عارضهیابی فرآیند ترانزیت و شناسایی ۶۶ مشکل تاثیرگذار بر این بخش
طبق گزارش تهیه شده در خصوص اقدامات معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید یکی از موارد عارضهیابی فرآیند ترانزیت و شناسایی ۶۶ مشکل تاثیرگذار بر این بخش است.
طبق گزارش تهیه شده در خصوص اقدامات معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید یکی از موارد عارضهیابی فرآیند ترانزیت و شناسایی ۶۶ مشکل تاثیرگذار بر این بخش است.
به گزارش تیننیوز، طبق گزارش تهیه شده در خصوص اقدامات معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید عارضهیابی فرآیند ترانزیت و شناسایی ۶۶ مشکل تاثیرگذار بر این بخش است که با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه، ترانزیت کالا و نقشآفرینی در زنجیره تامین بینالمللی میتواند یکی از راهکارهای اصلی برای رشد اقتصادی و درآمدزایی در کشور باشد.
بررسی روند ترانزیت در سالهای گذشته نشان میدهد که یکی از دلایل اصلی عدم رشد قابل توجه در این زمینه، مشکلات نرمافزاری و عدم هماهنگی میان نهادهای ذیربط است. در راستای حل این مشکل، دفتر طرحجامع و مدلهای حملونقل اقدام به شناسایی مشکلات فرآیند ترانزیت در کشور نمود تا با ایجاد هماهنگی میان نهادهای ذیربط و استفاده از پتانسیل شورایعالی هماهنگی ترابری کشور به عنوان مرجع نهایی درباره تمامی تصمیمهای تاثیرگذار در حوزه ترانزیت، وضعیت ترانزیت کشور را بهبود بخشد.
در این راستا ضمن برگزاری جلسات متعددی با فعالین بخش ترانزیت و سازمان های حاکمیتی متولی امر و پس از انجام مطالعات میدانی، نسبت به شناسایی و احصاء ۶۶ مشکل مهم و دارای بالاترین سطح تاثیرگذاری در فرآیند ترانزیت اقدام گردیده و مشکلات به تفکیک سازمان های متولی ذیربط در رفع آنها دسته بندی شدند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، در گام بعدی، طی جلساتی با سازمانهای ذیربط (مانند گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان راهداری و حملونقل جادهای، شرکت راهآهن و ...) نسبت به طبقهبندی مشکلات بر اساس فوریت، امکان پذیری رفع و بهبود آنها و سطح تاثیرگذاری شان اقدام گردیده و بر این اساس اولویت بندی اجرایی جهت رفع مشکلات آغاز و برنامه زمانبندی جهت رفع مشکلات با مشارکت دستگاه های ذیربط تهیه شده است.
گفتنی است، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با صدور حکمی در تاریخ ۲۸ آذرماه سال ۹۶ مهرداد تقی زاده معاون حملونقل این وزارتخانه را به سمت دبیرشورای عالی ترانزیت منصوب کرد و در حکم وی تاکید کرد: انتظار میرود این شورا به عنوان مرجع هماهنگی ترانزیت کشور در جهت رصد و بررسی شرایط ترانزیت در کشور بر اساس شاخصهای کلیدی عملکرد مرتبط، ارائه راهکارهای بهبود و ارتقای ترانزیت و بررسی مشکلات ترانزیتی با رویکرد حل مساله گام بردارد.
پس از تشکیل معاونت حمل ونقل در وزارت راه و شهرسازی بلافاصله کارگروه لجستیک با حضور بخش دولتی و خصوصی و انجمن لجستیک تشکیل و جلسات آن هر دو ماه یکبار برگزار شد. در گام دوم شمای کلی از ترانزیت کشور و منطقه ترسیم و ابهامات شناسایی شد و طرح تهیه شده در حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارائه شد تا همه دست اندرکاران متوجه شوند باید برای بهبود شرایط دست به دست هم دهند.