را از تولید کنندگان تهیه می کنند با همین قیمت و با ال سی های سه ماه و دو ماهه است.
از طرفی برای شرکت هایی که تولید کننده مواد اولیه خودشان باشند یک درصدی از قیمت مواد اولیه هم به عنوان سود آنها محاسبه می شود.
حال مقایسه کنید قیمت تمام شده را با در نظر گرفتن همه هزینه ها رابا قیمت های فعلی بانداژ یعنی
157000000ریال و اینکه شرکت های فروشنده وجه بخش عمده سفارش مشتری را هم به صورت نقدی دریافت و خود مواد را به صورت اعتباری و ال سی های مدت دار خرید می کنند و بالتبع این گردش وجه نقد هم سود مضاعفی را ایجاد خواهد کرد و عملا وجه مالی آنها به هیچ عنوان درگیر نخواهد بود.

* فعال در حوزه بازرگانی خارجی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید پاسخ

    سلام. تلاش آن دو تولید کننده برای ایجاد انحصار واقعیت دارد و همه شرکتهای مالک محق هستند که جلوی آن بایستند و آن را دور بزنند و نیاز خود را به ارزان ترین روش تامین کنند اما توجه داشته باشید که اطلاعات فنی مربوط به بانداژ و تکنولوژی تولید آن همه جا پیدا میشود و چیزی نیست که راه آهن بتواند آنرا پنهان کند و به کسی ندهد.