◄ چند درصد از " خودروهای پلیس " برچسب معاینه فنی دارند؟ / موتورسیکلت سواران، " یاغیان قانون " هستند
تین نیوز | قائم مقام مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با موضوع تبیین عملکرد و نظارت بر مراکز معاینه فنی شهر تهران با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
سید نواب حسینی منش با ارائه آمار مراکز مکانیزه شهر تهران، گفت: شهر تهران با 14 مرکز مکانیزه توان پذیرش روزانه 6 هزار خودرو را دارد و بر اساس آمار روزانه این مراکز 1000 برگه معاینه فنی برای مراجعین خود صادر می کنند.
وی تصریح کرد: بر اساس گزارش ها، از مجموع 17 میلیون خودرو در کشور 10 میلیون دستگاه آن، نیازمند اخذ برچسب معاینه فنی هستند. در تهران از میان 3 میلیون خودرو در حال تردد تنها 300 هزار دستگاه به مراکز معاینه فنی مراجعه داشته که این ارقام بیانگر این مهم است که کمتر از 20 درصد خودروها اقدام به اخذ برچسب معاینه فنی کرده اند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای پاک شهر تهران افزود: طی همکاری مطالعاتی بین دانشگاه صنعتی شریف و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و بررسی نقش تعداد خودرو موجود در این شهر که برچسب معتبر معاینه فنی دریافت کرده اند، تنها 10 درصد از آلاینده ها سهم این بخش خواهد بود و باقی مانده آن به بخش های دیگر منابع آلاینده اختصاص داشته است.
حسینی منش با بیان اینکه ستاد معاینه فنی شهر تهران با اقدامات خاص، پیگیر کاهش سهم معاینه فنی در ایجاد آلایندگی است، تاکید کرد: با تمام تفاسیر، نمی توان ادعا کرد که درصد زیادی از آلاینده ها به معاینه فنی خودروها اختصاص دارد. چرا در زمانی که خودرو ساز، خودرو تازه فروش رفته را تنها 2 سال گارانتی می کند قانون اقدام به معاینه فنی را 5 سال اعلام می کند.
وی با اعلام خبر مجهز شدن 440 مرکز معاینه فنی به سیستم کنترل مکانیزه دقیق (سیم فا)، اظهار داشت: بر اساس اعلام وزارت کشور تهران نیز در روزهای آغازین بهمن ماه به این سیستم جامع که در سطح ملی به اجرا گذاشته شده، مجهز خواهد شد. تهران همواره پرچم دار معاینه فنی در سطح کشور بوده و قطعا خواهد بود.
قائم مقام مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، عملکرد مناسب هریک از دستگاههابه وظایف از پیش تعریف شده خود را کی از اساسی ترین مباحث در کاهش آلاینده ها در سطح کلان دانست و افزود: دیده شده در مواقع بحران هر یک از سازمان ها و دستگاهها سعی در گرفتن انگشت نشانه به سوی دیگری است اما باید اذعان داشت که تنها همکاری میان بخشی رافع مشکلات موجود خواهد بود.
حسینی منش گفت: دیده شده هرگاه برخورد سلبی پلیس با خودروهای فاقد برگه معاینه فنی شدت یافته، مراجعه به مراکز گاها با رشدی 300 برابری همراه شده که متاسفانه با فاقد وجاهت خواندن این برگه ها کمیت مراجعه به مراکز معاینه فنی رشد خوبی نداشته است. این در حالی است که قطعا بسیاری از خودروهای ویژه پلیس نیز به مراکز معاینه فنی علیرغم سن بالا، مراجعه نمی کنند.
قائم مقام ستاد معاینه فنی پایتخت با بیان اینکه 17 میلیون خودرو در کشور تردد میکنند که 40 درصد از آنها زیر پنج سال عمر دارند ونیازی به معاینه فنی ندارند، گفت: 10 میلیون باقی مانده از خودروهای کشور باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.
وی با انتقاد از اظهارات رئیس پلیس راهور تهران در خصوص کاغذپارهخواندن برگه معاینه فنی گفت: معاینه فنی کاغذپاره نیست چرا که 18 تست مختلف بر روی آن انجام می گیرد که از استاندارد بالایی برخوردار است.
حسینی منش با بیان اینکه خودروسازان تنها دو سال خودروی خود را گارانتی میکنند و این مسئله بدین معناست که دو سال به خودروهای خود اطمینان دارند، گفت: این در حالی است که سن معاینه فنی پنج سال است و از نمایندگان مجلس درخواست میشود سن معاینه فنی را به دو سال کاهش دهند.
