وزارت راه و شهرسازی به دنبال مشارکت بخش خصوصی در توسعه راه هاست
با احتساب خانواده ها بیش از ۵ الی ۶ میلیون نفر فقط در بخش جابجایی بار جاده ای جامعه بسیار بزرگ حمل ونقل را تشکیل می دهند.
معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی از فعالیت بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس، ۳۰ هزار مینی بوس و ۳۴ هزار سواری برون شهری در بخش حمل ونقل مسافری خبر داد و گفت: با احتساب خانواده ها بیش از ۵ الی ۶ میلیون نفر فقط در بخش جابجایی بار جاده ای جامعه بسیار بزرگ حمل ونقل را تشکیل می دهند.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با حضور در شبکه یک سیما با تبریک روز حمل ونقل به تاریخچه این روز اشاره کرد و گفت: در آذر ماه سال ۱۳۶۲، کالاهای اساسی در بنادر انباشته شده بود که در پی آن حضرت امام خمینی (ره) با صدور پیامی، از کامیون داران درخواست کرد تا به بنادر جنوبی رفته و در انتقال کالاها به سراسر کشور مشارکت داشته باشند. به دنبال این پیام، کامیون داران از سراسر کشور در بنادر حاضر شدند و کالاهای اساسی را به استان های کشور منتقل کردند. در سال ۱۳۷۶، به پیشنهاد وزارت راه و ترابری سابق ۲۶ آذر از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز ملی حمل و نقل انتخاب شد و هر ساله مردم با بزرگداشت این روز، جهاد و فداکاری کامیون داران و کارکنان بخش حمل ونقل کشور گرامی داشته می شود.
وی افزود: اول دی ماه نیز روز راهداری نامیده شده است که با توجه به ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه در کشور و تخلیه بار کالاهای اساسی از کشتی و انتقال آن از بنادر توسط حمل ونقل جاده ای این روز را به نلاش گران این حوزه تبریک می گویم.
افندی زاده درباره اشتغال زایی صنعت حمل ونقل در حوزه برون شهری گفت: بیش از ۳۸۰ هزار کامیون در کشور وجود دارد که به ازای هر کامیون یک الی دو نفر مشغول به کار بوده و بیش از ۵۰۰ هزار نفر نیز در بخش حمل بار در جاده ها مشغول هستند.
معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در حمل ونقل مسافری ۱۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس، ۳۰ هزار مینی بوس و ۳۴ هزار سواری برون شهری مشغول فعالیت هستند.
وی ادامه داد: با احتساب خانواده ها شاید بیش از ۵ الی ۶ میلیون فقط در بخش جابجایی بار جاده ای جامعه بسیار بزرگ حمل ونقل را تشکیل می دهند و البته تعداد زیادی نیز در بخش راهسازی و وزیربنایی و زیرساختی مشغول به کار هستند.
افندی زاده با بیان اینکه در حمل و نقل برون شهری ۹۰ درصد جابجایی کالا و مسافر از طریق جاده ای است، افزود: در بخش ریلی نیز ۶ درصد و در بخش هوایی نیز ۴ درصد جابجایی های انجام می شود. به این ترتیب حمل ونقل جاده ای یک شیوه حمل و نقل محوری است و البته طرح های زیادی در جهت توسعه حمل و نقل ریلی در دست داریم.
توسعه ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتری شبکه ریلی در آینده نزدیک
وی خاطر نشان کرد: توسعه ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در چند سال آینده در برنامه های این حوزه وجد دارد و در بخش هوایی نیاز زیادی به هواپیما داریم.
معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تقاضای مسافری ما به سمت هوایی و ریلی خواهد رفت، افزود: حمل و نقل محور محرک اقتصاد است و افزاش ناوگان وتوسعه زیرساخت ها می تواند نقش موثری در اقتصاد کشور داشته باشد.
