هزینه تفکیک وزارت راه و شهرسازی برای دولت چقدر است؟
نمایندگان مجلس معتقدند تا وزارت راه و شهرسازی تفکیک نشود نه چالش های حوزه مسکن حل و نه در حوزه راه و ترابری توفیقی حاصل خواهد شد.
نمایندگان مجلس معتقدند تا وزارت راه و شهرسازی تفکیک نشود نه چالش های حوزه مسکن حل و نه در حوزه راه و ترابری توفیقی حاصل خواهد شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، وزارت راه و شهرسازی سال 1391 - سال آخر ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد - از ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری با مسکن و شهرسازی تشکیل شد. آن زمان اعلام شد که بر اساس برنامه پنجم توسعه و در راستای کوچک سازی دولت، ادغام این دو وزارتخانه «لازم» و «به صلاح» است. اما تقریباً از زمان تشکیل مجلس دهم یعنی حدود چهار سال بعد تبعات این ادغام برای مسئولان قطعی شد و صحبت هایی از مضرات ادغام این دو وزارتخانه به میان آمد.
تقریباً از مجلس دهم تا به امروز بارها به شکل های مختلف تلاش هایی برای تفکیک این وزارتخانه انجام شده اما نهایتاً به نتیجه نرسیده است. دلیل هم همان بزرگ تر شدن بدنه دولت و بار مالی بیشتر برای دولت اعلام شده است.
اما حالا مجلس یک دست اصولگرای دوازدهم درصدد است تا اشتباه مجلس نهم را که اتفاقاً اکثریت عمده آن را هم اصولگرایان تشکیل می دانند و البته دولت پر تنش و پر اشتباه محمود احمدی نژاد را جبران و اصلاح کند.
از ابتدای روی کار آمدن مجلس دوازدهم این موضوع به صورت جدی از طرف نمایندگان مطرح شده است و با روی کار آمدن زودهنگام دولت چهاردهم بحث در بین نمایندگان جدی تر شد. آنها معتقدند تا وزارت راه و شهرسازی تفکیک نشود نه چالش های حوزه مسکن حل خواهد شد و نه در حوزه راه و ترابری توفیقی حاصل خواهد شد.
اما گویا همان زمان مسعود پزشکیان، رئیس جمهور نوپا، از مجلس خواسته بود فعلاً دست نگه دارند و به دولت مهلتی دهند تا شکل بگیرد و دراین باره تصمیم گیری کند.
در همان روزها محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران، در گفت وگو با تجارت نیوز گفت: «من معتقدم اگر می خواهیم مشکل مسکن، حمل ونقل و راه را حل کنیم باید اینها را از هم تفکیک کنیم. منتها مشخص نیست چه کسی مشاوره غلط به آقای پزشکیان می دهد، چون طرح این موضوع آماده بود. مجلس هم به دلیل تعامل با دولت فعلاً موضوع را مطرح نکرده است.»
بر اساس آنچه نمایندگان مجلس می گویند، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، نیز پیش از رأی اعتماد و در جریان رایزنی ها با نمایندگان برای تصاحب این کرسی قول هایی به آنها داده و با این تفکیک نظر موافق داشته است.
بعد از گذشت حدود سه ماه از تشکیل دولت چهاردهم حالا خبرها از به جریان افتادن دوباره این طرح حکایت دارد. به تازگی تسنیم از امضای ۷۰ نفر از نمایندگان و درخواست برای به جریان افتادن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی خبر داده است.
عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران، در گفت وگو با تجارت نیوز از آخرین روند به جریان افتادن این طرح و بار مالی احتمالی آن برای دولت صحبت کرده است که در ادامه می خوانید.
***
درباره نظر رئیس جمهور نسبت به تفکیک وزارت راه و شهرسازی نقل قول های متفاوتی مطرح می شود
*در دوره های اخیر مجلس همواره بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی مطرح بوده است. این دوره گویا نمایندگان مصمم تر هستند و امضاهایی هم برای آغاز روند این تفکیک جمع شده است؟ آیا دولت با این روند موافق است؟
درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی همان طور که گفتید چندین دوره و از مجلس های گذشته این موضوع در حال پیگیری است و در مجلس یازدهم هم در شروع دولت شهید رئیسی موضوع مطرح شد اما به دلایلی اجرایی نشد. در دولت چهاردهم با شروع دولت صحبت هایی با وزیر راه و شهرسازی داشتیم که ایشان هم نظر مثبتی نسبت به این تفکیک داشتند و قول هایی هم دراین باره دادند. صحبت هایی هم با رئیس جمهور و دیگر دوستان شده که نقل قول های متفاوتی درباره آن مطرح می شود.