قائم مقام ستاد معاینه فنی پایتخت با بیان اینکه نباید توپ آلودگی هوا را به زمین سازمانهای مختلف انداخت، گفت: 10 میلیون خودرو نیازمند مراجعه به مراکز معاینه فنی هستند که از این میان تنها سه میلیون خودرو به مراکز مراجعه کردند و مابقی مراجعهای نداشتند.
حسینی با بیان اینکه در تهران میزان خطا در مراکز معاینه فنی در حد صفر درصد است، گفت: چندی پیش برگه معاینه فنی که از مرکز فرجام صادر شده بود را در اختیار این مرکز قرار دادند اما، این در حالی است که اصلا مرکزمعاینه فنی خودرو به نام فرجام وجود خارجی ندارد که این امر نشان میدهد برخی در حال جعل برگههای معاینه فنی که جزو اسناد دولتی هستند بوده و باید پلیس با آنها برخوردنماید.
رئیس مرکز کنترل هوای پاک با بیان اینکه برخی معتقدند که اصرار برای مراجعه به مراکز معاینه فنی به دلیل درآمدزایی است، گفت: 11 هزار تومان دیگر پولی نیست و این در حالی است که برای کارواش خودروی خود گاها بیش از این مبلغ انعام داده میشود. در اطراف تهران نیز 150 هزار برگه معاینه فنی صادر شده اما پلیس معتقد است که 80 درصد خودروها برگه معاینه فنی دارند و جای سوال است که این خودروها از کجا برگه معاینه فنی دریافت کردند.
وی با اشاره به این نکته که برگه معاینه فنی در هنگامی صادر میشود که خودرو از لحاظ فنی سالم باشد، گفت: ممکن است چند ماه دیگر خودرو دچار مشکلاتی شود اما این قصور متوجه مراکز معاینه فنی نیست چرا که وقتی مسئولان سن معاینه فنی را افزایش میدهند باید این گونه مسائل را نیز مورد پذیرش قرار گیرد.
حسینی منش با بیان اینکه معاینه فنی تنها 10 درصد در کاهش آلودگی هوا نقش دارد، ادامه داد: بهتر است خودروهای فرسوده و کاربراتوری از رده خارج شوند چرا که تأثیر بیشتری در کاهش آلودگی هوا دارند. در 9 ماهه امسال 27 درصد خودروهای مراجعه شده به مراکز معاینه فنی مردود شدند، از این میان 18 درصد به دلیل آلایندگی، 11 درصد در آزمون ترمز، 5 درصد به علت اشکال در سیستم ترمز و 39 درصد به علت عیوب ظاهری رد شدند.
وی با طرح این سوال که چرا پلیس تنها به جریمه نقدی خودروهای فاقد معاینه فنی اکتفا میکند، گفت: براساس قانون، پلیس باید مانع تردد این گونه خودروها شده و ضمن فک پلاک، آنها را به تعمیرگاه هدایت کنند. اما میبینیم که این مهم محقق نمیشود.
قائم مقام ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، در اشاره به نقش موتورسیکلتها در ایجاد آلودگی هوا تصریح کرد: موتورسیکلت سواران را میتوان "یاغیان قانون" خواند؛ چراکه نسبت به قانون تمکین نمی کنند و با یک ابزار ابتدایی میتوانند از حالت استاندارد موتور خود را خارج نمایند. بر همین اساس از پلیس درخواست میشود که در کنار نظارت بر اسناد موتور و توجه به کلاه ایمنی، به معاینه فنی نیز توجه کنند.
وی با بیان اینکه ستاد مرکزی معاینه فنی در تلاش است که ارائه برگه معاینه فنی در تمام فصول الزامی شود، گفت: یکی از عوامل موفقیت این برنامه حضور قوی پلیس است اما متأسفانه رئیس پلیس راهور تهران با حضور در یک برنامه تلویزیونی تمام تحقیقات و پژوهشهای چند ساله دانشگاه صنعتی شریف را جزوه میخواند و این نشان میدهد که پلیس اعتقادی به معاینه فنی ندارد.
حسینی منش، درباره معاینه فنی اتوبوس و مینیبوسهای پایتخت نیز گفت: ما براساس استانداردهای ارائه شده از سوی سازمان محیط زیست و وزارت صنایع نسبت به معاینه خودروهای سنگین اقدام کرده به گونها ای که حتی مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین از سوی ستاد راهاندازی شده است اما، باید گفته شود که بیش از یک سال گذشته در انتظار ابلاغ دستورالعملهای جدید آلایندگی از سوی سازمان محیط زیست هستیم اما متاسفانه این مهم تا کنون محقق نشده است.