بازدید سایت : ۳۴۶۸۲

سیر صعودی رشد ترانزیت در ۳ سال دولت سیزدهم

وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال ۱۴۰۲ رکورد ترانزیت با ثبت بیش از ۱۷ میلیون تن شکسته شد درحالی که رکورد قبلی ترانزیت کشور حدود ۱۲ میلیون تن بود و رشد ترانزیت امسال در مرز ۷۰ درصد قرار دارد.

سیر صعودی رشد ترانزیت در ۳ سال دولت سیزدهم
تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال ۱۴۰۲ رکورد ترانزیت با ثبت بیش از ۱۷ میلیون تن شکسته شد درحالی که رکورد قبلی ترانزیت کشور حدود ۱۲ میلیون تن بود و رشد ترانزیت امسال در مرز ۷۰ درصد قرار دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش در نشست خبری عملکرد دولت سیزدهم که صبح امروز شنبه ۳۰ تیرماه در ساختمان دادمان برگزار شد، به اجرای کلان پروژه ایران راه در این دولت اشاره کرد و گفت: کلان پروژه ایران راه از ابتدا برای تحقق معادلات جهان و خاورمیانه طراحی شد که از سوی رهبری نیز مورد پیگیری قرار می گرفت و در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد.

وی افزود: آمار ترانزیت کشور بیانگر عملکرد ما در کلان پروژه ایران راه است که در سال ۱۴۰۲ رکورد ترانزیت کشور با ثبت بیش از ۱۷ میلیون تن شکسته شد. این درحالی است که رکورد قبلی ترانزیت کشور حدود ۱۲ میلیون تن بود.

سیر صعودی رشد ترانزیت کشور در دولت سیزدهم

بذرپاش با اشاره به قرار گرفتن رشد ترانزیت امسال در مرز ۷۰ درصدی گفت: سال ۱۴۰۲ در بخش جاده ای ۱۴.۷ میلیون تن کالا ترانزیت شد که نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۵۸ درصد و در چهار ماهه اول امسال نیز ۵۶ درصد رشد داشته است. 

وی افزود: طبق قانون اول برنامه، هدف گذاری برای ترانزیت ۱۶ میلیون تن دیده شد که امسال از ۲۲ میلیون تن عبور خواهیم کرد. یکی از این اقدامات در راستای توسعه ترانزیت، اجرایی شدن توافقات با کشورهای همسایه در حوزه هایی مثل تعرفه های ترجیهی و باز شدن گذرگاه های تجاری با آذربایجان و ترکمنستان بود. باید در نظر داشت که یکی از کارهایی که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می دهد رشد ترانزیت است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کلان پروژه های اجرا شده در دولت سیزدهم گفت: راه آهن رشت به آستارا، با هدف انتقال بار روسیه اجرایی شد. همچنین قطعه دوم این پروژه تامین اعتبار شده و از پیشرفتی خوبی برخوردار است.

وی افزود: راه آهن رشت به کاسپین نیز با حضور سرپرست ریاست جمهوری افتتاح و راه دریا به دریا هموار شد. همچنین کریدور ریلی شرق کشور که از چابهار به سرخس در دست اجرا قرار دارد در ۲۰ جبهه در حال کار است که از محل استجازه رهبری تامین اعتبار شد. شایان ذکر است بخش شمالی این کریدور با حضور ۱۷ شرکت خصوصی در حال انجام است که تکمیل آن برای پایان ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده است.

بندر چابهار با سرمایه گذاری طرف هندی در حال توسعه است

بذرپاش با بیان اینکه بندر چابهار با سرمایه گذاری طرف هندی در حال توسعه است، گفت: باید در پروژه های زیرساختی مهم از مشارکت کشورهای خارجی مانند روسیه و هند و چین و کشورهای صاحب بار استقبال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از قبل انقلاب پروژه شلمچه- بصره در دستور کار قرار گرفت و در اربعین سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز و عملیات مین روبی اجرایی شد.

وی در ادامه با اشاره به کریدور مهم ارس گفت: یکی از کریدورهای مورد اختلاف میان ایران و ترکیه و آذربایجان کریدور زنگزور بود که با مداخله جدی شهید رییسی آن پروژه منتفی شد و پروژه کریدور ارس مورد توافق قرار گرفت که تملک اراضی آن انجام و کارهای اجرایی شروع شده است.

راه آهن اصفهان به شهر کرد اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد

بذرپاش افزود: قطعه راه آهن همدان به سنندج، تبریز به خاوران، خاش به زاهدان، رشت به کاسپین، دوخطه اهواز به اندیمشک، مترو پرند، خط دوم به زرین شهر و اقلید به یزد در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید و راه آهن کرمانشاه به خسروی تامین اعتبار شد. همچنین قطعه ریلی اصفهان به شهر کرد اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد و در شیراز به بوشهر کارگاه ها فعال هستند.

