بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

تلاش برای رقابتی کردن کریدور ریلی شرق دریای خزر

تلاش برای رقابتی کردن کریدور ریلی شرق دریای خزر

تین نیوز |   وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه در توسعه خطوط ریلی، پایداری و قابل رقابت بودن آنها از نظر اقتصادی با دنیاست تا دچار فرسودگی و خروج از بازار رقابت اقتصادی نشویم؛ بیان داشت: برای پایداری و رقابتی بودن راه آهن ایران-تركمنستان-قزاقستان، ایستگاه بزرگی در كنار مرز تركمنستان ایجاد شده تا پایانه ها و امكانات لجستیكی سیلوها، انبارها و اقدامات بزرگ برای عبور كالاها از ریل فراهم شود.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی شامگاه سه شنبه در برنامه زنده "همراه با كاروان تدبیر و امید" در سیمای مركز گلستان بیان داشت: ایران موقعیت ویژه ای دارد و كریدور شرق دریای خزر كم اهمیت تر از كریدور شمال – جنوب نیست، زیرا كه می تواند هم در جهت جنوب - شمال و شرق به غرب كشور عمل كند و هم از چین به قزاقستان و تركمنستان و پس از دور زدن دریای خزر به سمت تركیه و اروپا برود.

وی با اشاره به اینكه سالانه حمل و نقل گسترده ای بین آسیا و اروپا صورت می گیرد، افزود: میزان انتقال كالا از چین به اروپا در سال 350 میلیون تن بوده كه این مقدار علاوه بر بارهایی است كه از قزاقستان و تركمنستان، تولید و به سمت غرب یا شرق كشور و دنیا منتقل می شود.

به گفته وی، در هر صورت هر چه ارتباطات اقتصادی و منافع مشترك ما با جهان افزایش یابد، امنیت اقتصادی بیشتری پیدا می كنیم و كریدور شرق و غرب كشور از جهت تجارت و امنیت ملی و جهانی حائز اهمیت زیادی است.
آخوندی اضافه كرد: نكته مهم در توسعه خطوط ریلی، پایداری و قابل رقابت بودن آنها از نظر اقتصادی با دنیاست تا دچار فرسودگی و خروج از بازار رقابت اقتصادی نشویم.

وی ادامه داد: به همین منظور و برای پایداری و رقابتی بودن این راه آهن، ایستگاه بزرگی در كنار مرز تركمنستان ایجاد شده تا پایانه ها و امكانات لجستیكی سیلوها، انبارها و اقدامات بزرگ برای عبور كالاها از ریل فراهم شود.
وی، سرعت، قیمت و امنیت را مهم ترین ویژگی خطوط ریلی دانست و افزود: علاوه بر تامین زیرساخت های حمل و نقل در این بخش، به ابزارها و سیستم های مقررات و روابط تجاری پایدار نیاز داریم تا شركت های بزرگ تجاری توان رقابت را با دنیا داشته باشند.

این عضو هیأت دولت تصریح كرد: آنچه كه می تواند دنیای مدرن را از پیش مدرن متفاوت كند، حمل و نقل سریع در بخش های جاده ای، ریلی، هوایی و زمینی بوده كه فراهم شده است.
 
مردم حق استفاده بیشتر از امكانات ریلی دارند
 وزیر راه و شهرسازی گفت: به عنوان مسئول دولتی فكر می كنم كه مردم حق استفاده بیشتر از امكانات ریلی دارند به همین دلیل سرعت ریل برخی از مناطق را كه حتی به 30 كیلومتر در ساعت هم می رسد، قابل قبول نمی دانم.

این عضو هیأت دولت تصریح كرد: ریل گرگان - بندرتركمن و گرگان – تهران و بالعكس از جمله این خطوط است كه زیرساخت های قدیمی دارد و اولین اقدام در این مسیرها، نوسازی و تعمیر زیرسازی هاست.
وی، بهسازی و برقی كردن برخی خطوط ریلی را از سیاست های وزارت راه و شهرسازی بیان كرد و گفت: این برنامه در جهت افزایش سرعت و ایمنی و كاهش آلودگی زیست محیطی به اجرا در خواهد آمد و بنا داریم میانگین سرعت قطارها را به 160 كیلومتر در ساعت افزایش دهیم.

