◄ بالاخره کی آزاد میشود؟!
تین نیوز | در حالی که کارشناسان صنعت هوانوردی، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را از جمله مهم ترین راهکارهای نجات این صنعت از رکود می دانند، به نظر می رسد اجرای این قانون، همچنان در بند اظهارنظرهای متناقض مسئولان از یکسو و فضاسازی اخبار رسانه ای از سوی دیگر، مانده و وحدت نظری درباره زمان اجرای آن وجود ندارد.
به گزارش تین نیوز، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و خدمات حمل و نقل هوایی، طبق قانون برنامه پنجم توسعه، باید تا پایان سال 90 در کشور اجرا می شد، اما در حالی که در سال چهارم برنامه پنجم به سر می بریم؛ نه تنها این قانون هنوز لباس اجرا به تن نکرده، بلکه همچنان درباره زمان اجرای آن، اظهار نظرهای متفاوتی از سوی مسئولان امر، صورت می گیرد، به طوری که به نظر می رسد در این باره، وحدت نظری میان مسئولان وجود ندارد.
قائممقام وزیر: اجرای آزادسازی از 28 اردیبهشت
قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی که سال گذشته، وعده اجرای آزادسازی در انتهای سال را در چند مسیر داده بود، در جدیدترین اظهار نظر خود در این باره، از اجرای آزادسازی از تاریخ 28 اردیبهشت ماه سخن گفته است.
نوریان روز گذشته به ایسنا گفت: «بر اساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی و در صورت تایید نهایی رئیسجمهور، نرخ بلیت هواپیما از 28 اردیبهشت جاری آزاد میشود.» وی علیرغم دفعه پیش که از جزییات اجرای آزادسازی در چند مسیر و در زمانی خاص، خبر داده بود، این بار تنها به اعلام یک تاریخ بسنده کرده و هیچ توضیحی درباره چند و چون نحوه اجرا نداده است.
رئیس سازمان هواپیمایی و وزیر راه: امیدواری به اجرای آزادسازی در نیمه اول امسال
این در حالی است که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در فرودین ماه امسال، از اجرایی شدن قانون آزادسازی در شش ماهه ابتدای سال، آن هم بر مبنای گفته وزیر راه، سخن گفت.
جهانگیریان در روزهای پایانی فروردین امسال، اعلام کرد که «طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، آزادسازی قیمت بلیت در نیمه اول امسال باید اجرا شود.» این گفته بر مبنای اظهار نظر وزیر در روزهای پایانی سال گذشته است که خبر داده بود اجرای آزادسازی، از شب به عید به زمان دیگری یعنی اردیبهشت 93 موکول شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی حتی در نشست خبری هفته گذشته خود نیز بار دیگر بر همین نکته تاکید کرد و ضمن این که زمان دقیقی برای اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اعلام نکرد، گفت: «پیش از این مقام وزارت اعلام کرده بود که در شش ماهه اول سال 93 این اتفاق خواهد افتاد، امیدواریم در این مدت این اتفاق بیفتد.»
وی وعده داد که جزئیات این آزادسازی، تا دو ماه آینده به طور دقیق اعلام شود.
آخوندی، عالی ترین مقام وزارت راه و شهرسازی نیز همچون رئیس سازمان هواپیمایی، طی روزهای گذشته و در جدیدترین اظهار نظر خود درباره آزادسازی، ضمن این که زمان دقیقی برای اجرای آزادسازی ذکر نکرد، به خانه ملت گفت: «بررسیها برای آزادسازی قیمت بلیط هواپیما در شورای عالی هوایی کشور انجام شده، بنابراین منتظریم که افزایش قیمت مسیر اجرایی و قانونی خود را طی کند، از طرف دیگر بر اساس قانون نخست باید متنوع سازی صورت گرفته و سپس آزادسازی انجام شود.»
بخش خصوصی: لازمالاجرا بودن آزادسازی با توجه به افزایش نرخ سوخت
هفته گذشته، نرخ سوخت شرکت های هواپیمایی بر اساس مصوبه هیئت وزیران اعلام شد و بر اساس آن، بهای سوخت هواپیماهای مسافربری افزایش یافت، کارشناسان، این افزایش بها را مقدمه ای برای اجرای آزادسازی می دانند و معتقدند با افزایش بهای سوخت، دیگر گریزی از اجرای زودهنگام این قانون نیست، اما اکنون سوال این است که چرا در میان مسئولان هوایی کشور، وحدت نظری درباره زمان اجرای این قانون وجود دارد و تاریخ هایی که از سوی قائم مقام بیان می شود، از سوی دیگر دست اندرکاران امر، تایید نمی شود؟!
گفتنی است اظهارنظرهای مختلف درباره اجرای آزادسازی به عنوان بخشی از قانون برنامه پنجم توسعه، در حالی است که از مجلس خبر می رسد، تدوین لایحه قانون ششم توسعه آغاز شده است.
جعفر قادری ، نماینده مردم شیراز در مجلس، ماه گذشته در این باره به خانه ملت گفت: «دولت در حال تدوین برنامه ششم توسعه است که باید تا پایان امسال این لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شود تا مجلس نیز نسبت به تصویب به موقع آن اقدام کند تا بودجه سال 1395 بر اساس برنامه ششم تدوین شود». به گفته وی، برنامه ششم توسعه در 6 ماه ابتدایی سال آینده تصویب می شود و لایحه بودجه 95 بر مبنای برنامه ششم تدوین و تصویب می شود.
با تمام این توصیفات و با توجه به تاثیر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بر وضعیت شرکت ها و سازمان های دست اندرکار این امر از یکسو و شهروندان از سوی دیگر، این پرسش همچنان مطرح است که بالاخره کی قرار است آزادسازی شود؟ پاسخ دقیق و شفاف، هرگونه شایعات و تبعات ناشی از آن را در این زمینه کاهش خواهد داد و این امر، به نفع همه است.