بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
نگاهی به روند توسعه حمل‌ونقل در دولت یازدهم

کاهش تلفات جاده‌ای طی ۴ سال اخیر

با پایان یافتن دولت یازدهم و آغاز به کار دولت دوم روحانی، نگاهی به عملکرد این دولت در عرصه حمل و نقل نشان از رشد و پیشرفت قابل توجه شاخص‌های حمل و نقل در بسیاری از حوزه‌های این بخش دارد.

کاهش تلفات جاده‌ای طی ۴ سال اخیر
تین نیوز |

با پایان یافتن دولت یازدهم و آغاز به کار دولت دوم روحانی، نگاهی به عملکرد این دولت در عرصه حمل و نقل نشان از رشد و پیشرفت قابل توجه شاخص‌های حمل و نقل در بسیاری از حوزه‌های این بخش دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هر چند با توجه به برخی محدودیت‌ها عملا امکاناتی وجود نداشته که در حوزه‌های زیرساختی اتفاقات قابل توجهی شکل بگیرد، اما نگاهی به وضعیت ثبت شده در حوزه‌های حمل و نقل نشان دهنده آن است که این بخش در بسیاری از حوزه‌ها توانسته عملکردی مثبت از خود برجای بگذارد.

طبق برآوردهای صورت گرفته آمار جابه‌جایی بار جاده‌ای از ۳۷۵ میلیون تن سال ۱۳۹۱ به ۳۸۶ میلیون در سال ۱۳۹۵ رسیده و در حوزه بار ریلی نیز این عدد نیز از ۱.۱ میلیون تن عبور کرده است. دولت توانسته در حوزه گسترش آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی نیز آماری قابل توجه به ثبت برساند به طوری که به ترتیب در این شاخص‌ها زیرساخت‌ها به عدد ۲۴۴۰، ۱۶ هزار و ۴۶۰ و ۲۴ هزار و ۳۷۹ کیلومتر رسیده است.

کاهش تلفات جاده‌ای طی ۴ سال اخیر

در طول این چهار سال آمار تلفات جاده‌ای نیز از ۱۱ هزار و ۸۱۱ نفر سال ۱۳۹۱ به ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر سال ۱۳۹۵ رسیده است. البته برآوردها نشان می‌دهد تعداد جابه‌جایی مسافران جاده‌ای از ۲۲۶ میلیون نفر در سال ۱۳۹۱ به ۱۶۷ میلیون سال ۱۳۹۵ و جابه‌جایی بار جاده‌ای نیز در حوزه ترانزیت از ۱۰.۷ میلیون تن به ۷.۵ میلیون تن کاهش پیدا کرده که هر چند نشان دهنده پایین آمدن عملکرد این حوزه است، اما به معنی افزایش توانایی صنعت ریلی در رقابت با جاده‌ها نیز به حساب می‌آید.

دولت همچنین در طول این سال‌ها در حوزه تامین منابع مالی اقدامات قابل توجهی انجام داده که از توافق با سرمایه‌ گذاران خارجی برای سرمایه‌ گذاری مستقیم یا فاینانس گرفته تا استفاده از ابزارهای نوین مالی مانند اسناد خزانه اسلامی را شامل می‌شود.

افزایش طول خطوط و تعداد لکوموتیو

در حوزه ریلی نیز عملکرد دولت در جابه‌جایی بار در داخل و ترانزیت و همچنین طول خطوط ریلی و تعداد لوکوموتیوهای موجود مثبت بوده است، هرچند جابجایی مسافران در عرصه ریلی از ۲۷ میلیون نفر سال ۱۳۹۱ به ۲۲ میلیون نفر در سال ۱۳۹۵ کاهش پیدا کرده است.

بهسازی و بازسازی خطوط ریلی، اخذ مجوزهای لازم برای آغاز به کار بنادر خشک، اجرای عملیات تراک‌بندی و از همه مهم‌تر فراهم آوردن امکان اتصال پنج مرکز استان به شبکه ملی کشور اصلی‌ترین اقدامات صورت گرفته دولت یازدهم در حوزه ریلی به حساب می‌آید.

