برقی کردن مسیر ریلی گرگان - گرمسار در دستور کار راه آهن
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: با افزایش ظرفیت کریدور شرق دریای خزر، حتما باید راه آهن گرگان-گرمسار، برقی شود.
محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه آهن در نشست خبری عصر امروز، دوشنبه، 3 آذر ماه که در ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، با تشریح وضعیت خط ریلی ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان با اشاره به اینکه با افزایش ظرفیت در راه آهن گرگان ـ اینچه برون باید مسیر ریلی گرگان ـ گرمسار را هم افزایش ظرفیت بدهیم، گفت: با افزایش حمل و نقل در کریدور شرق دریای خزر به سمت اروپا یا خلیج فارس، ترانزیت از گلوگاه گرمسار ـ گرگان افزایش پیدا می کند که در حال حاضر این خط، ظرفیت محدودی دارد و باید توسعه پیدا کند.
به گزارش خبرنگار تین نیوز ، مدیرعامل شرکت راه آهن در خصوص مزیت های کریدورشرق دریای خزر عنوان کرد : در حال حاضر در این مسیر خط آهن سرخس را هم داریم اما مسیر سرخس بیشتر مورد استفاده بخش شرقی قزاقستان قرار می گرید، لذا کریدور جدید این مزیت را دارد که قطارهای قزاقستان بدون عبور از کشور دیگری وارد ترکمنستان شود.
پور سید آقایی با اشاره به اینکه انتظار داریم بخشی از بار را از مقصد قزاقستان به سمت ایران بیاوریم، گفت: در قزاقستان 1600 کیلومتر خط ساخته شده که مکمل این کریدور است و اتصال به کشور چین را بسیار راحت کرده است.
معاون وزیر راه و شهر سازی ابراز داشت : این کریدور در مرکز قزاقستان و در شرق دریای خزر، امکان ترانزیت را به سمت اروپا و خلیج فارس فراهم می کند، همچنین کالاهای چین به خصوص در استان های غربی این کشور می تواند از این مسیر به سمت اروپا به آب های خلیج فارس جابجا شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه برقی کردن مسیر ریلی گرگان ـ گرمسار را در دستور کار داریم، اظهار داشت: در صورت بالا بودن حجم بار و ترانزیت در این کریدور شاید، به احداث یک خط جدید هم باید فکر کرد ولی در حال حاضر منتظریم تا عملکرد خط ریلی ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان را از نزدیک ببینیم و به محض آنکه ترانزیت شکل بگیرد، برقی کردن مسیر ریلی گرگان ـ گرمسار را شروع می کنیم تا ظرفیت مسیر به شش میلیون تن افزایش یابد.