استیضاح آخوندی گزینه منطقی یا بازی حزبی؟
تین نیوز| در یادداشتی از محمد شالفروش در روزنامه شهروند میخوانیم:
این روزها حرفی از وحشت سوارشدن به هواپیماهای فرسوده نیست. هواپیماهایی که تنها با تخصص و ممارست مثالزدنی متخصصان مهندسی و تعمیرات هواپیما سرپا مانده و در چارچوب استانداردهای جهانی پرواز میکردند. ٣٧سال تحریم صنعت هوایی اتفاق کوچکی نیست. سرپا و استاندارد نگهداشتن هواپیماهای کهنسال هم به همین ترتیب اما این ماجرا تا چه زمانی میتوانست ادامه داشته باشد؟ تا کی میشد از درآمدزاترین مسیرهای پروازی تنها به دلیل نداشتن ناوگان مناسب چشمپوشی کرد؟ تا چه زمانی پول مسافران ایرانی ازمرزها خارج شده و به جیب ایرلاینهای عربی ریخته میشد؟ تا کی مردم از سوارشدن به هواپیماهای مدرن و بهروز محروم بودند؟ این غائله اما به لطف برجام و با هوشمندی عباس آخوندی وزیر راهوشهرسازی به پایان رسید و از نخستین فرصتهای پس از برجام به سرعت برای نوسازی صنعت هوایی کشور استفاده شد. حالا اما عباس آخوندی به چه دلیل استیضاح میشود؟ چه پاسخ منطقی برای این اتفاق وجود دارد؟ آیا نوسازی صنعت هوایی بد است یا نوسازی ناوگان ریلی و جادهای؟ آیا این رخداد بزرگ درست روزهایی که دولت با خزانه خالی و انبوهی بدهکاری به میراث مانده، مواجه است، کمدستاوردی است؟ آیا آنچه برخی از نمایندگان مجلس با عباس آخوندی انجام میدهند، منصفانه و مصلحتاندیشانه است یا ناظر به مسائلی است که خداینکرده به منافع شخصی و حزبی تلقی میشود؟
این روزها حرفی از وحشت سوارشدن به هواپیماهای فرسوده نیست. هواپیماهایی که تنها با تخصص و ممارست مثالزدنی متخصصان مهندسی و تعمیرات هواپیما سرپا مانده و در چارچوب استانداردهای جهانی پرواز میکردند. ٣٧سال تحریم صنعت هوایی اتفاق کوچکی نیست. سرپا و استاندارد نگهداشتن هواپیماهای کهنسال هم به همین ترتیب اما این ماجرا تا چه زمانی میتوانست ادامه داشته باشد؟ تا کی میشد از درآمدزاترین مسیرهای پروازی تنها به دلیل نداشتن ناوگان مناسب چشمپوشی کرد؟ تا چه زمانی پول مسافران ایرانی ازمرزها خارج شده و به جیب ایرلاینهای عربی ریخته میشد؟ تا کی مردم از سوارشدن به هواپیماهای مدرن و بهروز محروم بودند؟ این غائله اما به لطف برجام و با هوشمندی عباس آخوندی وزیر راهوشهرسازی به پایان رسید و از نخستین فرصتهای پس از برجام به سرعت برای نوسازی صنعت هوایی کشور استفاده شد. حالا اما عباس آخوندی به چه دلیل استیضاح میشود؟ چه پاسخ منطقی برای این اتفاق وجود دارد؟ آیا نوسازی صنعت هوایی بد است یا نوسازی ناوگان ریلی و جادهای؟ آیا این رخداد بزرگ درست روزهایی که دولت با خزانه خالی و انبوهی بدهکاری به میراث مانده، مواجه است، کمدستاوردی است؟ آیا آنچه برخی از نمایندگان مجلس با عباس آخوندی انجام میدهند، منصفانه و مصلحتاندیشانه است یا ناظر به مسائلی است که خداینکرده به منافع شخصی و حزبی تلقی میشود؟
آنچه اینجانب را مجاب به نوشتن این مطلب کرد، تنها مرور منطقی یک رخداد بزرگ درصنعت هوایی است که دستاورد کابینه روحانی و مدیریت عباس آخوندی وزیر راهوشهرسازی است.
