دولت ورود بخش خصوصی به توسعه سواحل مکران را تسهیل می کند
وزیر راه و شهرسازی گفت: نظر دولت در توسعه سواحل مکران این است که کمترین دخالت را داشته و بخش خصوصی نقش محوری داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نظر دولت در توسعه سواحل مکران این است که کمترین دخالت را داشته و بخش خصوصی نقش محوری داشته باشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق در گفت وگویی اظهار داشت: از سال های گذشته طرح های مختلفی برای توسعه مکران داشتیم که این طرح ها به اطلاع رئیس جمهوری رسیده است اما رئیس جمهوری معتقد است برای توسعه مکران و اقتصاد دریامحور باید طرحی نو دراندازیم و این طرح نو استفاده از نظرات مشاوران بین المللی را مد نظر دارد.
وی گفت: با بررسی هایی که انجام دادیم و گفت وگو با مشاوران بین المللی، الان به اینجا رسیده ایم که شرح خدمات و چشم انداز ترسیم شده است. زیرساخت هایی برای توسعه مکران نیاز داریم، از بندر گوادر تا شلمچه، کریدور جاده ای ساحلی ما است که باید به پایان برسانیم.
صادق افزود: در کنار این پروژه، ریل چابهار تا سرخس در حال ساخت است. این پروژه ها موضوعات کلیدی توسعه مکران و توسعه دریا محور است و زیرساخت ها در حال آماده سازی است.
وی تصریح کرد: نکته دوم و مهم تر استفاده از نیروهای بومی و محلی در این برنامه توسعه ای است. این ارتباط دوطرفه در پایداری، رونق و توسعه سواحل مکران بیشترین اثر را دارد.
تهران و مسکو با قطعیت بر تکمیل خط ریلی رشت ــ آستارا تأکید دارند
این عضو کابینه دولت چهاردهم در ادامه اظهار داشت: تکمیل کریدور شمال- جنوب از سال ها قبل و در دولت های مختلف پیگیری شده است. اتصال ریلی آستارا در شمالی ترین نقطه کریدور به بندرعباس در جنوبی ترین نقطه مورد نظر این پیگیری ها است.
وی گفت: در دولت قبل برای اتصال ریل رشت به آستارا با روسیه تفاهماتی شده است، در این پروژه تملک اراضی اهمیت دارد، دولت ایران باید اراضی را تملک کند و دولت روسیه تسهیلات را برای ساخت خط که با ریل ایرانی است، تخصیص دهد.
صادق با بیان اینکه طی یک ماه گذشته پنج جلسه با وزیر حمل و نقل روسیه برگزار کردیم، افزود: این پروژه برای دو کشور استراتژیک بوده و حمل کالا و بار مهم ترین موضوع تکمیل کریدور ریلی شمال- جنوب است.
وی یادآور شد: رئیس جمهوری بر اجرای پروژه تأکید داشته و دستوری برای تأمین منابع تملک اراضی صادر کرده است.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تفاهمات اجرای این پروژه از قبل انجام شده و تلاش ما اجرای تفاهمات است. دو کشور با قطعیت بر تکمیل خط ریلی رشت-آستارا تأکید دارند و تأمین منابع را شخص رئیس جمهوری پیگیری می کنند.
وی گفت: برای تملک اراضی پنج هزار میلیارد تومان نیاز داریم که ایران آن را تأمین می کند. برای ساخت خط و تأمین ناوگان نیز از ۱.۶ میلیارد یورو وام روسیه استفاده می کنیم.
صادق ادامه داد: به جز این پروژه، تفاهمنامه دیگری با روسیه امضا کردیم و نقشه راه بین دو کشور تا سال ۲۰۲۵ ترسیم شده که طبق آن مشخص شده چه اقداماتی تا این سال انجام یا پیگیری شود و خط ریلی رشت- آستارا یکی از محورهای این نقشه راه است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه صنعت هوایی، تعمیرات و تجهیز ناوگان هوایی، در حوزه جاده ای، ریلی، بندری و گردشگری دریایی تفاهماتی با روسیه امضا کردیم.
این عضو کابینه دولت چهاردهم تاکید کرد: تلاش ما این است همه موضوعات تفاهمنامه با روسیه به پیش برود.
وی با بیان اینکه ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه به توسعه کشور می انجامد، اظهار داشت: موقعیت ژئوپولیتیک ایران نیز به توسعه این کشورها کمک می کند. راه ارتباط، رفت وآمد، بار و مسافر به توسعه منتج می شود که آرامش و صلحی را که به آن نیاز داریم، به دنبال دارد.
وزیری که به فکر کارمندانش نیست چجوری میتونه به فکر آحاد جامعه باشه
بجای بخش خصوصی بفرمایید تصاحب اراضی مکران توسط یقه سفیدها ومفسدین اقتصادی خبر رو درست انتقال بدید لطفاً.