یاسوج؛ شهر غریبه با ناوگان حمل ونقل عمومی
آن طور که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و حمل ونقل شهری یاسوج خبر داده است، نزدیک به ۵۰۰ دستگاه تاکسی درون شهری فرسوده و از رده خارج هستند، از سوی دیگر تعداد انگشت شمار اتوبوس های درون شهری موجب است تا وضعیت حمل ونقل شهری یاسوج به یکی از دغدغه های مهم مردم این شهر تبدیل شود.
آن طور که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و حمل ونقل شهری یاسوج خبر داده است، نزدیک به ۵۰۰ دستگاه تاکسی درون شهری فرسوده و از رده خارج هستند، از سوی دیگر تعداد انگشت شمار اتوبوس های درون شهری موجب است تا وضعیت حمل ونقل شهری یاسوج به یکی از دغدغه های مهم مردم این شهر تبدیل شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، شهر یاسوج سال هاست که عنوان «پایتخت طبیعت ایران» را یدک می کشد، شهری که روز به روز در حال کش آوردن است، بر تعداد خانه ها و جمعیت آن افزوده می شود اما بدون تعارف باید گفت به موازات افزایش ساختمان و جمعیت، رشد امکانات در این شهر حالت معکوس و رو به پایین دارد.
وضعیت حمل و نقل شهری در یاسوج یکی از معضلات و چالش های جدی پیش روی شهروندان یاسوجی و مناطق حومه شهر است.
وقتی تعداد اتوبوس های درون شهری به تعداد انگشتان یک دست نمی رسد
شهر یاسوج از معدود شهرها و مراکز استانی است که تعداد اتوبوس های درون شهری در آن به تعداد انگشتان یک دست نمی رسد و وضعیت تاکسی های درون شهری آن نیز بیش از آنکه نظیر مناطق مختلف جهان دارای رنگ ثابت و خاصی باشند اغلب در رنگ های مختلف شامل خودروهای شخصی با یک خط نارنجی است و کمتر تاکسی رنگ سبز یا زردی در ایستگاه های مسافربری این شهر به چشم می خورد.
اگر در مواقع سر ظهر و اوایل شب در شهر یاسوج سری به ایستگاه های مسافربری مادوان، بلهزار، بنسنجان، گوشه، مزدک شهرک ولایت و الغدیر، تلخسرو، سرابتاوه و سایر مناطق بزنید، شاهد انبوهی از مسافرها خواهید بود که منتظر عبور یک خودرو هستند.
برخی از خودروهای شخصی نیز در این بین با عبور معنادار از مسافران چشم به راه، منتظر شنیدن کلمه «دربست» هستند تا ترمزشان آسفالت تفتیده از گرمای تابستان داغ را از جا بِکند و مسافر مجبور شده را با کرایه ای چند برابر نرخ معمول به مقصد برسانند.
هوشمندسازی تاکسی های شهری، نیاز اولیه ای که مغفول مانده است
عبدی دانش مقدم، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و حمل ونقل شهری یاسوج اظهار کرد: نخستین مهم در رابطه با معضل خدمت رسانی تاکسی های درون شهری، هوشمندسازی تاکسی های شهری در راستای تحقق شهر هوشمند و ایجاد زیرساخت های ارتباطی شهر و همچنین دستیابی به اهداف و چشم اندازهای حوزه حمل ونقل است و باید شهرداری و متولیان مربوطه با استفاده از ظرفیت و مدیریت بخش خصوصی، نسبت به اجرای پروژه سرمایه گذاری تجهیز و هوشمندسازی تاکسی های درون شهری در سطح شهر اقدامات و کمک های لازم را با سازمان تاکسیرانی داشته باشند.
۵۰۰ دستگاه تاکسی درون شهری یاسوج نفس نمی کشند
وی افزود: تعداد تاکسی های شهر یاسوج کم نیست اما تاکسیرانی در شهر یاسوج تنها با نیمی از ظرفیت خود به شهروندان خدمت رسانی می کند، چرا که نزدیک به تعداد ۵۰۰ دستگاه از تاکسی های ما فرسوده و از رده خارج هستند و کار نمی کنند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و حمل ونقل شهری یاسوج گفت: تعداد ۳۳۵ رانندگان متخلفی هستند که فعالیت ندارند و ما کارت سوخت و امتیازهای مربوط با تاکسیرانی آنها را ضبط کردیم، به همین دلیل تاکسی های فعال مجبورند روزانه بیش از ۲۵۰ نفر را جابه جا کنند.
