اتحاد جماهیر سامانه ای
شرکت های ایرانی هر فاکتور فروش را باید در چند سامانه مختلف ثبت کنند!

از دوستم که در یک شرکت با تولیدات خوراکی کار می کند (شرکتی با اندازه ی متوسط)، خواستم که سامانه های الکتریکی مختلف دولتی که در شرکت شان با آنها سروکار دارند را برایم لیست کند. آنهایی که یادش می آمد اینها بودند:
« ۱ - سامانه جامع تجارت
۲- سامانه جامع انبارها
۳- سامانه پنجره واحد گمرکی
۴- سامانه معادلات فصلی
۵- سامانه مودیان مالیاتی
۶- سامانه ثبت اظهارنامه عملکرد
۷-سامانه ثبت مالیات بر ارزش افزوده
۸- سامانه حقوق و دستمزد
۹-سامانه جام (برای صورت مالی)
۱۰- سامانه بیمه تامین اجتماعی
۱۱- سامانه فراورده های نفتی (برای درخواست سوخت برای ژنراتور، چون برق صنایع دو روز در هفته در تابستان و زمستان قطع می شود!)
۱۲- سامانه درگاه ملی مجوزها
۱۳- سامانه بهین یاب
۱۴- سامانه یکپارچه کارت بازرگانی
۱۵- سامانه محیط زیست
۱۶- سامانه جامع مدیریت پس از ترخیص
۱۷- سامانه ایران کد
۱۸- سامانه جامع روابط کار
۱۹- سامانه سازمان غذا و دارو(TTAC)
۲۰- سامانه شبکه ملی آزمایشگاهی سازمان غذا و دارو (LIMS)
۲۱- سامانه پیشخوان سازمان غذا و دارو
۲۲- سامانه پیشخوان معاونت غذا و داروی استان مربوطه
۲۳- سامانه آموزش استاندارد
۲۴- سامانه سازمان ملی استاندارد(ISOM)
۲۵- سامانه ثبت شرکت ها
۲۶- سامانه ثبت علائم تجاری و مالکیت صنعتی »
همه اینها برای شرکتی با سایز متوسط! ولی حتی اگر اندازه شرکت خیلی کوچک هم باشد، هنوز با اکثر این سامانه ها باید سر و کله بزند.
هر فاکتور فروش را باید در چند سامانه مختلف ثبت کنند! حتی برای قسمت مالیات، یک فاکتور فروش باید در سامانه های ۴ و ۵ و ۶ و ۷ از لیست فوق به طور جداگانه ثبت گردد. حالا بگذریم از این داستان که ثبت فاکتور هم به این راحتی نیست که بروی وارد شوی و راحت ثبت کنی! قبلش و بعدش هزار داستان دارد. یا مثلا برای بعضی اقلام خوراکی باید هم از سازمان غذا و دارو جواز داشته باشی و هم از استاندارد، و برای چنین چیزی لااقل با سه تا سامانه سروکار داری......
* این مطلب در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.