بازدید سایت : ۷۷۷۷۶

◄ تـامـلی بر عملکرد دفتر صنایع هوایی معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت

دفتر صنایع هوایی وزارت صمت در دو سالی که تشکیل شده به عنوان حلقه اتصال فعالان این صنعت کمک شایانی در جهت رفع موانع و مشکلات فعالان این صنعت و تسهیل ارائه خدمات به ایشان داشته است،

تـامـلی بر عملکرد دفتر صنایع هوایی معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت
تین نیوز |

از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکنون، صنعت حمل و نقل هوایی به دلیل مشکلات ناشی از تحریم های غیرقانونی و عدم تخصیص منابع مالی مناسب برای توسعه و توانمندسازی صنایع داخلی، در شرایط سختی به فعالیت خود ادامه داده است. 

از آنجایی که توسعه صنعت هوایی در قالب یک زیست بوم و کنسرسیوم هوایی میسر است، هم افزایی بین وزارتخانه های راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) به عنوان رگولاتور و نماینده دولت در حمل و نقل هوایی، صنعت معدن و تجارت (دفتر صنایع هوایی) به عنوان متولی توسعه صنعتی کشور و دفاع و پشتیبانی (سازمان صنایع هوایی) به عنوان متولی زیرساخت فنی و معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به عنوان متولی ساماندهی شرکت های دانش بنیان در صنایع پیشرفته به ویژه صنعت هوایی، به منظور رفع موانع و افزایش تاب آوری صنعت هوایی کشور امری ضروری است و موجب توسعه و تقویت صنعت حمل و نقل هوایی کشور خواهد گردید.

باعنایت به اینکه دفتر صنایع هوایی وزارت صمت در دو سالی که تشکیل شده به عنوان حلقه اتصال فعالان این صنعت کمک شایانی در جهت رفع موانع و مشکلات فعالان این صنعت و تسهیل ارائه خدمات به ایشان داشته است، به مناسبت دومین سال تاسیس این دفتر، در ادامه خلاصه ای از مهمترین اقدامات و دستاوردهای به دست آمده با همکاری و مشارکت سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر نهادهای حاکمیتی ارائه شده است.

- شناسایی و ساماندهی واحدهای دارا و فاقد مجوز (پروانه بهره برداری) از وزارت صمت

مطابق قوانین تمرکز امور صنعت و معدن و مقررات صادرات و واردات و با هدف استفاده از ظرفیت های قانونی وزارت صمت در سیاستگذاری و سازماندهی توسعه صنعتی، هدایت و حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدات داخلی و اعطای کمک های لازم جهت توسعه و بهبود صنایع فعال در صنعت هوایی، با ساماندهی کدهای ISIC حوزه صنایع هوایی و تسهیلگری از طریق "سامانه جامع تجارت ایران" صورت گرفت و این اقدام از سردرگمی شرکت های تولیدی فعال در حوزه هواپیمایی، بالگردی، پهپادی و تجهیزات فرودگاهی جلوگیری نمود.

یکی دیگر از مسائل اصلی واحدهای تولیدی و صنعتی حوزه صنایع هوایی، ضرورت استقرار واحدهای تولیدی و تعمیراتی در مجاورت فرودگاه های کشور است. با عنایت به قانون ممنوعیت استقرار واحدهای صنعتی در شعاع 120 کیلومتری تهران، عملاً صدور جواز تأسیس و پروانه بهره برداری برای واحدهای متقاضی با مشکلات عدیدهای مواجه است که در این راستا مذاکرات و مکاتبات انجام و درحال پیگیری می باشد.

- حمایت از شرکت های دانش بنیان فعال در صنعت هوایی از طریق صندوق صنایع پیشرفته وزارت صمت (صحا)

در این راستا با هدف توسعه شبکه تأمین و ساخت قطعات هوایی با رویکرد جلوگیری از زمینگیری ناوگان پروازی فعال کشور با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری، مدل توسعه فناوری طراحی و به صورت پایلوت فیمابین یک شرکت مهندسی دانش بنیان و یکی از شرکت های هواپیمایی با تامین مالی از طریق صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صمت (صحا)، با هدف توسعه زنجیره تامین قطعات از داخل منعقد گردید.