لطف تاکسی شخصی ها به حمل و نقل یاسوج؛ نیمی از تاکسی های درون شهری فلج است
وی تصریح کرد: با اینکه مسئولان دم از خارج کردن خودروهای فرسوده از ناوگان حمل ونقل می زنند، اما در عمل شرایطی که برای دریافت تسهیلات تعویض خودرو یا خرید تاکسی گذاشته اند بیشتر از آنکه تشویق کننده باشد، دلسرد کننده است به گونه ای که یک خودرو را تقریباً دو برابر قیمت به متقاضیان واگذار می کنند، به همین دلیل افراد ترجیح می دهند با خودروهای شخصی مسافر جابه جا کنند.
عبدی مقدم خاطرنشان کرد: از آنجا که نیمی از خودروهای تاکسیرانی فرسوده هستند، مجبور هستیم از خودروهای شخصی استفاده کنیم و از صاحبان این خودروها می خواهیم هزینه هایی برای امتیاز خط، هزینه ماهانه، تمدید و غیره بپردازند و در ازای آن به دلیل کمبود بودجه نمی توانیم خدمتی به این افراد ارائه دهیم، در نتیجه این مسافربرهای شخصی رغبتی برای اینکه زیر نظر تاکسیرانی کار کنند، ندارند.
وی افزود: با اینکه برای عبور مرور آسان و سرعت در خدمت رسانی حمل ونقل عمومی درون شهری خط ویژه مسیر تاکسی ها ایجاد شود تا بتوانند بدون ماندن در ترافیک در خدمت رسانی به شهروندان عزیز سرعت دهند.
جانمایی ایستگاه های تاکسیرانی نیازمند فرهنگ سازی است
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و حمل و نقل شهری یاسوج گفت: برای جانمایی ایستگاه های تاکسی باید از همه نهادهای ذیربط نظرخواهی شود و با مشارکت هم کار فرهنگ سازی را انجام دهند، چرا که تعیین یک مکان به عنوان ایستگاه کار آسانی است و ما به راحتی می توانیم تاکسی ها را مجبور کنیم در ایستگاه مد نظر ما قرار بگیرند، اما مسئله این است که بدون فرهنگ سازی نمی توانیم مسافر را مجبور کنیم مکانش را تغییر دهد، ضمن آنکه مسافربرهای شخصی همواره این مسافران را جابه جا می کنند و تلاش مار را برای انتقال پایانه ها هدر می دهند.
وی با اشاره به اینکه میدان شهدای نیروی انتظامی یاسوج (فلکه ساعت سابق) از میادین پر ترافیک این شهر است، تصریح کرد: این میدان جز نقاط پرترافیک شهر یاسوج است و ایستگاه های مهریان، بلهزار، مادوان ها، گوشه و مزدک نیز در این میدان قرار گرفته است و در سال های گذشته این پایانه را در جای دیگری دایر کردیم اما مردم دوباره از همان میدان شهدا استفاده می کردند و قرار شد این ایستگاه را در خیابان انتقال خون مستقر کنیم اما بازهم استقبالی نشد.
دانش مقدم خاطرنشان کرد: کارشناسان ترافیک و تاکسیرانی معتقد هستند برای این ایستگاه پر تردد که بخش قابل توجهی از ترافیک شهر در این نقطه است باید در اطراف همان میدان شهدا ملکی خریداری و پایانه راه اندازی شود، این در حالی است که تاکسیرانی از نظر مالی توان خرید ملک را ندارد و مسئولانی که دستی در کار بودجه دارند باید کمک کنند برای انجام این مهم هزینه مالی تأمین شود.
وی افزود: در مقاصد چند ایستگاه درون شهری امنیت برای اتوبوس های ما برقرار نیست و تا به حال چندین مرتبه اراذل باعث شکسته شدن شیشه های اتوبوس های ما شده اند، ضمن اینکه داخل شهر هم نیروی های ما امنیت لازم را ندارند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و حمل ونقل شهری یاسوج گفت: از همه مسئولان و نهادهایی که می توانند در رأس، نیروی انتظامی، پلیس راهور و ترافیک شهری، مقامات قضائی و شهرداری، عاجزانه انتظار داریم که با ما در مسیر خدمت رسانی هرچه بهتر به شهروندان عزیز همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.
توسعه حمل ونقل عمومی نه تنها از وظایف شهرداری هاست که دولت ها نیز باید نسبت به این موضوع اهتمام جدی تری داشته باشند تا امکان تردد به سهولت مردم و سفرهای درون شهری به راحتی انجام شود، موضوعی که در یاسوج به چالش های اصلی شهروندان تبدیل شده است و مردم به دلیل کمبود اتوبوس و همچنین کمبود تاکسی باید مدت ها در انتظار عبور خودرویی باشند تا آنها را به مقصد برساند.