وی یادآور شد: در راه آهن گرگان –اینچه برون علاوه بر احداث ریل جدید، 18 كیلومتر تعویض ریل انجام شد و برقی كردن راه آهن گرمسار به گرگان واتصال به بجنورد با توجه به حجم زیاد انتقال مسافر و بار از گرگان به این مناطق و مشهد و بالعكس ضروری است.
وزیر راه و شهرسازی بیان كرد: با عنایت خوب ریاست جمهوری طرح گرگان- مشهد در سند توسعه ملی ورود پیدا كرده و از آنجایی كه ریاست هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز به حمل و نقل ریلی علاقه‌مندند و توجه دارند، درحال مذاكره برای تامین اعتبار آن از طریق این صندوق هستیم.

آخوندی گفت: براساس اعتبار ریالی موجود، در حال حاضر زیرسازی ها و طرح های تفصیلی طرح شروع شده زیرا كه پروژه گران است و هزینه آن برابر كل پروژه های ایران است كه بدون تامین مالی بین المللی نمی توان آن را اجرا كرد.
وی اظهارامیدواری كرد : با حمایت ریاست جمهوری، مصوبه صندوق توسعه ملی را در این زمینه داشته باشیم و از محل منابع ارزی برای آن استفاده شود.
 
20 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه فرودگاه گرگان
 وزیر راه وشهرسازی، فرودگاه گرگان را از فرودگاه های خوب كشور بیان كرد و گفت: سال گذشته بیش از 15 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و امسال بناست بیش از 20 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شود.
آخوندی افزود: با توجه به تغییرات جوی و نامناسب بودن دستگاه های ناوبری و لغو پروازها، درنظر است كه در اوایل سال آینده این فرودگاه را به تجهیزات جدید ناوبری الكترونیك مجهز كنیم.

به گفته وی، تامین مالی ترمینال بین المللی و انجام عملیات نازك كاری برای برقراری پروازهای بین المللی یكی دیگر از برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای توسعه این فرودگاه است تا با توجه به تجارت بین المللی كه از طریق خط آهن ایران- تركمنستان- قزاقستان در استان فراهم شده، رونق گردشگری و سایر بخش ها نیز تحقق یابد.
آخوندی، فرودگاه كلاله را از نظر وزارت راه و شهرسازی از مدرن ترین و بهترین فرودگاه های كشور خواند و گفت: مشكل موجود در این فرودگاه، پرواز است.

به گفته وی، به دلیل خصوصی بودن شركت‌های هواپیمایی و مقرون به صرفه نبودن برقراری پروازها در این فرودگاه ، اغلب شركت های هواپیمایی اظهار تمایل برای این كار نداشتند.
آخوندی گفت: وزارت راه و شهرسازی از شركت هایی كه علاقه‌مند به برقراری پرواز در این فرودگاه باشند، استقبال می كند.

وی افزود: امیدوارم كه با مذاكراتی كه در حال انجام است، امكان خرید هواپیماهای جدید فراهم شود تا تا با استفاده از هواپیماهای كوچك كه قابلیت جابه جایی كمتر از 70 نفر را دارند و اقدامی جدید در هواپیمایی ایران است در فرودگاه های كوچك نظیر فرودگاه كلاله صورت گیرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه سه مساله اساسی در جاده های استان گلستان وجود دارد كه باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: كریدور گرگان- بجنورد و گرگان – تهران از شریان ها و كریدورهای اصلی استان است كه از جهت انتقال بار محلی و ملی و گردشگری حائز اهمیت هستند.

به گفته وی، طرح چهاربانده كردن محور بجنورد - گرگان در دست اقدام است و تاكنون 160 كیلومتر آن انجام شده و 200 كیلومتر دیگر در دست اقدام است.

آخوندی افزود: برای اتمام این عملیات به 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است كه با توجه به تنگناهای موجود دولت، امسال 47 میلیارد تومان كه برابر با 12 درصد اعتبار مورد نیاز بود، اختصاص یافت و هزینه شد.
آخوندی با قدردانی از توان و امكانات پیمانكاران در اجرای این طرح، گفت: در سال آینده نیز بناست 50 میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شود كه این میزان اعتبار نیز با میزان تقاضا فاصله زیاد دارد، اما براساس اعتبارات تخصیصی این طرح اولویت گذاری می شود و در مناطقی كه پیشرفت فیزیكی بالاتر و مخاطرات بیشتر دارند، عملیات اجرایی انجام خواهد شد.
 