به هر حال طرحی که مجلس ارائه می کند از طرف هیات رئیسه مجلس اعلام وصول و فرایندهای لازم برای تنقیح این طرح طی خواهد شد و نمایندگان نظر خواهند داد که آیا این تفکیک اتفاق بیفتد یا نه.
*زمان اعلام وصول مشخص است؟
نه هنوز زمان مشخص نیست.
احتمالاً طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی یکی دو هفته آینده اعلام وصول شود
*پس هنوز طرح، امضاهای لازم برای به جریان افتادن را ندارد؟
امضاها تقریباً جمع آوری شده منتها هنوز نهایی نشده است. احتمالاً در یکی دو هفته آینده اعلام شود. من خبر دقیق این موضوع را ندارم.
با تفکیک وزارت راه و شهرسازی قرار نیست ساختار جدیدی تعریف شود/ نیروی انسانی جدید هم جذب نمی شود
*تفکیک این وزارتخانه بار مالی به دولت تحمیل نمی کند؟ چه فکری برای تحمیل بار مالی آن به دولت کرده اید؟
هزینه ای ندارد. همین الان هم در وزارت راه و شهرسازی مجموعه راهداری با مجموعه شهرسازی عملیات جدا دارند، ساختمان هایشان جداست و کارهای متفاوتی هم انجام می دهند. به هر حال وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه عریض و طویل است که یک طرف سازمان هوانوردی است، از یک طرف راه آهن، از یک طرف راهداری و بنادر و مجموعه های دیگری که پیچیدگی هایی به لحاظ مدیریتی بین سازمان ها و مجموعه ها وجود دارد. قطعاً اگر این تفکیک اتفاق بیفتد برای مدیریت وزارت راه و شهرسازی بهتر خواهد بود.
از نظر بار مالی هم هزینه زیادی به همراه نخواهد داشت، نه نیروی انسانی باید جذب شود و نه ساختار جدیدی قرار است تعریف شود. فقط به لحاظ مدیریتی تفکیک صورت می گیرد.
با تفکیک وزارت راه و شهرسازی دو وزارتخانه با مدیریت مجزا تشکیل می شود/ این تفکیک بار مالی به دولت تحمیل نمی کند/ وزارت راه و ترابری با مدیریت جدید آغاز به کار خواهد کرد
*به هر حال یک بخش قرار است از زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی خارج شود. یعنی تبدیل به وزارتخانه خواهند شد و قطعاً آنچه الان در جایگاه معاونت اتفاق می افتد با وزارتخانه فرق می کند. یعنی تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی بیشتری می خواهد و این به هر حال هزینه ای به همراه دارد. اصلاً فلسفه ادغام اینها کاستن از بار مالی دولت و کوچک کردن دولت بود.
چنین چیزی نیست. ببینید، بنادر یا راهداری یک سازمان هستند، الان دارند کار می کنند، همین سازمان و همین ساختار کار را ادامه خواهند داد. تفاوت فقط در این است که قبلاً وزارت راه و شهرسازی بود و الان تبدیل می شود به وزیر راه و ترابری؛ فقط به لحاظ مدیریتی تفکیک می شوند. نیروی انسانی بیشتر لازم نیست چون اینها الان در حال فعالیت هستند و فقط نوع مدیریت شان تغییر می کند، ساختار همان است. به لحاظ مدیریتی دو وزارتخانه می شوند؛ مثلاً اگر راه آهن قبلاً به وزیر راه و شهرسازی پاسخگو بوده، بعد از تفکیک به وزیر راه و ترابری پاسخگو خواهد بود.
*پس این طور که شما توضیح می دهید دولت هم با این تفکیک موافق است؟
نه هنوز دولت صراحتاً این را اعلام نکرده است. ما نقل قول های متفاوتی دراین باره می شنویم. اوایل دولت با آقای رئیس جمهور صحبت کردیم یک نظری داشتند و با خانم وزیر که صحبت کردیم ایشان هم یک نظری داشت. جمع بندی دولت را نمی توانم بگویم اما مجموعه صحبت هایی که الان توضیح دادم چیزهایی است که به مرور زمان و از لحاظ تاریخی رخ داده است.
نظر شخصی من این است که تفکیک وزارت راه و شهرسازی بار مالی برای دولت ندارد
*به عنوان سوال آخر برای اطمینان بپرسم، بنابراین نتیجه بررسی های مجلس این است که این تفکیک بار مالی برای دولت ندارد؟
نظر شخصی من این است که بار مالی برای دولت ندارد و اگر اتفاق بیفتد، برای مدیریت وزارت راه و شهرسازی موثرتر خواهد بود.