مطالعات جانمایی و تدوین طرح آمایش مراکز لجستیک کشور
طبق گزارش منتشر شده از سوی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، ٢- مطالعات جانمایی و تدوین طرح آمایش مراکز لجستیک کشوربه عنوان یکی از اقدامات مؤثر این معاونت طی فعالیت دولت تدبیر و امید به شمار میرود.
طبق گزارش منتشر شده از سوی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، ٢- مطالعات جانمایی و تدوین طرح آمایش مراکز لجستیک کشوربه عنوان یکی از اقدامات مؤثر این معاونت طی فعالیت دولت تدبیر و امید به شمار میرود.
به گزارش تیننیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این مراکز میتوانند در قالب شهرهای لجستیکی، مراکز لجستیکی بندری و بنادر خشک، تسهیل مبادلات بینالمللی کالا بین کشورها را به دنبال داشته و یا در شکل فعالیت هابهای لجستیک ترکیبی، لجستیک پارکها و دهکدههای بار، افزایش کارایی و بهرهوری شبکه حمل و نقل کالا و کاهش قیمت تمام شده حمل بار در کشور را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.
دفتر طرح جامع و مدل های حملونقل با هدف بیشینه بهره وری شبکه لجستیک و با رویکرد افزایش سهم حمل ریلی بار در مسافت های طولانی (بالای ۳۰۰ کیلومتر) اقدام به مکانیابی مراکز لجستیک با استفاده از مدلهای ریاضی پژوهش عملیاتی (OR) نموده است.
این مدل ها با در نظر گرفتن پارامترهایی چون جریان بار فعلی در کشور، شبکه موجود ریلی و جادهای، قیمت کرایه حمل بار در هر مد حمل و نقل، هزینههای اجتماعی و زیستمحیطی حمل و نقل، هزینههای ملی تلفات انسانی در تصادفات هر مد، هزینههای ترنشیپمنت و حمل ترکیبی و ...، تلاش میکند با لحاظ نمودن تمامی جوانب امر، مکان یابی بهینه مراکز لجستیک با هدف کمینه نمودن هزینه ترکیبی حمل بار در کشور را ارایه نماید.
نتایج مدلهای ریاضی بهینهسازی شبکه حمل و نقل نشان میدهد، با احداث و بهرهبرداری از این مراکز، بار به نحو قابل توجهی به سمت مد ریلی شیفت کرده و شاخصهای مصرف سوخت، تصادفات جادهای، ضایعات محصولات در فرآیند لجستیکی خصوصاً محصولات کشاورزی و در نهایت هزینه نهایی حمل بار در کشور بهبود قابلتوجهی خواهد داشت.
البته ناگفته نماند که نیل به این اهداف نیازمند سیاستگذاریهای پشتیبان اقتصادی و طراحی و اجرای بسته سیاستهای مکمل در زمینههایی همچون واقعیسازی قیمت سوخت، عوارض دسترسی ریلی و جادهای و هدفمند نمودن سوبسیدهای بخش حمل و نقل بصورت هماهنگ با نتایج این طرح است.