افندی زاده خاطر نشان کرد: درباره احداث جاده ها نیاز به طرح جامع حمل ونقل داریم که تدوین آن در وزارت راه و شهرسازی آغاز شده و تا پایان سال ۱۴۰۲ در بخش عملیاتی این طرح را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: بیش از ۵۰ هزار کیلومتر راه اصلی داریم که مراکز استان ها را به هم متصل می کند.
پروژه های راهسازی پیوست محیط زیست دارد
افندی زاده از وجود پیوست محیط زیست برای همه طرح های حوزه جاده ای خبر داد که باید رعایت شود و گفت: جاده می تواند از داخل جنگل عبور کند بدون اینکه به محیط زیست آسیب بزند و تخریب های وارده توسط سوء استفاده کنندگان مربوط به بعد از احداث است که در حوزه نگهداری از جاده هاست.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: آزادراه بالاترین کیفیت و ظرفیت را داشته و پس از آن برزگراه، جاده های اصلی و فرعی قرلر دارد.
وی با اشاره به قانون مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی در ساخت آزادراه ها گفت: آزادراه های زیادی در کشور وجود دارد که بخش خصوصی مدیریت آن را انجام می دهد و در مقابل از منافع عوارض و مجتمع های خدماتی و رفاهی اطراف آن بهره خواهد برد.
افندی زاده با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در تمام مدهای حمل و نقل گفت: باید سرمایه بخش خصوصی وارد توسعه، عمران و آبادانی کشور شده و البته بازگشت سرمایه هم برای سرمایه گذاران داشته باشد.
معاون وزارت راه و شهرسازی نگهداری جاده ها را موضوعی با اهمیت زیاد برای جلوگیری از کاهش کیفیت جاده ها دانست تا احتمال حوادث کمتر شود.
اقدام وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از سرمایه بخش خصوصی در توسعه و نگهداری راه ها
وی درخصوص استفاده سرمایه بخش خصوصی نیز گفت: باید برای تامین منابع و بازگشت سرمایه سرمایه گذاران تدابیری در نظر گرفته شود و به همین منظور وزارت راه و شهرسازی تبصره هایی برای بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد داده تا نگهداری راه ها را به بخش خصوصی واگذار کند.
وی افزود: باید برای جذب سرمایه زمینه فراهم شده و دوره تضمین این کار برای ثبات سرمایه گذاری بیشتر شود، به همین دلیل پیشنها ما این بود که این موضوع به حکام دائمی برود تا سرمایه گذار آسوده خاطر شود که تا سال ها این قوانین وجود دارد.
افندی زاده در مورد حوادث جاده ای نیز گفت: سه عامل جاده، انسان و وسیله هر سه باهم در حوادث و سوانح موثر است.
وی ادامه داد: در کمیسیون ایمنی راه های وزارت راه و شهرسازی که همه ارگان ها در آن حضور دارند، به شناسایی نقاط پر حادثه و تحلیل علل تصادف پرداخته شده است.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: البته باید منابع کافی هم برای این کار وجود داشته باشد که لازم است بخش خصوصی را وارد راه های اصلی کنیم.
وی تاکید کرد: به طور کلی ۶۰ هزار کیلومتر راه اصلی داریم که به این صورت می توانیم سیستم پایداری در حمل و نقل داشته باشیم.
ترانزیت اولویت اصلی دولت سیزدهم
معاون وزارت راه و شهرسازی گفت: در دولت سیزدهم ترانزیت یکی از اهداف مهم است و با توجه به موقعیت کشور ما به راحتی می توانیم بار زیادی را از طریق کریدورهای شمال و شرق و غرب به خود اختصاص دهیم.
وی با بیان اینکه هدف گذاری ۲۰ میلیون تنی برای ترانزیت در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است، افزود: تحقق این هدف به توسعه شبکه های ریلی و جاده ای در کریدور شمال- جنوب و توسعه ناوگان ریل و جاده ای نیاز دارد.