صنعت هواپیمایی ایران از نخستین صنایع مورد تحریم درطی تمام سالهای بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بوده و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» بهعنوان شرکت حامل پرچم بیشترین خسارت را از این تحریمهای ظالمانه متقبل شده که خوشبختانه به همت کارکنان بهویژه مهندسان و متخصصان مهندسی و تعمیرات هما درتمامی این سالها هیچکدام از هواپیماهای هما نهتنها زمینگیر نشد، بلکه تحت تخصصیترین تعمیرات نیمهسنگین و سنگین قرار گرفته و همیشه آماده سرویسدهی به هموطنان عزیز بوده است.
در سالهای اخیر به دلایل مختلف از قبیل هزینههای سرسامآور تعمیراتی و مهمتر از آن، رعایت استانداردهای ایمنی بینالمللی تعداد قابل توجهی از هواپیماهای هما زمینگیر شد، بهطوری که از ٥۴ فروند هواپیمای فعال هما درطول دو دهه گذشته درحال حاضر تنها ١٧ فروند آن مشغول سرویسدهی هستند. درحال حاضر بسیاری ازمسیرهای بینالمللی و سودآور هما ازقبیل توکیو، پکن، کوالالامپور و بانکوک به دلیل نبود ناوگان مناسب متوقف شده است.
با توجه به موفقیت ایران درمذاکرات هستهای با قدرتهای جهانی، گشایشهای بانکی، نفتی و پتروشیمی یکی دیگر از دستاوردهای دولت تدبیر و امید رفع تحریمهای ظالمانه صنعت هواپیمایی بوده است. بعد از این توافق، با ساعتها کارشناسی و بررسیهای تخصصی درنهایت شرکت هما قراردادهای موفقیتآمیزی با غولهای هواپیماسازی دنیا از قبیل ایرباس و بویینگ و ATR به امضا رساند که این قراردادها از نظر بینالمللی تنها خرید هواپیما نبود، بلکه تأیید درگشایش در روابط مالی و تجاری جهانی را به گوش دنیا رساند.
با ورود نخستین ایرباس ٣٢١ نو به ناوگان هوایی کشور نوسازی و تحقق وعدههای وزیر آغاز شد که با امید به پروردگار متعال و ورود دوفروند هواپیمای پهن پیکر٣٣ و چهار فروند ATR تعداد صندلیهای موجود کشور رشد چشمگیری در آستانه نوروز خواهد داشت و مسیرهای ازدسترفته هما دوباره برقرار خواهد شد و این همان رشد اقتصادی و تحقق منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و سرافرازی جامعه متخصصان و فعالان صنعت هوانوردی در خدمترسانی به مردم ایران خواهد بود که از پرواز با هواپیماهای مدرن و با بهروزترین فناوریهای جهان ایمن و آسوده مسافرت کنند.
همچنین توجه ویژه وزارت راهوشهرسازی به توسعه فرودگاهی، تقویت و تجهیز سیستمهای ناوبری، توسعه زیرساختهای موجود و اصلاح ساختار اداری شرکت فرودگاهها و شرکت هما که با حمایت قاطع مقام وزارت کلید خورده است، باعث تسریع در رشد و تحول صنعت هوانوردی خواهد شد.
باید درنظر بگیریم این موارد میسر نخواهد شد، مگر با حمایت و اعتقاد قلبی ایشان به این نکته که موتور محرک رشد اقتصادی و رسیدن به اهداف برنامه و سند چشمانداز با نوسازی ناوگان فرسوده و توسعه صنعت هوانوردی و سهولت در دسترس کلیه استانهای کشور تحقق خواهد یافت.
