توسعه مدارس فنی وحرفه ای حمل و نقل با جدیت دنبال می شود؛ کاربرد فناوری های واقعیت مجازی در مدارس
معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: توسعه نیروی انسانی ماهر و کارآمد در بدنه وزارت راه و شهرسازی از تاکیدات وزیر راه و شهرسازی است که از طریق استقرار نظام صلاحیت حرفهای و توسعه رشته های فنی و حرفهای دنبال می شود.
معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: توسعه نیروی انسانی ماهر و کارآمد در بدنه وزارت راه و شهرسازی از تاکیدات وزیر راه و شهرسازی است که از طریق استقرار نظام صلاحیت حرفه ای و توسعه رشته های فنی و حرفه ای دنبال می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علی اکبر حدادی هرندی در جلسه ارزیابی کتب درسی فنی و حرفه ای رشته حمل ونقل با اشاره با مشارکت ارزنده سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در ایجاد و توسعه مدارس فنی وحرفه ای حمل ونقل در کشور گفت: آموزش و پرورش در ۸ استان و ۱۱ هنرستان فنی وحرفه ای در حال تربیت ۴۹۰ دانش آموز ماهر و کارآمد در رشته حمل ونقل است.
وی با اشاره به لزوم توسعه این هنرستان ها در کریدورهای حمل ونقل و مراکز لجستیکی کشور، گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی علاوه بر ارزیابی و غنی سازی محتوای کتب درسی این رشته، در تربیت معلمان با سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مشارکت خواهد کرد تا این رشته در تهران و سایر استان های کشور نیز توسعه یابد.
هرندی درخصوص محدودیت های برگزاری دوره های کارگاهی برای دانش آموزان، گفت: با استفاده از فناوری های شبیه سازی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی می توان علاوه بر افزایش ایمنی دانش آموزان در محیط عملیاتی، توانایی آنها در مواجهه با محیط واقعی را ارتقاء داد.
معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخصوص تسهیل اشتغال فارغ التحصیلان مدارس فنی و حرفه ای، گفت: به منظور توسعه کارآفرینی و بهره وری اقتصادی می توان از ظرفیت طرح سرباز ماهر ستادکل نیروهای مسلح استفاده کرد و فارغ التحصیلان ماهر مدارس فنی حرفه ای حمل ونقل را به عنوان امریه در پروژه های راه سازی و راهداری و همچنین شرکت های دانش بنیان حمل ونقل به کار گرفت.
رقیه متحیرپسند، رئیس گروه حمل ونقل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این نشست با تشریح فرایند تدوین کتب درسی رشته حمل ونقل گفت: با شناسایی بیش از ۵۰۰ هزار شاغل در بخش حمل ونقل کشور، ۳۰ شغل در دو رسته متصدیان و سرپرستان حمل ونقل احصاء و بر اساس منحنی آموزشی، منحنی های یادگیری و میزان تکرار و سختی مطالب، محتوای مناسب با کمک خبرگان بخش علمی، کارفرمایی و بازارکار تهیه شده است که در حال بازنگری آنها متناسب با نیازهای بازار کار، فناوری های نوین و پیچیدگی های کار هستیم.
متحیرپسند با اشاره به چالش های توسعه مدارس فنی و حرفه ای حمل ونقل، افزود: تغییر مدیران و عدم پایبندی به تفاهم نامه های مبادله شده به همراه عدم برخورداری مدارس از تجهیزات مناسب برای برگزاری کارگاه های آموزشی و عدم همکاری لازم در این زمینه و همچنین کمبود هنرجویان باعث شده است در سال تحصیلی جاری استان های خراسان شمالی، مرکزی و مازندران دانش آموز برای رشته حمل ونقل جذب نکنند.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در این نشست تخصصی رؤسای بخش های پژوهشی روسازی، ایمنی حمل ونقل، لجستیک و مدیریت بحران، برنامه ریزی حمل ونقل و مدیران آموزش، توانمندسازی و توسعه فناوری مرکز تحقیقات دیدگاه های خود را نسبت به محتوای کتاب های بررسی شده ابراز داشتند و بر همکاری و مشارکت در بازنگری کتاب ها و ضرورت توسعه این رشته در کشور تاکید کردند.