افندی راده در بخش دیگری از سخنان خود به پایانه های مسافری اشاره کرد و گفت: پایانه های مسافری در شهرها زیر نظر شهرداری ها قرار دارند، امکانات زیادی هم برای سرمایه گذاری در این پایانه ها وجود دارد و تلاش شده تا از سیستم های هوشمند هم در پایانه های مسافری و هم در پایانه های باری استفاده شود.
توسعه و نوسازی ناوگان حمل ونقل
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص نوسازی ناوگان به سن بالای ناوگان حمل ونقل کشور به ویژه در حوزه جاده ای اشاره کرد و گفت: سن متوسط کامیون ها ۱۵ الی ۲۰ سال است و اگر نوسازی رخ ندهد، هم آسیب های زیست محیطی به دلیل افزایش مصرف سوخت و هم آسیب های ایمنی خواهد داشت.
افندی زاده با بیان اینکه توسعه و نوسازی ناوگان از سال های گذشته مورد توجه دولت و مجلس قرار گرفته است، گفت: در این حوزه اول باید تولیدات داخلی را با همان استانداردهای موجود در کشور تقویت کنیم.
وی افزود: بر اساس قانون مجلس کامیون های تا ۳ سال ساخت می توانند وارد کشور شوند و این قانون پابرجاست. تا کنون حدود ۲۰ هزار کامیون از این سیستم ثبت سفارش شده، ۱۵ هزار کامیون ترخیص شده و ۶ هزار دستگاه کامیون نیز پلاک شده است.
افندی زاده خاطر نشان کرد: شرکت های خودروساز و افراد حقیقی دارای کارت بازرگانی می توانند به واردات کامیون بر اساس استانداردها و شرایط اعلام شده اقدام کنند اما باید حتما خدمات پس از فروش داشته باشند.
معاون وزارت راه و شهرسازی تاکیدکرد: ما باید ترکیبی از واردات و استفاده از تولید داخلی را در توسعه ناوگان داشته باشیم و وزارت صمت هم باید در این خصوص هماهنگی ها را انجام دهد.
استفاده از سیستم های هوشمند کشور در حمل ونقل بار و مسافر
وی با بیان اینکه استفاده از سیستم های هوشمند کشور در حمل ونقل بار و مسافر بسیار مهم است، افزود: برای بهره بردن از فناوری های روز و شرکت های دانش بنیان تلاش زیادی انجام شده و از فردا ۲۷ تا ۲۹ آذرماه نمایشگاه بزرگ حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور ۳۱۱ شرکت آغاز می شود که از این تعداد، ۹۰ شرکت دانش بنیان و استارتاپ هستند.
افندی زاده خاطر نشان کرد: امکانات خوبی در این نمایشگاه ایجاد شده تا همه از نزدیک با آخرین فناوری ها آشنا شوند و در این نمایشگاه میزگردهای تخصصی نیز برگزار می شود.
معاون وزارت راه و شهرسازی گفت: در سال های گذشته در حوزه استارتاپ ها با رشد قابل توجهی همراه بودیم و در سازمان راهداری همه اطلاعات جاده ها و ترددها بادوربین ها نظارت می شود. امسال نیز با توجه به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری تلاش می کنیم محلی را برای انجام تحقیقات جدید در مراکز وابسته به وزارت راه و شهرسازی ایجاد کنیم تا در سال آینده به تکنولوژی های بیشتری در این حوزه دست یابیم.
وی ادامه داد: در دنیا از سیستم های هوشمند استفاده می شد و در حوزه ترانزیت هم در کریدورها از همین روش استنفاده می کنیم تا کامیون ها به سرعت از مرز عبور کنند و اظهارنامه های مالیاتی و بارنامه قبل از ورود کامیون به مرز توسط سیستم ها چک شود تا کریدور سبز را با کشورهای دیگر محقق کنیم.