بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

◄ نظر یک عضو کمیسیون عمران مجلس درباره نمایشگاه ریلی تهران

نماینده مردم سنندج با اشاره به اینکه برخی از سرمایه‌گذاری‌ها در راه‌آهن دیر بازده بوده و بخش خصوصی کمتر از آن استفاده می‌کند، تصریح کرد: برای تأمین سرمایه شرکت‌ها می‌توان از فاینانس‌ها نیز بهره‌برداری کرد.

نظر یک عضو کمیسیون عمران مجلس درباره نمایشگاه ریلی تهران
تین نیوز |

نماینده مردم سنندج گفت: اگر با تکمیل خطوط راه‌آهن بتوانیم اتصال کامل ریلی میان مراکز استان‌های مختلف برقرار کنیم ، بی‌تردید حمل‌ونقل بار و مسافر افزایش‌یافته و کمک بزرگی به اقتصاد ملی می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سید احسن علوی نماینده مردم سنندج افزود: کلیه خطوط حمل‌ونقلی در زمره اساسی‌ترین زیرساخت‌های توسعه هر کشور به شمار می‌روند، اما در این میان راه‌آهن به دلیل دسترسی آسان و ایمنی بیشتر نسبت به سایر اشکال حمل‌ونقل، می‌تواند در انتقال بار و مسافر و توسعه اقتصاد کشور بسیار مؤثرتر عمل کند.

وی بابیان اینکه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به دلیل امتیازات ویژه ، استفاده از حمل‌ونقل ریلی نسبت به انواع دیگر حمل‌ونقل اولویت دارد، افزود: به‌عنوان‌مثال ۷۰ درصد از حمل بار و مسافر در کشور روسیه به‌وسیله ریل انجام می‌شود، دلیل این امر دسترسی آسان، سرعت و ایمنی بیشتر و هزینه پایین‌تر نسبت به دیگر انواع حمل‌ونقل است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: با توجه به قانون برنامه ششم توسعه، بایستی راه‌آهن سالی ۱۵۰۰ کیلومتر توسعه خطوط داشته باشد اما متأسفانه این اقدام به دلیل کاهش اعتبارات انجام‌نشده و به ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر تقلیل پیداکرده است.

وی با یادآوری اینکه طول مسیر خطوط راه‌آهن نسبت به جغرافیای کشور در مقایسه با همسایگان ایران بسیار کمتر است، گفت: خوشبختانه در قانون برنامه ششم توسعه و قانون برنامه‌وبودجه، امکانات، اعتبارات و تسهیلاتی برای توسعه خطوط راه‌آهن در نظر گرفته‌شده است که با استفاده از آن‌ها بتوانیم نسبت به تکمیل خطوط راه‌آهن اقدام کنیم.

نماینده مردم سنندج با تأکید بر اینکه راه‌آهن همچنین در راستای حمایت از تولیدات داخلی می‌تواند ملزومات موردنیاز خود را از میان آن‌ها تهیه کند، خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از صنایع مرتبط با حمل‌ونقل ریلی در کشور فعال هستند به‌عنوان‌مثال ریل در کارخانه‌های ذوب‌آهن فولاد اصفهان، سوزن در استان آذربایجان شرقی و تبریز و واگن در اراک تولید می‌شود و تحریم‌ها هم نتوانسته مانع این تولیدات شود.

علوی گفت: با این تفاسیر راه‌آهن در بسیاری از موارد دیگر مجبور نیست که از کالاهای خارجی برای رفع نیازهای خود استفاده کرده و می‌تواند بخش زیادی از ملزومات موردنیازش را از طریق تولیدات داخل تهیه کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه بایستی از تکنولوژی‌های روز جهان در تولیدات ایرانی بهره برد و به‌تدریج آن‌ها را بومی کرد، اظهار کرد: در کشور کنسرسیومی برای شرکت‌های تولیدکننده واگن تشکیل‌شده و شرکت‌های تولیدکننده واگن باید تلاش کنند تا کیفیت واگن‌های تولید داخل را بیشتر و وابستگی صنعت ریلی به کشورهای دیگر کاهش دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس فشار حاصل از تحریم‌ها را موجب تمایل بسیاری از شرکت‌ها به تولیدات داخلی عنوان کرد و گفت: افزایش حمل بار در راه‌آهن موجب رونق صنعت ریلی کشور می‌شود و امیدواریم هدف‌گذاری‌های مسئولان راه‌آهن در این زمینه محقق شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر بر اساس قانون برنامه ششم توسعه حرکت کنیم، دستیابی به این هدف‌گذاری امکان‌پذیر خواهد بود، افزود : اگر خطوط ریلی کشور را توسعه دهیم و از توان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌آهن استفاده کنیم، می‌توانیم در این راه موفق باشیم.

نماینده مردم سنندج با اشاره به اینکه برخی از سرمایه‌گذاری‌ها در راه‌آهن دیر بازده بوده و بخش خصوصی کمتر از آن استفاده می‌کند، تصریح کرد: برای تأمین سرمایه شرکت‌ها می‌توان از فاینانس‌ها نیز بهره‌برداری کرد.

علوی همچنین برگزاری نمایشگاه راه‌آهن را گامی در جهت حمایت از کالای ایرانی خواند و افزود: در این نمایشگاه‌ها می‌توان به‌خوبی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور را به معرض نمایش گذاشت و بین شرکت‌ها ایجاد رقابت کرد، تا انحصارها از بین رفته و کیفیت تولیدات داخلی ارتقا یابد

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.