◄ حمل و نقل دریایی؛ رقابت برای بازیابی سیادت ایران
وبلاگ عباس آخوندی-حمل و نقل دریایی بینالمللیترین بخش حملونقلی ایران است که بر اثر تحریمها بشترین آسیبها را دید و نیاز به بازسازی بنیادین دارد. فعالان این بخش که کار سختی را در محیطهای گرم و مرطوب و بهدور از خانواده بر دوش دارند، بیشترین لطمه را خوردند. کشتیرانی ج.ا.ا تحریم. بیمههای دریایی ملغی، تردد کشتیهای خارجی متوقف و بنادر رقیب آباد، شدند. بندرنشینان کسب و کار خود را از دست داده بودند و سختی زیادی را متحمل شدند. ما می بایست در یک برنامه، قدرت رقابتی پیشین خود را باز می یافتیم و در عین حال، بهبود زندگی ساحلنشینان جنوب و شمال و توسعه بازار کسبوکار آنان را در نظر میگرفتیم.
این افتخار را دارم که بگویم به کمک فغالان بخش ما_توانستیم خود را پیدا کنیم. رفع تحریم کشتیرانی ج.ا.ا و شرکت نفتکش، برقراری بیمهها و آمد و شد خطوط کشتیرانی بینالمللی تنها آغاز کار بود. اینک فراتر از آن، مدل سرمایهگذاری غیر دولتی با مشارکت صندوق توسعه ملی را اجرایی کردیم. «قدر زر، زرگر شناسد، قدر گوهر، گوهری». یکی باید، پیراهنها پاره کردهباشد تا قدر این کار را بداند.
کار ما بدینجا متوقف نشد. با گسترش روابط با هند هم از سرمایه آنان؛ تاکنون به میزان 235 میلیون دلار سود جستیم و هم بازار آنان را به چابهار دوختیم. این آبراههای است که برای همیشه منافع دو ملت را آبیاری میکند. رقابت شرکتهای بزرگ برای ورود به بنادر ما در مناقصاتی که برگزار کردیم به قدری غرورآفرین و امیدوار کننده است که دریغم آمد به مردم گزارش نکنم.