بازدید سایت : ۴۴۴۳۷

◄ چالش تغییرات آب و هوایی در بخش راه آهن / تجربه ای از کشور فنلاند

راه آهن و حمل و نقل ریلی تحت تاثر رویدادهای آب و هوایی هستند. رویدادهای آب و هوایی که می توانند ترافیک را مختل کنند و ایمنی در حمل و نقل ریلی را به خطر بیندازند.

چالش تغییرات آب و هوایی در بخش راه آهن / تجربه ای از کشور فنلاند
تین نیوز

شبکه راه آهن فنلاند گسترده ترین شبکه در اروپاست. از Hanko در جنوب تا Kolari و Kemijärvi در شمال کشور امتداد دارد. در این کشور حمل و نقل کالا از طریق راه آهن بیشتر از مسافر است به گونه ای که در سال 2009، حمل و نقل ریلی تقریباً یک چهارم کل حمل و نقل کالا را تشکیل می داده، در حالی که تنها پنج درصد از حمل و نقل مسافر از طریق راه آهن انجام می شد.

به دلیل حجم بالاتر تحویل چوب و حمل و نقل مرتبط با معدن و همچنین حمل و نقل مسافر از طریق راه آهن به ویژه در منطقه هلسینکی (پایتخت کشور فنلاند) انتظار می رود حمل و نقل کالا از طریق راه آهن در آینده افزایش بیشتری پیدا کند. در این بین افزایش هزینه های مرتبط با سایر اشکال حمل و نقل در هزینه های ازدحام و سایر اقدامات مربوط به سیاست های آب و هوایی، ممکن است محبوبیت حمل و نقل ریلی را در آینده افزایش دهد.

بی شک راه آهن و حمل و نقل ریلی تحت تاثیر رویدادهای آب و هوایی هستند.  رویدادهای آب و هوایی که می توانند ترافیک را مختل کنند و ایمنی در حمل و نقل ریلی را به خطر بیندازند، شامل طوفان باران و سیل های ناشی از آن، امواج گرما، یخ زدگی، بارش برف، بادهای شدید، رعد و برق و بالا آمدن سطح دریا هستند. حمل و نقل ریلی به ویژه در برابر اختلالات خدمات آسیب پذیر است، زیرا در این زمینه مسیرهای جایگزین کمی وجود دارد.

راه آهن فنلاند

بنابراین ممکن است یک حادثه واحد روی بسیاری از قطارها تأثیر بگذارد و رفع این اختلالات ممکن است زمان زیادی طول بکشد. اختلالات خدماتی ناشی از آب و هوا باعث تأخیر و ازدحام در ترافیک ریلی شده و ممکن است منجر به خسارت و تصادف شود. هرچه سرعت بیشتر باشد و خط ریلی شلوغ تر باشد، اختلالات خدماتی مهم تر است، در نتیجه دامنه و مقیاس اثرات تغییرات آب و هوایی بر حمل و نقل ریلی هنوز نمی تواند به طور دقیق برآورد شود و اطلاعات کافی در مورد اختلالات خدمات تاکنون جمع آوری نشده است.

افزایش فراوانی باران و سیل های ناشی از آن باعث فرسایش می گردد و سبب می شود زمین اطراف ریل های راه آهن ناپایدار شوند. افزایش طوفان های بارانی همچنین ممکن است باعث شود که ظرفیت چاه ها و تونل های زهکشی فراتر رود. بنابراین انتظار می رود افزایش بارندگی، سطح آب های زیرزمینی را بالا ببرد که احتمالاً زیرساخت های راه آهن را ناپایدار کرده و خطر آسیب پذیری را افزایش می دهد. اگرچه برآورد می شود که بارش برف به طور کلی کاهش یابد، اما شدت بارش برف کوتاه مدت و طوفان های برفی احتمالاً افزایش می یابد. این امر باعث ایجاد مشکلاتی از نظر تجهیزات راه آهن مانند انسداد و خرابی و همچنین نقاط یخ زده می شود.

راه آهن فنلاند 1

همچنین تغییرات آب و هوایی باعث ایجاد طوفان های بادی می گردد و دوره یخبندان زمین کوتاه تر می شود، که باعث می گردد ریشه های درختان بیشتر در معرض دید قرار گیرند و درختان در معرض بادهای شدید سقوط کنند. افزایش احتمال افتادن درختان روی خطوط ریلی یا خطوط هوایی به حمل و نقل ریلی آسیب می رساند.

دمای بالای هوا در تابستان ممکن است انحراف مسیر را افزایش دهد. انبساط حرارتی ممکن است باعث افتادگی خطوط هوایی در هوای گرم شود و وسایل ایمنی ممکن است بیش از حد گرم شوند. همچنین پیش بینی می شود که با تغییرات آب و هوایی میزان فراوانی رعد و برق تا حدودی افزایش یابد. رعد و برق می تواند برق رسانی را به حمل و نقل ریلی آسیب برساند و باعث ایجاد نقص در سیستم های سیگنال ترافیکی و دستگاه های ایمنی شود.

راه آهن فنلاند 2

اما راهکار بهینه چیست ؟

انواع مختلف سیستم های هشدار و پیش بینی آب و هوا در شرایط خطر سیل برای آماده سازی حمل و نقل ریلی برای اثرات تغییرات آب و هوایی حیاتی می باشند. اپراتورهای راه آهن می توانند از طریق برنامه ریزی اضطراری و تمرین های آمادگی برای اختلالات خدماتی آماده شوند. برنامه ریزی اضطراری شامل شناسایی مسیرهای جایگزین و اطمینان از در دسترس بودن منابع اضطراری مانند پمپ ها، مصالح ساختمانی و ماشین آلات است.

خسارات ناشی از سقوط درختان را می توان با قطع درختان در مناطق پرخطر و با گسترش منطقه بدون درخت در اطراف راه آهن کاهش داد. با این حال، قبل از انجام این تغییرات، باید با مالکین زمین های آسیب دیده مشورت شود. با نظارت بر عملکرد سیستم های زهکشی و با بهبود آنها می توان از وقوع سیل در خاکریزهای راه آهن جلوگیری کرد. خطوط هوایی و سیستم های سیگنال ترافیک نیز ممکن است نیاز به محافظت مؤثرتری داشته باشند تا خطر اختلال در خدمات در طول طوفان و هوای رعد و برق کاهش یابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.