بازدید سایت : ۳۱۴۹۴
در گفتگوی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با تین‌نیوز مطرح شد:

◄ علت ساخت فرودگاه‌هایی که اقتصادی نیستند

◄ علت ساخت فرودگاه‌هایی که اقتصادی نیستند

تین نیوز | مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور معتقد است آثار جنبی وجود فرودگاه در مناطق کوچک، موجب شکوفایی اقتصادی منطقه می‌شود.

به گزارش تین نیوز، تعداد فرودگاه های سودده در کشور ما، چندان زیاد نیستند و از میان 54 فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه ها، کمتر از 10 فرودگاه هستند که درآمدشان، کفاف هزینه ها را می دهد و سودآوری  دارند.

با این وجود، همچنان فرودگاه های تازه ای در کشور در حال ساختند که از آن جمله می توان به فرودگاه های تربت حيدريه، گناباد، سقز و فرودگاه بروجرد اشاره کرد كه بخشی از عمليات احداث و اقدامات اوليه در آنها صورت گرفته است.

اسماعیل تبادار، مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور، در پاسخ به سوالی درباره «علت ساخت فرودگاه های جدید، علیرغم زیا‌ن‌ده بودن فرودگاه‌های فعلی» به تین نیوز گفت: اقتصادی بودن فرودگاه‌ها باید از دو منظر مورد توجه قرار بگیرد که اولین مورد، از منظر مطالعه وضعیت فرودگاه از نظر درآمد و هزینه است.

وی ادامه داد: در این راستا باید گفت خوشبختانه در سال های اخیر با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته عمدتا فرودگاه های بزرگ به سوی کسب درآمدهای هوانوردی و متنوع‌سازی منابع درآمدی فرودگاه‌ها حرکت کرده و تا حدی موفق به ایجاد توازن در شرایط درآمد ـ هزینه‌ای خود شده‌اند.

تا اقتصادی شدن همه فرودگاه‌ها، فاصله زیادی داریم
تبادار اضافه کرد: البته تا رسیدن به شرایط اقتصادی شدن همه فرودگاه‌ها، هنوز فاصله زیادی داریم که یکی از دلایل آن، الزام شرکت فرودگاه‌ها به ارائه سرویس و خدمت در فرودگاه‌هایی است که عمدتا در مناطق کوچک قرار دارند و اساسا زمینه رسیدن به بازدهی اقتصادی را ندارند و شرکت فرودگاه ها بر اساس تکلیف محوله، این وظیفه را بر عهده دارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها، اثر فزایندگی فرودگاه در فعالیت و رونق اقتصادی ـ اجتماعی منطقه را دومین دریچه ای دانست که می توان از آن به مساله فرودگاه سازی و سوددهی فرودگاه نگاه کرد و گفت: وجود فرودگاه به عنوان اولین بستر ایجاد حمل و نقل هوایی در هر منطقه، موجب اثر افزایشی در تمامی فعالیت های تجاری، فرهنگی، دانشگاهی و... می شود.

وی ادامه داد: همچنین با استقرار فرودگاه، ارتباط این گونه مناطق با مرکز و سایر نقاط کشور، به آسانی برقرار می شود و بدین ترتیب، امکان توسعه سریع‌تر مناطق توسعه‌نیافته فراهم می‌شود.

به گفته وی، اثر اقتصادی حاصل از وجود فرودگاه در چنین مناطقی، قابل تامل است و اگرچه ارائه خدمات در فرودگاه‌های چنین مناطقی از طرف شرکت فرودگاه‌ها، تنها بار هزینه‌ای برای آن دارد اما آثار جنبی وجود فرودگاه، موجب شکوفایی اقتصادی منطقه می‌شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارمند فرودگاه

    این که ساخت فرودگاه را موجب توسعه یک منطقه محروم بدانیم و این را به عنوان توجیهی برای ساخت تعداد زیادی فرودگاه ضررده در کشور بدانیم، به نظر چندان علمی و موثق نمی رسد. آیا نمی توان راهکارهای کم هزینه تر و زودبازده تری برای توسعه مناطق محروم یا مناطقی پیدا کرد که حتی یک پرواز در هفته هم در آنجا جوواب نمیدهد؟ آیا نمی توان طوری برای فرودگاه ها برنامه ریزی کرد تا هم نیروی انسانی هم سرمایه های فنی فرودگاه ها، هرز نرود؟ … با توجه به این که تعداد زیادی از فرودگاه های کشورمان ضررده هستند، حتما آقایان باید در توجیه خود درباره ساخت فرودگاه، تجدیدنظر به عمل آورند

  • کنترلر

    ساخت فرودگاه در مناطق محروم خوراندن پیاز به ادم گرسنه می ماند.

  • افندی زاده

    چرا فرودگاهها توجیه اقتصادی ندارد؟ چون مسافر کم است؟ هواپیماها را کوچک تر کنید و بلیط را کمی ارزانتر بدهید. مطمئناً هواپیماهایتان پر خواهد شد. تبلیغ هم باید بکنید. خیلی ها به مقصد شهرهای دارای فرودگاه ضررده مسافرت می کنند ولی گزینه هوایی را حذف می کنند. چون اطلاع ندارند بین دو شهر پرواز برقرار است. مثلاً وقتی پرواز تبریز رشت برقرار شد، هیچ تبلیغی صورت نگرفت و بعد از مدتی به علت نبود مسافر پرواز برچیده شد. در حالی که خیلی از اهالی گیلان و آذربایجان نمی دانستند همچین پروازی برقرار است. مثلاً خیلی از مسافرینی که به صورت زمینی بین این دو شهر تردد کردند مطمئناً راه هوایی رو انتخاب می کردند. و یا خیلی از مسافرینی که از رشت یا تبریز به مقصد شهرهای دارای پرواز سفر کردند اگر اطلاع داشتند که بین دو شهر نیز پرواز برقرار است، این پرواز را انتخاب می کردند. البته واقعیت این است که یک مافیایی در صنعت هوایی ایران وجود دارد که مانع از افزایش تعداد پروازها ست. دلیلش هم معلوم است: افزایش تعداد پروازها موجب کاهش قیمت بلیط خواهد شد و از لحاظ درآمد فرقی به حال کارکنان صنعت هوایی نخواهد کرد. بنابراین مافیای پرواز ترجیح میدهد به جای ۵ پرواز با قیمت معقول ۲ پرواز با قیمت گران انجام دهد. باید به خلبانان مافیای پرواز بگویم: ما دیگر در عصر ۵۰ سال پیش زندگی نمی کنیم که فقط میلیاردر ها توانایی پرواز داشتند. الان در عصری زندگی می کنیم که تعداد هواپیماها از تعداد اتوبوسها بیشتر باید باشد.