بازدید سایت : ۳۲۴۳۸

آغاز طرح ترافیک اربعین/تداوم طرح تسهیل تردد زائران اربعین تا 8 شهریورماه

طرح ترافیک بزرگترین رویداد زیارتی توسط پلیس راهور فراجا از امروز سه شنبه ۱۶ مرداد آغاز می شود و تا پایان روز پنجشنبه هشتم شهریور ماه ادامه خواهد داشت و در این مدت همه دستگاه ها در بسیج کامل برای تردد روان زائران عتبات عالیات قرار دارند.

آغاز طرح ترافیک اربعین/تداوم طرح تسهیل تردد زائران اربعین تا 8 شهریورماه
تین نیوز

طرح ترافیک بزرگترین رویداد زیارتی توسط پلیس راهور فراجا از امروز سه شنبه ۱۶ مرداد آغاز می شود و تا پایان روز پنجشنبه هشتم شهریور ماه ادامه خواهد داشت و در این مدت همه دستگاه ها در بسیج کامل برای تردد روان زائران عتبات عالیات قرار دارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) امسال با پیک مسافرت فصلی تابستانه همزمان است که مدیریت به مراتب سخت تر است و پیش بینی حدود پنج میلیون سفر زیارتی به عتبات عالیات در کنار چندین میلیون مسافرت تابستانه پیش از بازگشایی مدارس، می تواند بار ترافیکی جاده های کشور را به طور محسوسی افزایش دهد.

بر همین اساس و طبق جدول زمانبندی، پلیس راهور به همراه دستگاه های دخیل در خدمات اربعین حسینی همچون اورژانس، هلال احمر، شرکت های خدمات خودرویی و سازمان حج و زیارت و دیگر دستگاه های متولی، از امروز سه شنبه ۱۶ مرداد به طور متمرکز و در پوشش گسترده در طرح ترافیک اربعین حاضر خواهد بود.

براساس گزارش رئیس پلیس راهور، امسال در طرح ترافیکی اربعین بیش از ۸۰ هزار نفر در قالب دستگاه های مختلف و ۱۲ هزار نیروی پلیس به شکل شبانه روزی در مسیر مرزهای ۶ گانه در این ایام خدمت رسانی خواهند کرد.

استفاده از مبادی مرزی کم ترافیک

امسال نیز همانند سال های گذشته تردد در مسیر پیاده روی اربعین از ۶ مسیر مرزی شامل مهران، شلمچه، خسروی، چذابه، تمرچین و باشماق انجام می شود که پلیس توصیه هایی برای تردد راحت و ایمن زائران دارد.

طبق گزارش پلیس راه کشور، سال گذشته سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در موسم اربعین راهی عتبات عالیات شدند که مرزهای مهران، شلمچه و تمرچین میزبان بیشترین شمار زائران حرمین امامین (ع) بودند و طبعاً بیشترین میزان بار ترافیکی به مسیرهای منتهی به این مبادی مرزی وارد شد؛ بنابراین رئیس پلیس راهور فراجا طی جلسه هماهنگی ستاد اربعین تاکید و توصیه کرد تا زائران اربعین از مبادی مرزی تردد کنند که کمترین میزان ترافیک را دارد تا علاوه بر کوتاه کردن زمان ورود و خروج، بتوانند سفر ایمن تری داشته باشند.

مسیرهای مرزی از کیفیت یکسانی در خدمات برخوردار هستند و تفاوتی از لحاظ شرایط مرز از جمله پارکینگ و ماندگاری در مرز وجود ندارد

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا ضمن تاکید بر ارتقای قابل توجه کیفیت و کمیت خدمات در همه مبادی مرزی گفت: مسیرهای مرزی از کیفیت یکسانی در خدمات برخوردار هستند و تفاوتی از لحاظ شرایط مرز از جمله پارکینگ و ماندگاری در مرز وجود ندارد؛ پس توصیه می شود زائران تا حد امکان اصرار بر تردد از یک مسیر مرزی نداشته باشند تا کمکی برای مدیریت بهتر ترافیک بزرگترین رویداد زیارتی کشور باشد.

