ضربالعجل برای تامین خدمات زیربنایی ۶۰ هزار واحد مسکن مهر در تهران / سهم راه و شهرسازی از بودجه عمرانی تهران کمتر از ۱۳ درصد
تین نیوز | در نشست دو ساعته و نیمه وزیر راه وشهرسازی و معاونان وی با استاندار تهران اعلام شد كه ساخت 40 هزار واحد مسكن مهر در شهرهای جدید پرند و پردیس به اتمام رسیده و 20 هزار واحد مراحل نهایی ساخت را می گذرانند كه برای واگذاری منتظر خدمات زیربنایی هستند.
به گزارش تین نیوز از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، شامگاه روز گذشته عباس آخوندی به همراه قائم مقام خود در مسكن مهر، معاونان خود در حوزه مسكن و مدیرعامل شركت راه آهن در دفتر استاندار تهران به بحث و بررسی پروژههای راه و شهرسازی این استان پرداختند تا برای ارائه خدمات بهتر به مردم چارهای بیندیشند.
مدیر كل راه وشهرسازی استان تهران در این نشست اظهار داشت: بر اساس برنامه در استان تهران ساخت 105 هزار واحد مسكن توسط اداره كل راه و شهرسازی در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت، 36 هزار واحد مسكن مهر توسط بنیاد در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت، 95300 واحد مسكن مهر در شهر جدید پرند، 89456 واحد مسكن مهر در شهر جدید پردیس و 3093 واحد مسكن مهر در شهر اندیشه پیش بینی شده است كه از این تعداد تاكنون88378 واحد توسط اداره كل به اتمام رسیده است كه میانگین ساخت 90 درصدی در ساخت واحد های مسكن مهر توسط اداره كل راه و شهرسازی استان تهران را نشان می دهد.
فریبرز واحدی ادامه داد: در حوزه بنیاد مسكن 22389 تاكنون در استان تهران به اتمام رسیده كه به طور میانگین 74 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است و ساخت 61448 واحد مسكن مهر در پرند به اتمام رسیده است كه پیشرفت فیزیكی 84 درصدی ساخت مسكن مهر در پرند را نشان می دهد. همچنین ساخت 28566 واحد در پردیس به اتمام رسیده است كه پیشرفت فیزیكی 53 درصدی را نشان می دهد در اندیشه نیز 1443 واحد مسكن مهر تكمیل شده است كه میانگین پیشرفت فیزیكی 75 درصدی را نشان میدهد.
وی بیان كرد: در مجموع می توان كل ساخت مسكن مهر در استان تهران پیشرفت 77 درصدی را نشان می دهد كه مهمترین مشكلان مسكن مهر این استان خدمات زیربنایی از جمله آب و فاضلاب و خدمات روبنایی شامل مدارس، اماكن فرهنگی، مراكز درمانی و انتظامی است.
همچنین در ادامه در این نشست حسن کریمی معاون امور عمرانی استاندار تهران عمده ترین مشكل مسكن مهر در این استان را مربوط به تعاونی ها اعلام كرد و گفت: 120 شركت پیمانكاری تعاونی مسكن در تهران ثبت شده است كه قرار داد دوجانبه دارند و بیشترین مشكل در اتمام مسكن مهر در حوزه این تعاونی ها قرار دارد.
در این نشست اعلام شد كه در استان تهران 23 هزار واحد مسكن مهر مربوط به تعاونی ها به اتمام رسیده است و 15 هزار واحد مسكن مهر كه بیشتر مربوط به تعاونی های مشاغل آزاد است با مشكل مواجهاند.
سهم حوزه راه و شهرسازی از اعتبارات استان 12.7 درصد
وی اعلام كرد: سهم حوزه راه و شهرسازی از اعتبارات تملك داراییهای سرمایهای استان تهران 12.7 درصد بوده است این در حالی است كه میانگین استفاده از اعتبارات استانی در حوزه راه وشهرسازی در كشور حدود 20 درصد است.