۷۶۳ تن ترانزیت ریلی در سال گذشته

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد بخش ریلی گفت: در بخش ریلی باید خطوط را افزایش دهیم. سال گذشته ۳۲ میلیون مسافر جابه جا شد اما تقاضا ۲.۵ برابر است. در بخش ریلی ۷۶۳ تن ترانزیت را در سال گذشته ثبت کردیم که باید این بخش را افزایش دهیم.

بذرپاش افزود: ممنوعیت واردات واگن برطرف شد و این اجازه داده شد تا هرکجا توان داخلی امکان رفع کمبود را نداشت واردات انجام شود.

افزایش ۳۵ درصدی توسعه آزادراهی در دولت سیزدهم

وی با اشاره به عملکرد بخش جاده ای گفت: دولت سیزدهم در حوزه آزادراهی افزایش ۳۵ درصدی توسعه آزادراهی را به ثبت رساند و ۳۲۷ کیلومتر آزادراه جدید در این مدت افتتاح شد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در بخش بزرگراهی به عدد بیش از ۴۸ هزار کیلومتر رسیده ایم و بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید. در بخش راه های روستایی نیز بیش از ۷۴۰۰ کیلومتر راه های روستایی احداث شد که رشد ۳۴ درصدی نسبت به عملکرد دولت قبل دارد.

رفع ۱۹۱۱ نقطه حادثه خیز در دولت سیزدهم

وی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم ۱۹۱۱ نقطه حادثه خیز رفع شد و پلیس راه نیز در گزارش های خود عملکرد این نقاط را منظور می کنند که چقدر تصادفات، تلفات و مصدومیت ها کاهش یافته است.

اقدامات وزارت راه وشهرسازی در حوزه حمل ونقل هوایی

بذرپاش با اشاره به عملکرد بخش هوایی اظهار کرد: در دولت سیزدهم، عملیات اجرایی فاز دو فرودگاه امام خمینی(ره) با افزایش ظرفیت فرودگاه به ۵۰ میلیون نفر آغاز شد. همچنین فرودگاه های سقز، گناباد، ترمینال جدید فرودگاه کیش، ترمینال جدید مشهد به بهره برداری رسید و ترمینال فرودگاه رامسر و ترمینال جدید ایلام آماده بهره برداری هستند. به علاوه تامین و نصب تجهیزات کمک ناوبری در فرودگاه ها و سرمایه گذاری بخش خصوصی در فرودگاه به جد پیگیری شد.

وی در ادامه به عملکرد حوزه بنادر و دریانوردی و همچنین احیای خلیج گرگان اشاره کرد که با حضور رییس جمهور افتتاح شد.

رشد ۴۹ درصدی ترانزیت دریایی در دولت سیزدهم

وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین توسعه بنادر چابهار، خمیر، امیر آباد، کاسپین و ساخت بنادر محلی در دولت سیزدهم پیگیری شد.

 وی ادامه داد: رشد ۴۹ درصدی ترانزیت دریایی، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری به ۲۵ میلیون تن و افزایش ظرفیت بنادر به ۳۰۰ میلیون تن از جمله اقدامات انجام شده در حوزه بنادر و دریانوردی بوده است. تخلیه و بارگیری کانتینری رشد ۴۲ درصد و حمل مسافر رشد ۴۴ درصدی را به ثبت رساند.

بذرپاش افزود: در فاز یک بندر شهید بهشتی شاهد سرمایه گذاری طرف هندی بودیم و در فاز دو بندر شهید بهشتی چابهار کنسرسیومی متشکل از قرارگاه خاتم الانبیا و بنیاد مستضعفان تشکیل شد.

رشد ۷۶۰ درصدی پروازهای بین المللی

وی با اشاره عملکرد حوزه حمل و نقل هوایی گفت: در بخش جابه جایی مسافر داخلی حدود ۴۲ درصد و در بخش بین المللی با جابه جایی ۱۰.۴ میلیون مسافر بین المللی رشد ۷۶۰ درصدی را تجربه کردیم.

بذرپاش گفت: عملیات اربعین سال گذشته با کمترین حاشیه و مشکلات انجام شد و امسال تاکسی های اینترنتی را دعوت کرده ایم و میزان پارکینگ ها نیز امسال ۲۰ درصد افزایش می یابد، امکانات سرمایشی امسال در پایانه ها نصب شده اند و سه نقطه حادثه خیز پر خطر هم رفع شده است.

