◄ ارتباط موثر معاونت حملو نقل با بخش خصوصی
معاونت حمل و نقل معتقد است که با کمک بخش خصوصی میتوانیم وضعیت ترانزیت و حمل و نقل ریلی کشور را سروسامان دهیم. هر روز هم مصادیق موفقیتآمیز این تلاش و تغییر رویکرد را میبینیم.
مهرداد تقیزاده، معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی: شورای عالی حمل و نقل هر روز در حال برگزاری جلسات کارشناسی با حضور فعالان بخش خصوصی است تا مشکلات بخش حمل و نقل بهویژه بخش خصوصی فعال در این صنعت و تشکلها حل شود. معاونت حمل و نقل بسیار راغب است تا سهم بخش خصوصی در این صنعت افزایش یابد ما با اعطای مشوقهایی در حال تشویق بخش خصوصی به سرمایهگذاری و حتی ارائه راهکار در حوزه حمل و نقل هستیم. اما با توجه به اینکه خودِ معاونت حمل و نقل، سازمان نوپایی در وزارت راه است، ما همچنان در حال تدوین برنامههای خود در این زمینه و برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی در این صنعت هستیم. جلسات متعددی با تشکلهای قوی این حوزه که کم هم نیستند، در قالب اتاق فکر صنعت حمل و نقل کشور داریم که در همه آنها بهصورت بسیار دقیق به تحلیل وضعیت موجود حوزه حمل و نقل میپردازیم و راهکارهای بهبود اوضاع را هم بررسی میکنیم.
اما اینها برنامههای بنیادی و بلندمدتی است که نیاز به مطالعه کارشناسی در جهت تحلیل موضوع دارند که بحمدالله کارگروههای مختلفی ترتیب دادهایم و بهصورت کاملا راهبردی و تخصصی در حال جستن راهکار هستیم.
در وزارت راه اعتقاد بر این شده که با کمک بخش خصوصی بتوانیم وضعیت ترانزیت و حمل و نقل ریلی کشور را سروسامان دهیم. هر روز هم مصادیق موفقیتآمیز این تلاش و تغییر رویکرد را میبینیم. در واقع معاونت حمل و نقل وزارت راه در قالب ماموریتهای تجاریسازی خود، به دنبال ایجاد سازوکارهای مناسب در جهت بسترسازی برای حضور تشکلهای قوی و منسجم و استفاده حداکثری از پتانسیل بخش خصوصی در توسعه ترانزیت و حمل و نقل کشور است.
تشکلهای قوی و تخصصی بهعنوان نماینده شرکتهای حملونقل میتوانند با بهرهگیری مناسب از بسترهای قانونی در تعامل با تشکلهای بینالمللی در راستای تجاریسازی و فعال کردن کریدورهای حمل ونقلی ایران گام بردارند و از پتانسیلهای موجود برای توجه حداکثری به منافع ملی با موقعیت ژیوپلتیک ایران در ترانزیت بینالمللی نقشآفرینی کنند.
اما درخصوص اینکه تا الان چه اتفاقاتی افتاده در این زمینه، با کدام تشکلها اجازه بدهید تا زمانی که نتیجه علمی و دقیق آن توسط تیم کارشناسی ما بیرون نیامده من چیزی نگویم. همینقدر کافی است که بدانید وزارت راه بهصورت جدی در حال پیگیری این موارد است و ضرورت حضور بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل را بهعنوان امری اجتنابناپذیر کاملا ضروری و به نفع اقتصاد کشور میداند.
ما در حال بررسی وضعیت حوزه حمل و نقل نیز هستیم و با توجه به ضرورت ترغیب سرمایهگذار به این حوزه، در حال تدوین اسنادی هستیم که براساس آنها بتوانیم به جز سرمایهگذاری این بخش در قسمت آزادراهها، در بخش بندری و ریلی هم به سرمایهگذاری ترغیبشان کنیم، به حمل و نقل ریلی سامان بیشتری دهیم، فرودگاهها را به مترو و سیستم ریلی مسافری وصل کنیم و حتیالمقدور ایستگاههای قطار را به درون شهرها بیاوریم.
توسعه حمل و نقل کشور بدون توجه به توسعه حمل و نقل ریلی امکانپذیر نخواهد بود و ما در این مورد، درصددیم به این بخش در دولت دوازدهم بیشتر توجه کنیم. توجه به حمل و نقل ریلی و ورود دادن بخش خصوصی به این حوزه، با توجه به مزایای استفاده از آن مثل کاهش آلودگی هوای کلانشهرها که امروزه به معضلی بزرگ تبدیل شده است و امکان حمل مسافر با تعداد بیشتر و بسیاری از مواهب دیگر، به صورتی جدی مورد توجه کارگروههای تخصصی ما است که امیدواریم طی یک برنامهریزی درست و راهبردی بتوانیم به اهدافمان دست یابیم.
در یک بیان کلی، مدیریت حمل و نقل، بهمنظور افزایش بهرهوری در این صنعت و کاهش مصرف انرژی تا رسیدن به سطح مطلوب از طریق پیشرفت و بهبود روشهای حمل و نقل، مدیریت منابع انسانی ذینفع، پایش اقدامات و سیاستگذاریها، برنامهریزی و نظارت عالیه بر امور مرتبط با ناوگان حمل و نقل، برنامهریزی و هماهنگی با تشکلها و صنوف حمل و نقل بهمنظور ارتقای جایگاه این صنعت و بازیگری بیشتر بازیگران اصلی این صنعت از اهداف ما در وزارت راه و شهرسازی است.