واحدی یاد آور شد: از ابتدای امسال تاكنون پروژههایی با ارزش 270 میلیارد تومان در راه و شهرسازی استان تهران به بهرهبرداری رسیده است در حالی كه كل اعتبار دریافت شده در این حوزه در همین مدت 36 میلیارد تومان بوده است و در حال حاضر 193 میلیارد تومان بدهی مثبته در استان داریم و 550 میلیارد تومان نیز پروژه در دست اجرا داریم.
مدیر كل راه وشهرسازی استان تهران تصریح كرد: پروژههای آماده سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی در استان تهران حدود هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: شبكه راهها در استان تهران 3000 كیلومتر است كه از این میزان 1000 كیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی و مابقی راه فرعی است.
1.5 میلیون تردد روزانه در راههای مواصلاتی استان تهران
واحدی تصریح كرد: بر اساس آمار دوربینهای ترددشمار روزانه 1.5 میلیون تردد روزانه در راههای مواصلاتی استان تهران به ثبت می رسد كه نشان میدهد 853 هزار خودرو در این جادهها حداقل یكبار تردد دارند.
قطار بین شهری چاره جابه جایی هفت میلیون مسافر در حومه تهران
در ادامه این نشست قطار بین شهری (حومهای) در استان تهران مورد بررسی قرار گرفت و وزیر راه وشهرسازی در این نشست اظهار داشت: 15.6 میلیون نفر در تهران و حومه ساكن هستند كه حدود 8.4 میلیون نفر در شهر تهران ساكن هستند و بیش از 7 میلیون نفر در حومه ساكن هستند كه روزانه در مسیر تهران تردد می كنند.
آخوندی یادآور شد: درتهران چارهای جز انتقال بار جاده به راه آهن در حمل و نقل حومهای نداریم و از نظر كارشناسان راه آهن مسیرهای حومهای تهران با توجه به حجم مسافر "ریل پسند" هستند.
پیشنهاد ایجاد معاونت قطارهای حومهای
وی اعلام كرد: به مدیر عامل شركت راه آهن پیشنهاد شده است ایجاد معاونت قطارهای حومهای را مورد بررسی قرار دهد و اپراتوری قطارهای حومهای مهمترین بخش است كه باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی با ارائه توضیح كاملی در خصوص طرحهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه تهران و حومه از جمله كمربند جنوبی تهران (از ابیك تا پردیس)، بزرگراه چرمشهر تا پردیس، كمربندی های شمالی و جنوبی ادامه آزادراه تهران-پردیس برای اتصال به محورهای هراز و فیروزكوه تصریح كرد: ادامه مسیر همت به كرج از دیگر پروژههای در دست اجرا است كه باید مورد حمایت قرار گیرد.
پرداخت 25 درصد بدهی پیمانكاران
آخوندی در این نشست اعلام كرد: بر اساس مصوبهای در هیأت دولت بین 25 تا 30 درصد مطالبات معوق پرداخت خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: باید تلاش کنیم برای حل ترافیک بین شهری تهران مفهوم قطار حومه ای را در فرهنگ مردم جا بیندازیم.
وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت قطار حومه ای و تفاوت آن با مترو گفت:رفت و آمد قطار حومه ای بسته به تقاضا ، برنامه ریزی می شود و باید حتماَ پارکینگ های مناسبی در ایستگاه های حومه شهر برای آن فراهم شود تا متقاضیان وسایل خود را در آنجا پارک کنند و از طریق قطار به متروی شهرها متصل شوند.
بررسی مشكل زمینهای واگذار شده در محدوده منابع طبیعی تهران و زمینهای جهاد كشاورزی از موضوعات دیگر مورد بحث در این جلسه بود كه مقرر شد در نشست مدیران استانی موضوع مورد بررسی دقیق تر و راهكارهای لازم پیشنهاد شود.