◄ نصب سامانه سپهتن بر روی خودروهای سواری کرایه بینشهری به تعویق بیفتد
اتحادیه شرکتهای تعاونی سواری کرایه بینشهری کشور در نامهای به پلیس راهور در خصوص سپهتن؛ پیشنهاد داد « طرح اجباری نصب سامانه سپهتن بر روی خودروهای سواری کرایه بینشهری تا زمان کامل شدن این سامانه و همچنین صدور بخشنامه و دستورالعمل الزام به نصب اجباری سامانه سپهتن از سوی دولت به تعویق افتد.»
اتحادیه شرکتهای تعاونی سواری کرایه بینشهری کشور در نامهای به پلیس راهور در خصوص سپهتن؛ پیشنهاد داد «طرح اجباری نصب سامانه سپهتن بر روی خودروهای سواری کرایه بینشهری تا زمان کامل شدن این سامانه و همچنین صدور بخشنامه و دستورالعمل الزام به نصب اجباری سامانه سپهتن از سوی دولت به تعویق افتد.»
به گزارش تیننیوز، در نامهای که به امضای «رحمتاله حاجی محمدعلی» مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی سواری کرایه بینشهری کشور رسیده، به معاونت حملونقل و مهندسی ترافیک پلیس راهور ناجا، همچنین پیشنهاد شده است «کماکان جیپیاسهای آفلاین با کاربرد نظارت و کنترل پلیس راهور در سرعتهای مجاز با تفکیک محورها وفق مصوبههای شورای ترافیک، مقیاس جغرافیایی و سرعت زمان از حداکثر به حداقل و بالعکس، ثبت مکانهای توقف، ثبت زمان توقف، ثبت ساعت کار مجاز راننده، تشخیص اضافه ساعت رانندگی، توانمندی ثبت عبور از لاین مجاز و ... بر روی خودروهای سواری کرایه بینشهری نصب گردد.»
در بخش دیگری از این نامه آمده است: «برابر نظریه کارشناسان حوزه آی تی دستگاههای سپهتن نصب شده بر روی اتوبوسهای بینشهری دارای اشکالاتی به لحاظ فنی و اجرایی میباشد. به عنوان نمونه نقص در سیستم انتقال اطلاعات از خودرو به پاسگاه پلیس و ارزیابی عملکرد راننده در طول مسیر طی شده، عدم اعلام هشدار سبقت ممنوع، هشدار تخطی از سرعتهای مجاز در طول مسیر و هشدار واژگونی خودرو در هنگام DSRC، عدم کارایی در خصوص هشدار نزدیک شدن خودرو به پیچ جادهها و عدم توانایی انجام امور مربوط به دوربین داخل کابین و طیف گستردهای از هشدارها؛ زیرا تجهیزات سامانه هوشمند تردد ناوگان عمومی علاوه بر وظیفه کنترل و نظارت بر نحوه رانندگی باید برای رانندگان فواید متعددی در حوزه ایمنی و آسایش حملونقل جادهای را داشته باشد که وفق نظر کارشناسان و رانندگان حرفهای خودروهای عمومی، وضعیت کنونی پروژه سامانه سپهتن اینگونه نیست.»
به گزارش تیننیوز، در بخش دیگری از این نامه که رو نوشت آن به دفتر حملونقل مسافر و معاونت طرح و برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز ارسال شده، با اشاره به بند 1 تصویب نامه شماره 137219/ت مورخ 14/ 11/ 93 هیئت دولت، آمده است: «خودروهای کامیونت، کامیون، اتوبوس و مینیبوسهای حمل بار و مسافر درون و برون شهری و با سوخت مصرفی نفت گاز ملزم به نصب سامانه سپهتن میباشند و مصوبه مذکور شامل خودروهای سواری کرایه بینشهری نیست.»
