بازدید سایت : ۳۶۳۶۲

استدلال مجلس برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی چیست؟

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به وظایف سنگینی که وزارت راه و شهرسازی بر عهده داشته و تجربه موفقی که کشورهای پیشرفته در تفکیک این وزارتخانه دارند، از نگاه مجلس برای اجرای قوانین بر زمین مانده در حوزه راه و شهرسازی و مسکن تفکیک این وزارتخانه یک ضرورت است.

استدلال مجلس برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی چیست؟
تین نیوز

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به وظایف سنگینی که وزارت راه و شهرسازی بر عهده داشته و تجربه موفقی که کشورهای پیشرفته در تفکیک این وزارتخانه دارند، از نگاه مجلس برای اجرای قوانین بر زمین مانده در حوزه راه و شهرسازی و مسکن تفکیک این وزارتخانه یک ضرورت است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مجتبی یوسفی با اشاره به دلایل ضرورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی، بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی با توجه به گستردگی و اهمیتی که داشته و نقشی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در سبد خانوار دارد باید تفکیک شود. با توجه به مشکلاتی که در حوزه مسکن داریم و مشکلاتی که در حوزه راه و ترابری و دسترسی برون شهری چه در حوزه داخلی و چه در حوزه بین المللی با آن مواجه هستیم، وظایف تعریف شده برای وزارت راه و شهرسازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در ادامه اظهار کرد: این وزارتخانه به شکل مستقیم با هزینه های خانوار و زندگی روزمره مردم در ارتباط است. از لحاظ پیشران های اقتصادی مانند توسعه بنادر، توسعه صنعت هوایی، توسعه صنعت ریلی و توسعه حمل و نقل زمینی این وزارتخانه وظایف سنگینی بر دوش دارد. این وزارتخانه اکنون با گستردگی بالایی در حوزه کاری خود مواجه است. از سوی دیگر ما امروز خیلی از کشورهای اروپایی را داریم که منابع و ذخایر زیرزمینی به اندازه کشور ما ندارند، اما بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی آنها به حوزه ترانزیت بار و مسافر گره خورده است. امروز جنگ، جنگ کریدورها و مسائل اقتصادی است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما امروز دچار تحریم های ظالمانه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی هستیم. امروز چین در حال احداث بندر گوادر در پاکستان است. عملا قصد دارد خود را به آسیای غربی نزدیک تر کرده و بحث صادرات و دسترسی سریع تر به آبهای آزاد را دنبال کند. ما اگر می خواهیم به کریدورهای بین المللی متصل شویم باید به این ظرفیت ها توجه کنیم. از بندر گوادر تا بندر چابهار حدود ۶ ساعت روی آب راه هست. از بندر چابهار تا بندر لاذقیه سوریه که به دریای مدیترانه راه دارد، بیشتر از سه روز از طریق مسیر زمینی زمان نخواهد برد.

وی در ادامه تاکید کرد: چه تحریمی می تواند جلوی این کریدور را بگیرد. از سوی دیگر مجلس در برنامه هفتم توسعه مصوب کرده است تا ستاد ملی ترانزیت تشکیل شود. این تنها یک بخش از مسئولیت های سنگین وزارت راه و شهرسازی است. این وزارتخانه در حوزه مسکن، بافت فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی و شهرسازی وظایف سنگینی برعهده دارد. این وزارتخانه عریض و طویل بوده و یک وزارتخانه کلیدی در عرصه پیشران اقتصادی است.

وی افزود: ما ۶/۵ میلیون خانوار مستاجر داریم. ما شاهد یک رخوت هشت ساله در دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن بودیم. امروز بیش از ۱۳۰ حرفه مرتبط با حوزه مسکن است. صنعت هوایی ما بیش از ۴۰ سال است که تحریم است. با دست خالی جلوی تحریم ها ایستاده اند. امروز این صنعت نیاز به حمایت دارد. برنامه هفتم توسعه، قوانین بالا دستی، قانون جهش تولید مسکن، قانون ساماندهی بازار اجاره بها و قانون حمل و نقل عمومی وظایف سنگینی را بر دوش وزارت راه و شهرسازی گذاشته است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این ها استدلال های کمیسوین عمران برای تفکیک این وزارتخانه بود. این وزارتخانه بیش از ۱۹ معاونت دارد. اگر وزیری بخواهد ماهی یکبار با هر کدام از این بخش ها دیدار داشته باشد، یک ماه طول خواهد کشید. گستره کار خیلی زیاد است. ما یا به مسکن می پردازیم یا به راه می پردازیم یا به هیچ کدام. برای همین  مجلس طرح دو فوریتی تفکیک این وزارتخانه را داد. در دولت شهید رئیسی نیز این موضوع طرح شد ایشان نیز پذیرفت اما گفتند فرصتی دهید بعد از تشکیل دولت. اما در ادامه با مخالفت هایی از سوی وزرا مواجه شدیم. در این دولت نیز گفتیم در شروع کار این تفکیک انجام شود آقای پزشکیان نیز فرصت خواستند تا دولت تشکیل شود.

وی در ادامه بیان کرد: در روسیه، آمریکا، انگلستان، چین و ایتالیا و بسیاری از کشورهای دنیا این دو وزارتخانه از هم تفکیک شده اند. حتی چین در دهه ۹۰ برای توسعه ریلی خود، وزارتخانه ریلی راه اندازی کرد. بعد اینکه به وضع مطلوبی رسید آن را پیوست داد. ما قوانین بسیاری در این حوزه داریم که  بر روی زمین مانده است. اگر کریدورهای ریلی و زمینی و راه های مواصلاتی کشورهای همسایه بدون نقش ما ایجاد کنند، در یک بازه کمتر از یک دهه ما عملا از کریدورهای بین المللی حذف خواهیم شد. به همین دلیل است که مجلس تفکیک وزارت راه و شهرسازی را دنبال خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.