محمد شالفروش- دبیرکانون متخصصین مهندسی و تعمیرات هواپیمایی
صنعت هواپیمایی ایران از نخستین صنایع مورد تحریم درطی تمام سالهای بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بوده و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» بهعنوان شرکت حامل پرچم بیشترین خسارت را از این تحریمهای ظالمانه متقبل شده که خوشبختانه به همت کارکنان بهویژه مهندسان و متخصصان مهندسی و تعمیرات هما درتمامی این سالها هیچکدام از هواپیماهای هما نهتنها زمینگیر نشد، بلکه تحت تخصصیترین تعمیرات نیمهسنگین و سنگین قرار گرفته و همیشه آماده سرویسدهی به هموطنان عزیز بوده است.
در سالهای اخیر به دلایل مختلف از قبیل هزینههای سرسامآور تعمیراتی و مهمتر از آن، رعایت استانداردهای ایمنی بینالمللی تعداد قابل توجهی از هواپیماهای هما زمینگیر شد، بهطوری که از ٥۴ فروند هواپیمای فعال هما درطول دو دهه گذشته درحال حاضر تنها ١٧ فروند آن مشغول سرویسدهی هستند. درحال حاضر بسیاری ازمسیرهای بینالمللی و سودآور هما ازقبیل توکیو، پکن، کوالالامپور و بانکوک به دلیل نبود ناوگان مناسب متوقف شده است.
با توجه به موفقیت ایران درمذاکرات هستهای با قدرتهای جهانی، گشایشهای بانکی، نفتی و پتروشیمی یکی دیگر از دستاوردهای دولت تدبیر و امید رفع تحریمهای ظالمانه صنعت هواپیمایی بوده است. بعد از این توافق، با ساعتها کارشناسی و بررسیهای تخصصی درنهایت شرکت هما قراردادهای موفقیتآمیزی با غولهای هواپیماسازی دنیا از قبیل ایرباس و بویینگ و ATR به امضا رساند که این قراردادها از نظر بینالمللی تنها خرید هواپیما نبود، بلکه تأیید درگشایش در روابط مالی و تجاری جهانی را به گوش دنیا رساند.
با ورود نخستین ایرباس ٣٢١ نو به ناوگان هوایی کشور نوسازی و تحقق وعدههای وزیر آغاز شد که با امید به پروردگار متعال و ورود دوفروند هواپیمای پهن پیکر٣٣ و چهار فروند ATR تعداد صندلیهای موجود کشور رشد چشمگیری در آستانه نوروز خواهد داشت و مسیرهای ازدسترفته هما دوباره برقرار خواهد شد و این همان رشد اقتصادی و تحقق منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و سرافرازی جامعه متخصصان و فعالان صنعت هوانوردی در خدمترسانی به مردم ایران خواهد بود که از پرواز با هواپیماهای مدرن و با بهروزترین فناوریهای جهان ایمن و آسوده مسافرت کنند.
همچنین توجه ویژه وزارت راهوشهرسازی به توسعه فرودگاهی، تقویت و تجهیز سیستمهای ناوبری، توسعه زیرساختهای موجود و اصلاح ساختار اداری شرکت فرودگاهها و شرکت هما که با حمایت قاطع مقام وزارت کلید خورده است، باعث تسریع در رشد و تحول صنعت هوانوردی خواهد شد.
باید درنظر بگیریم این موارد میسر نخواهد شد، مگر با حمایت و اعتقاد قلبی ایشان به این نکته که موتور محرک رشد اقتصادی و رسیدن به اهداف برنامه و سند چشمانداز با نوسازی ناوگان فرسوده و توسعه صنعت هوانوردی و سهولت در دسترس کلیه استانهای کشور تحقق خواهد یافت.
محمد شالفروش- دبیرکانون متخصصین مهندسی و تعمیرات هواپیمایی