افتتاح ۵۰۰ کیلومتر آزادراه تا پایان دولت دوازدهم
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آزادراه تبریز- بازرگان مهمترین پروژه راهسازی استان آذربایجان شرقی است، گفت: قطعه اول این آزادراه دو ماه پس از شروع فعالیت، ۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آزادراه تبریز- بازرگان مهمترین پروژه راهسازی استان آذربایجان شرقی است، گفت: قطعه اول این آزادراه دو ماه پس از شروع فعالیت، ۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
به گزارش تیننیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر خود به استان آذربایجان شرقی و در حاشیه بازدید از قطعه اول آزادراه تبریز-بازرگان در جمع خبرنگاران گفت:از چهار محور آزادراهی در دست ساخت استان آذربایجان شرقی، مهمترین آنها محور تبریز- بازرگان است.
وی ادامه داد: احداث قطعه یک این آزادراه که با طول ۶۶ کیلومتر تبریز را به مرند متصل میکند، آغاز شد و امسال ساخت قطعه دیگری به طول ۷۰ کیلومتر در منطقه بازرگان شروع شد.
اسلامی با اشاره به مذاکره برای آغاز به کار سایر قطعات پروژه گفت: پروژه احداث این مجموعه ۲۵۰ کیلومتری با شروع فعالیت کارگاهی در قطعه سوم، تماما فعال خواهد بود. برای این قطعه نیز در حال مذاکره با سرمایه گذار هستیم و این مذاکرات به زودی به قرارداد منجر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این آزادراه مرز بازرگان را به تبریز و سپس تهران متصل و کریدور شرقی-غربی کشور را تکمیل میکند، افزود: پیمانکار با کفایتی انتخاب شده و در مدت دو ماه گذشته که فعالیت آغاز شده، احداث این آزادراه ۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. مطمئن هستیم میتوانیم تا هفته دولت سال آینده، بخشی از این آزادراه را که ترافیک سنگینی هم دارد به روی ترافیک باز کنیم تا این مسیر بینالمللی از راه مناسب برخوردار شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آزادراههای تبریز- ارومیه و مراغه-هشترود نیز پروژههای فعالی هستند، گفت: اتصال این راهها به کنارگذر تبریز، کمک میکند که سه کریدور در کشور تکمیل شده و پایتخت از طریق آزادراه به شمال عراق و منطقه کردستان متصل شود.
اسلامی سپس با اشاره به قطار میانه-تبریز، این خط آهن را یکی از پروژههای مهم وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: اگرچه ساخت این پروژه طولانی شد، اما موانع اصلی تکمیل آن برطرف شده است.
این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به اهمیتی که دولت تدبیر و امید برای راه آهن قائل است، گفت تبریز یکی از پنج مرکز استانی است که برای اتصال راه آهن دارای اولویت است.
وی ادامه داد: انشاالله قبل از پایان سال، شاهد بهرهبرداری راه آهن میانه- تبریز خواهیم بود. این پروژه شامل احداث پلهای بزرگ است که دیروز شاهد نصب آنها بودیم و این فرآیند ادامه دارد. اکنون کار تا بستان آباد پیشرفت خوبی داشت. با تکمیل ایستگاهها و احداث باقی مسیر به سمت سراب و اردبیل، شاهد یک مسیر ترانزیتی جدید خواهیم بود.
اسلامی بر لزوم همکاری سایر دستگاههای اجرایی کشور برای تسریع در روند احداث راه، گفت: یکی از معضلات موجود، وجود معارضات در مسیر، مانند لولههای آب، گاز، تیر برق و ... است. از دستگاهها تقاضا داریم برای رفع این معارضات همکاری کنند. بسیاری از توقفها در پروژهها به خاطر معارض ملکی و زیربنایی است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به حجم پروژههای راهسازی کشور اشاره کرد و افزود: در کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه راه در دست اجرا داریم، اما حجم اعتبار سالیانه شش هزار میلیارد تومان است. تمام سعی ما این است که از ظرفیت تهاتر، سرمایهگذاری بخش خصوصی و ... استفاده کنیم و راندمان کار را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: در سال جاری و در سال آینده، حدود ۵۰۰ کیلومتر آزادراه افتتاح خواهیم کرد. همه پروژههای آزادراهی فعال هستند و دستکم دو شیفت در کارگاه ها کار میکنند. مطمئنیم که تا پایان دولت دوازدهم، میتوانیم آزادراه های فعال کشور را از ۲۴۰۰ کیلومتر، به ۳۰۰۰ کیلومتر برسانیم.