- برنامه ریزی برای تأمین قطعات دارای فناوری بالا از طریق مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران

باتوجه به ضرورت ایجاد امکان طراحی، تولید و توسعه قطعات و اقلام دارای سطح فناوری بالا نظیر موتور، و باعنایت وظایف قانونی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران وزارت صمت برای سرمایه گذاری و توسعه صنایع و اعلام آمادگی بخش خصوصی دارای توان فنی و مهندسی، طرح مطالعه فنی و اقتصادی این پروژه به طور مشترک ایجاد و فرآیندهای مربوطه در دست اقدام می باشد.

- همکاری با سازمان هواپیمایی کشوری در پیگیری و حمایت از فعال سازی هواپیماهای زمینگیر

به منظور فعال سازی هواپیماهای زمینگیر اعلام شده از سوی انجمن شرکت های هواپیمایی، دفتر صنایع هوایی با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به شناسایی، اولویت بندی فعال سازی هواپیماهای زمینگیر و ساماندهی زنجیره تامین قطعات و اقلام و برآورد میزان و روش های تامین مالی مورد نیاز اقدام لازم صورت گرفته و در حال پیگیری می باشد.

- مشارکت در تسهیل و تسریع در فرآیندهای ترخیص قطعات هوایی با همکاری بانک مرکزی و اداره گمرک

تأمین اقلام و قطعات مورد نیاز صنایع هوایی، گاهی خارج از فرآیندهای جاری کشور انجام می شود و این مسئله در برخی شرایط زمانی، منجر به تأخیر در تأمین قطعات توسط شرکت های هواپیمایی گردیده است. با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به برگزاری جلسات با شرکت های هواپیمایی و تعمیراتی برای معرفی فرصت های استفاده از ظرفیت های وزارت صمت اقدام شد و ضمن افزایش چشمگیر میزان ثبت سفارش اقلام و سامانه های هوایی، موجب افزایش شفافیت واردات و صادرات، امکان رصد و پایش میزان ارز تخصیص یافته، کمک به کنترل و جلوگیری از التهابات بازار ارز، و نیز امکان برآورد مناسب از نیازهای ارزی صنعت و برنامه ریزی برای تأمین آن گردید.

- همکاری با سازمان هواپیمایی کشوری در ساماندهی پرنده های هدایت پذیر از راه دور غیرنظامی (پهپاد)

باتوجه به مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری در ساماندهی پرنده های هدایت پذیر از راه دور غیر نظامی، دفتر صنایع هوایی این وزارتخانه مطابق وظایف قانونی با مشارکت آن سازمان نسبت به عضویت در کمیته سیاستگذاری پرنده های کوچک هدایت پذیر و مشارکت در تدوین لایحه ساماندهی تولید آن به منظور ساماندهی ساخت، تولید و صادرات پرنده های هدایت پذیر با کاربری نقشه برداری، کشاورزی، پایش و اکتشاف معادن و اقدام نمود.

- پیشنهاد عضویت معاونت حمل و نقل وزارت صمت در شورای عالی هواپیمایی

با عنایت به لزوم ایفای نقش موثر وزارت صمت برای نوسازی و افزایش تاب آوری ناوگان هوایی کشور از طریق بهبود و توسعه تولید داخل و نیز تسهیل تامین قطعات، تجهیزات و سامانه های صنایع هوایی از خارج کشور، دفتر صنایع هوایی طرح پیشنهادی عضویت معاونت حمل و نقل این وزارتخانه را در شورای عالی هواپیمایی به هیئت دولت ارائه نمود که اخیراً به تصویب رسیده و برای انجام تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.