استفاده از خودروی شخصی در سفر اربعین

یکی دیگر از توصیه های پلیس راهور در سفر اربعین امسال، استفاده از خودروهای شخصی بود که رئیس پلیس راهور فراجا بر آن تاکید داشت و این موضوع ناشی از محدودیت در حمل و نقل عمومی و حجم بالای زائران بود؛ از اینرو سردار حسینی تاکید کرد: این حجم از مسافر در یک بازه زمانی کوتاه، به طور طبیعی با حداکثر ظرفیت حمل و نقل عمومی سازگار نیست و می تواند باعث طولانی شدن زمان انتظار برای رفت و بازگشت از شود.

این مقام انتظامی ضمن اشاره به بسیج کامل حمل و نقل عمومی کشور و هماهنگی لازم با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، از زائران خواست تا در حد امکان از خودروهای شخصی برای سفر به مبادی مرزی استفاده کنند.

با توجه به اینکه طی سال های گذشته فضای پارکینگ عمومی و امنیت پارکینگ ها به طور قابل ملاحظه ای گسترش یافته است، استفاده از خودروهای شخصی علاوه بر راحتی زائران می تواند سرعت بازگشت را افزایش داده و از معطلی در مرزها برای استفاده از اتوبوس بکاهد همچنین استفاده از خودروهای شخصی می تواند در استراحت زائران و به همراه داشن وسائل شخصی بیشتر موثر باشد.

ثبت نام در سامانه سماح پیش از سفر

پلیس راهور فراجا همچنین از مسافران و متقاضیان حضور در پیاده روی اربعین خواست تا پیش از سفر، اطلاعات خود را در سامانه سماح(سامانه حج و زیارت) بارگزاری و در این سامانه ثبت نام کنند.

بنابر اعلام پلیس راهور، این مجموعه به دلیل اتصال به سامانه سماح، امکان ارزیابی از شرایط سفر و برنامه ریزی برای مدیریت ترافیک را خواهد داشت همچنین ثبت نام در سامانه سماح در اجرا و اعمال درست محدودیت های ترافیکی موثر است همچنین طبق اعلام پلیس راه، ساعت ۱۲ تا ۱۶ بیشترین آمار تصادفات در اربعین سال گذشته بوده است که ناشی از خستگی و حجم بالای تردد است.

مسافران و متقاضیان حضور در پیاده روی اربعین تا پیش از سفر، اطلاعات خود را در سامانه سماح(سامانه حج و زیارت) بارگزاری و در این سامانه ثبت نام کنند.

تردد با خودروی شخصی به عراق همچنان امکان ناپذیر

رئیس پلیس راهور فراجا بار دیگر به مسئله تردد با خودروهای شخصی به داخل عراق اشاره کرد و گفت: این امکان هنوز وجود ندارد و زائران فقط تا قبل از مرز می توانند با خودروی شخصی سفر کنند.

سردار حسینی با بیان اینکه امکان کاپوتاژ (کران بری) میان ایران و عراق انجام نشده است، گفت: این مسئله نیازمند بررسی و تفاهمنامه میان دو کشور است که باید در سطح کلان انجام شود.

امکان تردد اتوبوس های پاکستانی فقط در ایام اربعین

یکی از امتیازات اربعین امسال برای زائران کشورهای همسایه که از مسیر ایران به عراق سفر می کنند، استفاده از حمل و نقل عمومی کشور مبدأ است که امسال این امکان برای اتوبوس های پاکستانی فراهم شده است.

سردار حسینی با تاکید بر اینکه این تردد با نظارت و کنترل سخت پلیس راه انجام خواهد شد، افزود: ستاد مرکزی اربعین تصمیم به اجازه تردد اتوبوس های پاکستانی در داخل کشور گرفته است. این اتوبوس ها تنها برای یک رفت و برگشت و جابه جایی زائران مجاز به ورود هستند و فقط هم در ایام اربعین این امکان وجود دارد ضمن اینکه فرماندهی کل انتظامی با اعلام اینکه مرز چذابه برای پذیرایی از زائران اتباع خارجی تعیین شده است، تاکید کرد که زائران اتباع از مراجعه به دیگر مبادی مرزی خودداری کنند چرا که از ورود آنها به عراق ممانعت به عمل می آید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.