◄ تاثیر استفاده شرکت ها از کامیون ملکی خارج اعلام بار بر حمل و نقل خود مالکی
علت خواب کامیون ها در برخی مبادی به دلیل مراجعه عمده کامیون ها به صورت غیر برنامه ریزی شده است.
براساس دستورالعمل اخیر ابلاغی توسط مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به شماره نامه 1/74/101337 مورخ 18/6/1402 که با در نظر گرفتن جمیع جهات به کامیون های ملکی شرکت های حمل و نقل کمافی السابق اجازه حمل بار خارج از نوبت سالن اعلام بار داده شده است.
برخی کارشناسان این حوزه نظراتی در جهت مخالفت با این موضوع ارائه نموده اند که لازم است موارد ذیل آن دستورالعمل نیز مد نظر قرار گرفته شود؛
اول اینکه مالکیت 6 دانگ آنها به نام شرکت حمل و نقل باشد و دوم دارای بغل نویسی به نامه شرکت، براساس آمارهای ارائه شده سازمان راهداری در پایان سال 1401 تعداد کل کامیون های کشور به تعداد 411241 انواع دستگاه کامیون بوده، از این تعداد فقط 17991 دستگاه شرایط فوق را احراز می نماید و با توجه به اینکه این تعداد 4.4 درصد کل ناوگان کشور بوده و تعداد 9903 دستگاه تریلی و 8088 دستگاه اتاق دار است.
نکته قابل توجه اینجاست که به طور عمده سالن های اعلام بار جهت حمل بار با تریلی بوده و در اغلب نقاط کشور حمل بار کامیون های اتاقدار خارج از سالن اعلام بار بوده و می توان نتیجه گیری کرد که 4.4 درصد از کامیون ها به هیچ عنوان اثری بر 95.6 درصد کل نخواهد داشت.
از طرفی این مشوق باعث می شود شرکت های حمل و نقل تمایل به سرمایه گذاری در این زمینه پیدا کرده و شرکت حمل و نقل توانمند امکان عقد قراردادهای بزرگ را پیدا کرده و براساس قوانین سازمان راهداری امکان استفاده از کامیون های استیجاری و تحت پوشش را در این قراردادها خواهند داشت. وقتی حمل بار تابع قرارداد انجام شود شرکت های حمل و نقل امکان برنامه ریزی برای ایجاد شبکه های حمل و نقل کار خواهند داشت و نه تنها حمل یکسر خالی حذف می شود بلکه عمدتاا کامیون ها در زنجیره حمل شرکت ها قرار خواهند گرفت و توزیع کامیون ها در مسیرهای مختلف صورت می پذیرد و تجمع نامتوازن در برخی مبادی کاهش خواهد یافت.
در واقع علت خواب کامیون ها در برخی مبادی به دلیل مراجعه عمده کامیون ها به صورت غیر برنامه ریزی شده می باشد و این امر باعث توقف بیش از حد کامیون های مازاد در این مبادی می گردد . در صورتی که بخشنامه ها و دستورالعمل های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در تمامی سطوح پیاده سازی شود بزرگترین امتیاز برای حمل و نقل جاده ای کشور در زمینه مدیریت توزیع و حمل بار و بهره وری این صنعت خواهد بود .
توجه به این نکته حائز اهمیت است که این دستور العمل نیز مانند دستورالعمل های دیگر سازمان راهداری است که در حمایت از رانندگان و مالکان صادر می گردد و نمی توان یک دستورالعمل را پذیرفت و دیگری را نپذیرفت. در واقع همه دستورالعمل ها مکمل یکدیگر خواهند بود.
* فعال بخش حمل و نقل
سلام درتایید فرمایش آقای حید زاده باید عرض کنم که تا زمانی که شرکت های حمل ونقلی به سمت ایجاد ناوگان ملکی حرکت نکنند سیستم حمل ونقل کشور حداقل بهره وری را خواهد داشت از مسئولین ومتولیان حوزه حمل ونقل کشور خواهشمندیم که در این باره شرکت های حمل ونقل را یاری نمایند پیشنهاد میشود که تولیدکنندگان و وارد کنندگان کامیون محصولات خودرا فقط به شرکت های حمل ونقل بفروشند و از فروش کامیون به اشخاص حقیقی خودداری نمایند
رانندگان محترم باید با حقوق و مزایایی مکفی در استخدام شرکتهای حمل ونقل باشند و دغدغه تامین بار و تعمیر و نگهداری وسایر مشکلات را نداشته باشند
همچنین شرکتهای حمل ونقل موظف به بکار گیری کامیونهای خود در سیستم حمل ونقل کشور باشند وحق دپوی کامیون را به جهت افزایش قیمت نداشته باشند
ایجاد قدرت برنامه ریزی برای شرکت های حمل ونقل در به انجام رسانیدن قراردادهای بزرگ و جلوگیری از هدر رفت سرمایه های مادی وانسانی از مزاییای چنین اقدامی خواهد بود