در حوزه هوایی نیز دولت آمار قابل قبولی از خود بر جای گذاشته است. افزایش پنج میلیون نفری تعداد مسافران در دوره چهار ساله و همچنین رشد ۱۸ میلیون نفری ظرفیت فرودگاه‌ها برای جابه جایی مسافران اصلی‌ترین اقدامات این حوزه به حساب می‌آید. در کنار آن پروازهای ترانزیتی از فراز ایران رشدی ۱۳۰ درصدی را به ثبت رسانده و همچنین در حوزه احداث و بهسازی پایانه‌های فرودگاهی نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

رشد فزاینده حمل‌ونقل دریایی نسبت به گذشته

به گزارش ایسنا در حوزه دریایی تمام شاخص‌ها مثبت بودند. جابه‌جایی مسافران دریایی هشت میلیون نفر، تخلیه و بارگیری تجاری پنج میلیون تن، ظرفیت مسافری بنادر شش میلیون نفر، ظرفیت تخلیه و بارگیری ۳۷ میلیون تن و ظرفیت کانتینری بنادر یک هزار teu افزایش پیدا کرده است.

دولت همچنین در کنار اقدامات صورت گرفته در مرحله اجرا برنامه‌های راهبردی قابل توجهی را نیز برای بخش‌های مختلف حمل و نقل طراحی کرده که توسعه بخش مسافری ریلی، بازپس گیری سهم بازار از رقبای منطقه‌ای هوایی، همکاری با شرکت‌های معتبر دریایی و تلاش برای نوسازی ناوگان جاده‌ای اصلی‌ترین بخش‌های این اقدامات بوده‌اند.

در جزییات آمارهای ثبت شده دولت یازدهم نیز رشد در بخش‌های مختلف به خوبی دیده می‌شود. اتمام عملیات راه آهن‌های مهم اقتصادی مانند گرگان – اینچه برون، کاهش ۱۳ درصدی تلفات جاده‌ای در مقایسه با آغاز کار دولت، گشایش اعتبارات اسنادی برای اجرای پروژه‌هایی چون راه‌آهن سریع‌السیر تهران – اصفهان، نهایی شدن قرارداد احداث آزادراه تبریز – بازرگان و همچنین توسعه امور راهبردی نظیر ترانزیت، بنادر خشک و مدیریت لجستیک اصلی‌ترین اقداماتی بودند که در طول چهار سال دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفتند و اوضاع این بخش را به طور جدی متحول کردند.

البته همان طور که رییس جمهوری نیز در صحبت‌های خود بیان کرده بسیاری از اقدامات صورت گرفته در چهار ساله نخست تنها مقدمه چینی‌هایی بودند که باید نتیجه آنها در دولت دوازدهم مشخص شود.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    راه اهن خود میتواند باعث کاهش تصادفات شود.
    اگر عوامل تقویت این ریل مانند سیاست جناب اخوندی وزیر محترم راه شهرسازی سیاست door to door پیگیری شود.

    حمل ونقل ریلی جای حمل و نقل جاده ای میگیرد و سهمش افزایش میدهد.

    خطوط راه اهن ما با خرج هزاران میلیارد با ایجاد ایستگاه بیرون 30 کیلومتر شهرها کلا زحمات زایل میکرد.
    که جناب اخوندی این را گوشزد کردند.

    ما هر چقدر به حمل و نقل جاده ای برسیم با زهم کشته خواهیم داد.
    ولی راه اهن امنیتش صد درصد است.

    اگر دانش اموزان دارابی با قطار جابجا میشدند مطمئنا چنین اتفاقاتی شاهد نبودیم.

    الان سیستم شینکانسن ژاپن یک کشته نداده.
    درحالیکه ما طی 20 سال گذشته 400 هزار کشته جاده دادیم.
    درحالیکه ریل به صد نفر هم نمیرسد .
    یعنی 0.00001 درصد هم ریل سهم کشته مثل جاده نداده است.

    کشور کوهستانی مثل ایران نیاز مبرم به توجه راه اهن دارد.