در بخش دیگری از این نامه تاکید شده است: با توجه به تجربیات گذشته در خصوص اجبار پلیس راهور به برچیدن دستگاههای تاخوگراف و جایگزین نمودن جیپیاس آفلاین برروی خودروهای عمومی خصوصاً خودروهای سواری کرایه بینشهری و اصرار پلیس راهور به توانمند بودن جیپیاسهای آفلاین که توسط موسسه پژوهش و توسعه ناجی، تولید و ارایه و نصب میگردید و اعمال قانون خودروهای سواری کرایه بینشهری کشور که خودروی آنها فاقد جیپیاس آفلاین بود و در نتیجه فشارهای فوق دهها هزار عدد تاخوگراف که جزو سرمایه ملی کشور محسوب میشد به دور انداخته شد و رانندگان خودروهای سواری کرایه متحمل هزینههای گزاف شدند، حال این سوال مطرح میشود آیا تضمینی برای کارآمدی همه جانبه و اقتصادی بودن جیپیاسهای آنلاین (سامانه سپهتن فعلی) وجود دارد؟
آیا مدیران وقت پلیس راهور طی سالهای آتی رانندگان خودروهای عمومی را به دلیل ناکارآمدی سامانه سپهتن اعمال قانون نخواهند کرد؟ آیا شرکتهای انحصاری ارایه دهنده این خدمات که مورد تایید آن معاونت محترم هستند متعهد به ارایه گارانتی خدمات فنی پس از فروش میباشند و متعهد میشوند پس از گذشت چندسال با ارایه دستگاههای جدیدتری اعلام نخواهند کرد که دیگر خدمات ارایه نمیدهند؟ آیا هیچ نهاد یا سازمان نظارتی از سوی ان معاونت محترم نباید شرکتهای انحصاری ارایه دهنده جیپیاس آفلاین و خدمات نصب آن را که از سال 86 مجوز فعالیت و نصب جیپیاس افلاین از آن معاونت محترم را اخذ نمودهاند مورد بازخواست قرار بدهند که چرا دستگاههای ناکارآمد را به حوزه حملونقل عمومی تحمیل نمودهاند و موجب ورود هزاران میلیارد تومان خسارت به منافع ملی و اقتصادی کشور شدهاند؟
آیا رانندگان خودروهای عمومی فعال در حمل مسافر و بار خصوصاً سواری کرایه بینشهری که بهسختی با تلاش شبانهروزی صرفاً قادر به تأمین حداقل امکانات و رفاه زندگی و ... برای خانواده خود هستند، قادر خواهند بود هرچند سال یکبار به بهانههای واهی شرکتهای فروشنده دستگاههای جیپیاس، هزینههای گزاف و ناکارآمدی اینگونه دستگاهها را بپردازند؟«
به گزارش تیننیوز در بخش دیگری از این نامه آمده است: «با توجه به موارد فوق و بهمنظور ارتقای کاربرهای متعدد و فناوری و خودرویی و همچنین ارزیابی عملکرد سامانه سپهتن نصب شده بر روی اتوبوسهای بینشهری و به وجود آمدن فضای رقابتی بین شرکتهای ارائهدهنده این خدمات که در حال حاضر محدود به سه شرکت داخلی است، با ورود شرکتهای صاحب فناوری و تولیدکننده و ارائهدهنده جیپیاسهای آنلاین با کاربرد بینالمللی در این عرصه و همچنین بومیسازی این سامانه از سوی شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه آیتی قطعاً این سامانه بهطوری چشمگیری کاهش قیمت خواهد داشت؛ بنابراین پیشنهاد میشود طرح اجباری نصب سامانه سپهتن بر روی خودروهای سواری کرایه بینشهری تا زمان کامل شدن این سامانه و همچنین صدور بخشنامه و دستورالعمل الزام به نصب اجباری سامانه سپهتن از سوی دولت به تعویق افتاده و کماکان جیپیاسهای آفلاین با کاربرد نظارت و کنترل پلیس راهور در سرعتهای مجاز با تفکیک محورها وفق مصوبههای شورای ترافیک، مقیاس جغرافیایی و سرعت زمان از حداکثر به حداقل و بالعکس، ثبت مکانهای توقف، ثبت زمان توقف، ثبت ساعت کار مجاز راننده، تشخیص اضافه ساعت رانندگی، توانمندی ثبت عبور از لاین مجاز و ... بر روی خودروهای سواری کرایه بینشهری نصب گردد.«
باسلام مارانندگان سواری کرایه بین شهری چون اروم میرونیم ومردم عجله دارند دوست ندارن باما بیان وترجیح میدهند باسواری شخصی مسافر کش جابجا شوند پلیس هم برخورد نمیکنه ورفته رفته ما از بین میرویم ومسافر کش شخصی جای مارا مگیرد