بازدید سایت : ۳۴۳۶۵
به بهانه سفر آخوندی به پاریس

◄ نگاهی به حمل و نقل جاده ای فرانسه

◄ نگاهی به حمل و نقل جاده ای فرانسه

تین نیوز | با توجه به اظهارات وزیر راه و شهرسازی در کشور فرانسه و سخنان همتای فرانسوی وی، بر آن شدیم تا نگاهی به نظام حمل و نقل جاده ای فرانسه از نظر زیرساخت، راهداری، حمل و نقل هوشمند و صنعت تولید ناوگان حمل و نقل بیفکنیم.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، شبکه جاده ای فرانسه به طول 95 هزار کیلومتر است که 12 هزار کیلومتر آن شامل آزادراه ها و راه های ساخته شده توسط بخش خصوصی می شود. همچنین راه های دارای عوارضی بیشتر در بخش های شمالی کشور و اطراف شهرهای بزرگ قرار دارند. فرانسه بعد از کشورهای امریکا، چین، روسیه، ژاپن، کانادا، اسپانیا، و آلمان هشتمین شبکه بزرگراهی جهان را در اختیار دارد.

نکته جالب توجه، مالکیت دولت فرانسه بر تنها 30 هزار و 500 کیلومتر از راه ترانزیتی این کشور است که این رقم در بخش خصوصی به 365 هزار کیلومتر می رسد. همچنین دروازه های شهر پاریس نقطه صفر (کیلومتر صفر) شروع شبکه راه های مهم و ترانزیتی به شمار می رود.

فرانسه در اروپا، رتبه اول در میان کشورهای خودرو محور را به خود اختصاص داده است؛ به طوری که طبق آمار سال 2005 حدود 937 میلیارد کیلومتر خودرو، در فرانسه مسافرت انجام شده بود.  

صنعت تولید خودرو سنگین
در بخش صنعت حمل و نقل جاده ای می توان به شرکت رنو اشاره کرد که در زمینه طراحی، ساخت و توزیع کلاس‌های مختلف خودرو، وسایل نقلیه تجاری، کامیون، تریلر، تراکتور، اتوریل، اتوبوس و خودروهای برقی فعالیت می‌نماید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر بولوین-بیانکور، فرانسه قرار دارد. شرکت رنو در سال ۲۰۱۱ پس از گروه فولکس‌واگن و پژو سیتروئن به‌عنوان سومین خودروساز اروپا شناخته‌ شد. این شرکت هم‌اکنون در رتبه نهم از بزرگ ترین شرکت‌های خودروسازی جهان قرار دارد. شرکت رنو مالک اکثریت سهام شرکت رومانیایی داچیا، شرکت ترکیه‌ای اویاک-رنو، شرکت کره‌ای رنو سامسونگ موتورز و شرکت ایرانی رنو پارس است.

حمل و نقل هوشمند
اطلاعات بخش حمل و نقل جاده ای از سال ها قبل تهیه و هر ساله در حال به روز شدن است. این اتفاق کمک شایانی در بهبود ارتباطات میان استان ها، رفع محدودیت دسترسی به بانک اطلاعاتی توسط منابع مختلف، در زمان بروز حمل و نقل چند وجهی کرد اما در خصوص ترانزیت آنها در حال حاضر در فاز تکمیلی به سر می برند که بر اساس آن می توان محاسبات تمام اتفاقات مربوط به بخش حمل و نقل یک کامیون ترانزیتی را ثبت و ضبط کرد. مانند پرداخت عوارضی، نحوه رانندگی و زمان استراحت، وزن خودرو در حال حرکت و مدیریت ناوگان و بار توسط شرکت خصوصی از جمله آن است.
 
راهداری فرانسه
راه ها در فرانسه به سه بخش شهرداری ها، دپارتمان ها و دولتی ها تقسیم می شوند. اما امروزه ساخت راه ها بر عکس گذشته با سرمایه گذاری بیش از یک منبع ساخته می شوند و به غیر از راه های دارای عوارضی ساخت، سایر راه ها معاف از مالیات هستند. اخیرا دولت فرانسه قانونی مبنی بر اخذ عوارض از خودروهای سنگین برای عبور از بزرگراه های دولتی مصوب کرده است.

نگهداری راه های ملی و مدیریت طول عمر آن با بودجه دولت توسط هر سه بخش دولت، دپارتمان، شهرداری ها و  توسط AFITF انجام می شود و در بخش بزرگراه ها نیز دولت مدیریت و نگهداری آن را بر عهده دارند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.