جزئیات طراحیهای جدید ایستگاههای قطار / معماری راهها تغییر میکند
تین نیوز | معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح چگونگی بازتعریف در معماری و خدمات رسانی ایستگاههای قطار، گفت: معماری راهها هم از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده است که باید از سوی شرکت عمران و بهسازی انجام شود.
محمدسعید ایزدی در خصوص کمیته مشترک با شرکت راه آهن و شرکت ارپ فرانسه برای بازسازی ایستگاههای قطار در کشور، گفت: در این رابطه جلسه مشترکی با مدیرعامل راه آهن داشتیم و در اولین جلسه سه محور تصویب شد؛ اول مستند سازی در خصوص کلیه ایستگاههای شهری و بین شهری در کل کشور و دوم واگذاری بازسازی سه ایستگاه ارزشمند و تاریخی مسیر تهران گرگان به شرکت عمران و بهسازی شهری ایران واگذار شد.
وی با بیان اینکه سومین پیشنهاد هم طراحی دو ایستگاه شهری قم و اهواز بود که به مراکز توسعهای برای شهر تبدیل شود، افزود: براین اساس باید در طراحی جدید، علاوه بر توسعه خدمات به مسافران، این ایستگاهها بتوانند بافت پیرامونی را تحت تاثیر قرار دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه قرار شد برای بازتعریف این ایستگاهها و طراحیهای جدید کمیته مشترکی بین شرکت راه آهن و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تشکیل شود که وزیر هم بسیار از این موضوع استقبال کرد، ادامه داد: هر سه محور هم اجرایی شده و قراردادهای آنها بسته شده است، ضمن آنکه هر سه ایستگاه در مسیر تهران و گرگان هم در حال طراحی و عملیات عمرانی است.
ایزدی با تاکید بر اینکه یک جریان جدیدی برای استفاده از تلفیق راه و شهرسازی به وجود آمده است، گفت: در ایستگاه قطار تهران، شرکت ارپ فرانسه دو بعد را مورد نظر قرار می دهد؛ اول از درون ایستگاه که مسایل فنی ایستگاه با حجم متقاضی چگونه باید ساماندهی شود که اخرین تکنولوژیها را به مسافران ارایه کند و دوم اینکه این ایستگاه قطار چه نقشی در شهر دارد و چگونه باید تبدیل به مجموعه ای چند عملکردی شود تا علاوه بر ارایه خدمات به استفاده کنندگان، بر بافت پیرامونی هم تاثیر گذار باشد.
وی با بیان اینکه شرکت راه آهن، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و شرکت ارپ فرانسه یک کمیته مشترک تشکیل داده اند، افزود: ایستگاه قطار راه آهن در شهر تهران مساحتی ۱۸۰ هکتاری در شلوغ ترین و پرتراکم ترین بخش تهران دارد که در حال برنامه ریزی برای استفاده از این فرصتها هستیم.
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران دومین اقدام را معماری راه و راه آهن اعلام کرد و افزود: وزیر راه و شهرسازی در افتتاح مسیر قم - گرمسار به معماری راه اشاره کرد که توجه مسئولان راه را به موضوع ایمنی، زیرساخت خدمات و زیبایی جلب کند.
ایزدی ادامه داد: این موضوع را در قالب معماری راه عنوان کرد که در این بخش هم برای بازکردن موضوع، گردهمایی را تشکیل میدهیم تا از متخصصان دعوت کرده و زمینه را برای عملیاتی کردن موضوع به دست بیاوریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نظر وزیر این بود که این راهها کشیده میشود بدون آنکه به خدمات ارایه شده و فرصتهای حاشیه راهها توجه شود، گفت: در حاشیه قم -گرمسار کاروانسراهای فراوان وجود دارد که میتواند علاوه بر احیا شدن فرصتی را برای ارایه خدمات به وجود بیاورد بنابراین در این سالها از بعد زیبایی شناسی به ابعاد مختلف راه توجه نشده است به همین دلیل موضوع معماری راه ها هم در حیطه اختیارات ما قرار گرفته است.