تعیین نرخ ثابت برای پروازهای اربعین

وی تاکید کرد: میزان پروازها را افزایش خواهیم داد و نرخ آن را ثابت خواهیم کرد، همچنین امسال تردد دریایی را اضافه می کنیم و در بخش ریلی نیز میزان سیر را ۲۰ درصد افزایش خواهیم داد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در عملیات حج امسال، زائران از ۲۱ فرودگاه کشور به سرزمین وحی اعزام شدند و برای اربعین امسال هم در نظر داریم تعداد ایستگاه ها را نسبت به سال قبل افزایش دهیم.

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال

بذرپاش در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از ۱۰ سال کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات برگزار شد، همچنین کمیسیون های مشترک اقتصادی با پاکستان، ترکیه، آذربایجان، سوریه و ترکمنستان برگزار شد که برگزاری کمیسیون مشترک با ترکمنستان منتج شد به اینکه زمان تردد کالا از روسیه به نصف کاهش یابد.

آزادسازی قیمت بلیت هواپیما ظلم به مردم است

وزیر راه و شهرسازی در ادامه و در پاسخ به سوالات خبرنگاران با اشاره به رای دیوان عدالت اداری در مورد نرخ بلیت هواپیما تصریح کرد: یک سال و نیم به دنبال ساماندهی قیمت بلیت هواپیما بودیم و باید توجه داشت سه برابر عرضه، تقاضا وجود دارد.

وی افزود: بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما به ناوگان اضافه شد و حجم عملیات پروازی ۷۰۰ درصد رشد داشت. لذا از سازمان هواپیمایی کشوری خواسته ایم که مدیریت میزان عرضه و تقاضا را مد نظر قرار دهد.

بذرپاش با بیان اینکه برخی شرکت های هواپیمایی طرح دعوا کرده بودند که البته مجموعه باید رفتار جدی تری از خود نشان می داد، تصریح کرد: باید توجه داشت که برنامه پنجم منقضی شده است و این احکام پنج سال عمر دارند مگر اینکه به احکام دائمی تبدیل شوند. الان برنامه هفتم در جریان است و آزاد سازی قیمت بلیت قطعا ظلم به مردم است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: شرکت ها مدعی بودند که این حکم در زمان وزارت دکتر آخوندی در مدتی اجرا شده است. اما باید توجه داشت اگر قانون گذار می خواست ادامه یابد در احکام دائمی می دید. ما این را ظلم به مردم دانستیم و معتقد بودیم که دولت ابزار کنترلی را از دست می دهد.

وی گفت: این موارد از سوی شورای عالی هواپیمایی کشوری در کنار پیگیری سران قوا در دست اقدام دارد. از طرفی سوخت ۶۰۰ تومانی به شرکت های هواپیمایی تعلق می گیرد که دولت انتظار دارد با توجه به این یارانه سوخت، شرکت ها نیز در قیمت بلیت منافع مردم را در نظر بگیرند.

بذرپاش خاطرنشان کرد: بعضی ها تحلیل های غلط مانند اینکه چند درصد مردم از هواپیما استفاده می کنند؟ را مطرح می کنند. این درست نیست چرا که بسیاری از مردم با صرفه جویی پول بلیت سفرهای زیارتی خود را تامین می کنند.

وی افزود: با نرخ های قبلی هیچ شرکت هواپیمایی زیان ندیده و هیچ شرکتی از صنعت خارج نشده است. از طرفی در پروازهای خارجی و حتی تعدادی از پروازهای داخلی برخی هزینه های خود را جبران می کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره حمایت های دولت از شرکت های هواپیمایی گفت: از مراجع ذی ربط خواسته شد تا شرایط خرید ناوگان برای شرکت های هواپیمایی به علاوه واردات قطعات و تجهیزات و سایر موارد تسهیل و همکاری لازم نیز انجام شود تا در شرایط خاص صلاح مردم را مورد توجه قرار دهند. ما به عنوان دولت سمت مردم هستیم تا به مردم فشار نیاید.

وزارت راه و شهرسازی متولی ترانزیت و لجستیک

بذرپاش در پایان با اشاره به وجود به هم آمیختگی ترانزیت و لجستیک، یادآور شد: با پیگیری های انجام شده در برنامه هفتم مشخص شد که وزارت راه و شهرسازی متولی این دو حوزه به عنوان پیشران پیشرفت کشور است و در حقیقت دست دولت بعد در این دو حوزه باز شد.

وی با اشاره به اهمیت برنامه هفتم توسعه گفت: ابزار انتشار اوراق صرفه جویی سوخت، قانون تامین مالی تولید و زیرساخت برای استفاده وزارت راه و شهرسازی وجود دارند و با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه، سند ملی حرکت دولت و مجلس برای ۵ سال آینده است، لذا همه باید روی آن وفاق داشته باشند و اجرا و تحقق برنامه هفتم توسعه را در دستور کار و پیگیری قرار دهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.