◄ تشکیل وزارت حمل و نقل یا تخریب کامل تشکیلات وزارت راه و ترابری؟
متلاشی کردن وزارت راه و ترابری قبلی، محصول همین تصمیمات ناپخته و عجولانه و کارِ گروه خود شیفته قبلی بود که در اجرای یک اصل معتبر واساسی یعنی «کوچک سازی دستگاه های دولتی» انجام شد.
چهارشنبه 6 مرداد بود که نمایندگان مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با بررسی اولویت دار طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» موافقت کردند.
به گزارش تین نیوز، مجلس در حالی به سوی انتزاع وزارت راه و شهرسازی گام برداشته است که هنوز در مورد تشکیل وزارتخانه های جدید و به خصوص در مورد موضوع تشکیل «وزارت حمل و نقل» ابهاماتی برای برخی فعالان و کارشناسان این حوزه وجود دارد.
یکی از پرسش هایی که در مورد تشکیل وزارت حمل و نقل بیان می شود آن است که «در صورتی که تهیه و اجرای زیر بناهای حمل و نقل درون خود وزارت نباشد، تکلیف امور نگهداری و بهسازی زیربناها چه می شود؟»
محمد اسماعیل علیخانی کارشناس حمل و نقل در این مورد به تین نیوز گفت: اگر امور نوسازی در یک بخش و نگهداری و بهسازی در بخش دیگری باشد، مدیریت کارهای موازی در 2 واحد متفاوت، بی اشکال نخواهد بود.
وی افزود: مرحوم مهندس شالچیان* به درستی و به صورت مستدل در دهه چهل زیر بار این نوع تقسیم وظائف وتفکیک نرفت که خود شرح طولانی دارد (وزارت آبادانی و مسکن و وزارت حمل ونقل) که در نهایت درسال ۵۳ به تغییر نام وزارت راه به وزارت راه و ترابری از یک سو و وزارت مسکن وشهرسازی از سوی دیگر منتهی شد.
بیشتر بخوانید:
نماینده اسبق ایران در کمیته حمل و نقل اسکاپ عنوان کرد: این تغییر وظیفه و نام جدید، تخریب کامل تشکیلات وزارت راه و ترابری است که طی ۵۰ سال تکامل یافته است.
علیخانی ادامه داد: برون رفت ساخت و ساز از این بخش، موجب ایجاد یک وزارت فربه (مسئول کلیه ساخت و سازهای راه و مسکن و شهرسازی ها و...) برای تمامی امور ساخت و ساز و تشکیلِ یک وزارتِ بیشتر سیاستگذار، به نام وزارت حمل و نقل، خواهد شد.
او افزود: معتقدم اهالی تفکیک باید از کارشناسانِ وارد به امور توسعه از هر 2 گروه ساخت و ساز یا تهیه و اجرا و امور حمل و نقل باشند.
نماینده اسبق ایران در کمیته حمل و نقل اسکاپ با تاکید بر این که باید از عجله در امری با این درجه از اهمیت پرهیز نمود، عنوان کرد: این کار مستلزم بحث و تبادل نظر حداقل به مدت یک سال در دستگاه های ارتباط جمعی، دانشگاهی و امثال آن و حتی اظهار نظر مردم عادی است و با یک هفته گفتگو و قیام و قعود و اظهار نظر چند موافق و مخالف به نتیجه مطلوب نمی رسد.
علیخانی افزود: به راه های طی شده قبلی کمی نگاه کنیم. آدم های عجول همیشه عاشق افکار نیازموده خود هستند و گزینه نیازموده را می ستایند.
وی گفت: متلاشی کردن وزارت راه و ترابری قبلی، محصول همین تصمیمات ناپخته و عجولانه و کارِ گروه خود شیفته قبلی بود که در اجرای یک اصل معتبر واساسی یعنی «کوچک سازی دستگاه های دولتی» انجام شد.
* دکتر مهندس حسن شالچیان از 26 آذر 1343 تا شهریور 1352 در کابینه حسنعلی منصور و کابینه امیرعباس هویدا وزیر راه بود و از 5 شهریور تا 14 آبان 1357 در کابینه جعفر شریف امامی و کابینه ارتشبد غلامرضا ازهاری نیز سمت وزیر راه و ترابری را داشت.
سلام.درست است که وزارت حمل و نقل بیشتر نقش سیاستگذار دارد و از آن انتظار کار نرم افزاری میرود ، اما از کجا دانستید که با تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه ی " حمل و نقل " و " ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین" ، ساخت و ساز ریل و فرودگاه و جاده ( که عملا توسط شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور انجام میشود) از وزارت حمل و نقل منفک و به وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین منتقل خواهد شد؟ آیا این جابجایی در طرح نمایندگان تصریح شده است؟