با سلام یکی از اساتید کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در مصاحبه با یکی از جراید اعلام کرده بود که در زمان شاه طرح مطالعاتی کشاورزی در خراسان را به شرکت بزرگ فرانسوی دادند و انها اعلام کردند که اینجا برای کشت چغندر قند عالی است بر همان اساس کارخانه های قند فریمان تربت جام شیروان وقند شیرین طرق و … به سرعت احداثشد شرح اقدامات: زمینهای مناطق کشت شده به علت اینکه از ابتدای خلقت فاقد آب لازم بودند بسیار بکر و با کیفیت بودند و برای تامین آب از چاه موتور استفاده کردند و به سرعت آبهای زیرزمینی که آن هم از ابتدای خلقت دست نخورده بودند صرف کشت محصول پر ابی همچون چغندر قند شدند و شکل کشاورزی در منطقه دگرگون شد که بهتر بگویم کن فیکون شد. آسیب ها: ۱ - منابع طبیعی از جمله آبهای زیرزمینی بکر و با کیفیت که حتی قابلیت صادرات بهترین اب معدنی دنیا را داشت در طی این سالها مغول وار غارت شد و سطح آب به زیر ۲۰۰ و ۲۵۰ متر رسید و دشتها دجار نشست خاک شدند ۲ - زمین های بکر و با کیفیت که می توانستند محصولات کشاورزی کم آب و عالی تولید کنند اکنون بی کیفیت و به اصطلاح محلی لش شده اند. ۳ - کارخانه ها در طی این سالها با گرفتن کارگران و نیز تغییر شکل در آمدهای استحصالی مردم بسیار در اقتصاد خانوار و جمعیت اینجا ریشه دوانیدند به حدی که باید به هر شکلی کار کنند و الا مشکلات فراوانی را ایجاد می کنند مانند خوروسازی ۴ - اکنون که دیگر نه ابی مانده و نه زمین با کیفیتی چون کارخانه ها باید کار کنند نیشکر وارد می شود و نکته غمبار و تکان دهنده این است که حتی چغندر قند برای کارخانه فریمان از ارومیه به فریمان می آورند کدام کارخانه می تواند مواد اولیه کشاورزی خود را از این بعد مسافت، اقتصادی به دست آورد قطعا این تولید اقتصادی نخواهد بود که نیست. اما مجبورند مثل خودروسازی که چوب دو سر طلا شده از آنها حمایت کنند و الا هزینه های اجتماعی فراوانی را باید کشور بپردازد ۵ - بررسی نخبگان سیاسی و اقتصادی کشوربه این سری مقولات(تجربیات ناموفق در کشاورزی)، موجب تغییر نگاه انها به مقوله کشاورزی شد و سعی کردند که کشور را صنعتی تر کنند کشوری که به نظر تمام متخصصین مزیت اول و دوم سومش کشاورزی بود و در رتبه های بعدی صنعت و موارد دیگر. در همین فریمان که قندش معروف است شهرکهای صنعتی بسیاری همچون کاویان و کارخانه هایی همچون صفا توس زده شد که این کارخانه ها الان به خاطر مشکلات متعدد تعطیلند. ۶ - رشد جمعیتی در کشور به صورت نامتوازن ایجاد شد در نواحی شمالی قابلیت رشد جمعیت موجود و طبیعی است ولی اگر رشد جمعیتی رباط پشت بادام طبس روزی به اندازه بابل و امل شود علت چیست علت وجود درامد. حال اگر این درآمد ناپایدار باشد مهاجرت ها و هجرت ها و حاشیه نشینی ها و حلبی ابادها در ادامه می آید درس بسیار مهم مهم مهم: این استاد دانشگاه در ادامه بیان می کرد که آن دانشمندان فرانسوی که مطالعات را انجام دادند جز دانشمندان مطرح دنیا و فرانسه بودند وتمام این نتایج را می دانستند اما طرحی را ریختند که ما به دست آنها در ابتدا منابع ابی و خاکی خود را از بین بردیم و الان به قولی تحریم آب و خاک شده ایم که ازدل این تغییر نگاه غلط در بین نخبگان رخ داد و به جای اصلاح اشکالات کار کشاورزی، کشور را به سمت صنعت بردند حال در صنعت هم کم اورده ایم چون آمریکا و فرانسه از ما جلوترند بدانید فرانسه که دارای قدرت هسته ای وجهانی است نمی تواند منابع غذایی خود را تعیین کند و بدین لحاظ وابسته است که یکی از اشکالات اساسی این کشور است و به همین خاطر برخی این کشور را ابرقدرت نمی داند اگر ما در تامین مواد غذایی با این کشور مسابقه می گذاشتیم برنده مابودیم ولی اگر در صنعت مسابقه بگذاریم برنده فرانسه صنعتی است حال چون از موقعیت ممتاز خود دست شسته ایم پژو و رنو هر غلطی می خواهد می کند رییس جمهورمان برادرانه با فابیوس جانی که باید در هنگام ورود به ایران به اوین برده می شد دست می دهد در حدی که می خواهد دست وی را بکند بکند آلستوم راه آهن را با لکوموتیوهای وصل و پینه ایش گزید و… حال چه شده که راه آهن طراحی ایستگاهها را به این کشور می سپارد. مادر بزرگم می فرمود حرفی میگم دردت کنه شاید که تو رو مردت کنه سردتان را درد آوردم ولی اگه دستمون رو به زمین زدیم و بلند شدیم شدیم ولی اگه به امید دیگران باشیم سر از تو قبر در می اریم کاش قبر، ذلت بدتر از مرگه باخدا باشید
جان کلام غربی ها تو زمینه ای که طرف مزیت داره مسابقه نمی دن برای همین زمین بازی رو تغییر می دن تو هسته ای کم اوردن ما رو تحریم هدفمند کردن ما طبق نظر اونا این تغییر رو داریم می پذیرییم چشم ها را باید شست نه بهتر بگم دلها رو باید شست
جالبه ما هم تغییر زمین بازی رو به سرعت می پذیریم