پیشنهاد ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بزرگراه ها
 آخوندی اعلام كرد: در بودجه سال 94 برای اولین بار پیشنهاد شده كه با تعهد دولت، بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بزرگراه ها وارد شود كه اگر به تصویب برسد، مسیر برای حضور بخش خصوصی باز می شود و حجم سرمایه گذاری ها در بزرگراه ها افزایش می یابد.

وزیر راه و شهرسازی، مساله مهم دیگر در جاده های گلستان را، محورهای روستایی بیان و تصریح كرد: همواره برای اختصاص اعتبار مناسب به این جاده ها با نمایندگان مجلس مذاكراتی شده به طوری كه امسال، سه هزار كیلومتر راه روستایی در كشور بخصوص در استان های شمالی كه كشاورزی، معیشت اصلی آنهاست، ایجاد شد.
آخوندی ادامه داد: افزایش 120 درصدی ترمیم روكش های آسیب دیده و تعمیر افتادگی شانه راه ها یكی دیگر از اقداماتی بود كه در جاده های كشور به اجرا درامد.
وی گفت: برای ایجاد راه ها به بیش از 200 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است كه به همین منظور نگهداری از این سرمایه ملی و مهم تر از آن، حفاظت از جان مردم نكته مهم دیگری است كه در جاده ها باید مورد توجه قرار گیرد.

این عضو هیأت دولت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمل و نقل كالاهای كشاورزی بیان داشت: رویكرد جدید از جمله تجدید نظر و تجهیز ناوگان حمل و نقل این كالاها و مشاغل پیرامون آن نیاز است تا ضایعاتی كه از ناحیه حمل و نقل نامناسب در این بخش بوجود می آید، كاهش یابد .

آخوندی ادامه داد: گرگان از مناطق شهری با سابقه و دارای سكونتگاه ها و سبك ایرانی اسلامی ارزشمند است كه به دلیل تداخلات انجام شده رو به فراموشی رفته در حالی كه می توان سرمایه گذاری خوبی در این مناطق داشته باشیم كه از جمله آنها طرح آفتاب است.
 
سیاست بهسازی بافت های تاریخی در وزارت راه و شهرسازی
 وزیر راه و شهرسازی، بهسازی بافت های تاریخی را، سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: از این رو، بهسازی چهار محله قدیمی دوشنبه ای، سبزه مشهد، دربنو و سرچشمه گرگان در دستور كار قرار دارد.
آخوندی، هر سال به حدود 300 هزار واحد مسكونی تسهیلاتی با پرداخت 10 درصد نرخ سود توسط دولت اعطا می شود.

وی اظهار داشت: این اقدام برای بازگشت به فرهنگ ایرانی اسلامی در بافت های تاریخی و استفاده حداكثری از ظرفیت های مسكن شهری است.
وی یادآور شد: با افزایش سهم كشور در بافت های قدیمی و تاریخی ، بدنبال تامین مسكن جوانان در بافت های شهری باشیم.

وزیر راه و شهرسازی متذكر شد: از آنجایی كه مدفن یكی از هنرمندان شهیر كشور مرحوم لطفی در گرگان است نیز درنظر داریم كه آرامگاهی را در همین بافت های فرسوده شهر گرگان برای این مرحوم در نظر بگیریم.
امروز چهارشنبه با حضور سه رئیس جمهور و وزاری راه و امور خارجه كشورهای مختلف پروژه خط آهن 920 كیلومتری ایران- تركمنستان - قزاقستان افتتاح و از این پس آسیای مركزی به خلیج فارس از طریق خط آهن ایران پیوند می خورد.

خط ریلی جدید كشورهای تركمنستان و قزاقستان را از طریق خاك جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل می كند. این خط علاوه بر كشورهای مذكور، به عنوان خط ریلی جدید برای كل منطقه حائز اهمیت است و حمل و ترانزیت بار را میان كشورهای منطقه تسهیل كرده، زمان و هزینه های حمل بار را كاهش می دهد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس وزارت راه

    تیتر این خبر خیلی عجیبه وزیر ما که دانش اقتصادی بالایی داره چرا این حرف را می زنه؟ مگر نمی داند که صندوق توسعه ملی فقط به بخش غیردولتی و برای کارهای غیردولتی وام می دهد؟ و امکان برداشت از صندوق برای پروژه های دولتی وجود ندارد؟