◄ قابل توجه طبیب: حال حمل و نقل ناخوش است
بالا بودن هزینه های ساخت شبکه راه ها و عدم اشتیاق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری بخش آزادراه و راه ها در بخش حمل و نقل مشاهده می شود.
حال حمل و نقل ناخوش است:
- حوزه ستادی:
بی انگیزگی کارشناسان/ ازدیاد نیرو/ شلختگی و عدم دیدگاه سیستمی/ معیوب بودن ساختار ستادی/ معاونت حمل و نقل می بایست نقش رگولاتوری را داشته باشد که صرفا زینت المجالس شده / شباهت فعالیت های معاونت حمل و نقل، مرکز امور بین الملل، معاونت اقتصاد و مرکز توسعه سیاست های راهبردی / وعده های کاذب( فوق العاده خاص، دادن زمین، پایین بودن حقوق نسبت به دستگاه های تابعه ) / حقوق پایین و.... که باعث بهره وری پایین شده است./ طرح جامع حمل و نقل و برنامه پنجم / بی توجهی به صندوق حمل و نقل/ اولویت بخشی به تامین منابع بخش حمل و نقل از طریق تقویت توان صندوق حمل و نقل به منظور هم افزایی و تخصیص بهینه منابع مالی و اهرم سازی و تولید ثروت براساس ابزارهای نوین مالی تامین منابع مورد نیاز بخش مسکن براساس مطالعات مصوب خطوط ترانزیتی کشور
- حوزه زیرساخت:
بالا بودن هزینه های ساخت شبکه راه ها، عدم اشتیاق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری بخش آزادراه و راه ها/ عدم تکمیل کریدورهای شمالی جنوب و شرق به غرب/ واگذاری بخشی از فعالیت های زیرساخت ریلی به شرکت راه آهن( بصره شلمچه)
شرکت راه آهن:
عدم توجه به بخش خصوصی/ دیدگاه دولتی حاکم است / مشکلات تامین ناوگان باری و مسافری اعم از لکوموتیو و واگن / هزینه بالای نگهداری و تعمیر / مدیریت بی تجربه / عدم تعامل با تشکل های صنفی/ پایین بودن ظرفیت / .....
هوانوردی:
ناوگان فرسوده / آمار نادرست/ زیاده خواهی شرکت ها/ بنزین ۶۰۰ تومان و قیمت ها دلاری / برنامه ششم آزادسازی قیمت ها تصویب شده اما دولت قیمت گذاری می کند دیوان عدالت رای به آزادسازی داده/ رانت بی شمار
حمل و نقل جاده ای:
بالا بودن سن ناوگان باری و مسافری/ حاکم بودم مالک محوری به جای شرکت محوری/ بالا بودن هزینه نگهداری راه ها / کمبود ناوگان مسافری به ویژه در ایام اربعین
بنادر و دریانوردی:
متولی دریا نامشخص است
ادامه دارد...
* عبد الکریم محقق کارشناس اقتصادی